ARCHEOLOGICKÉ ZPRÁVY 16. 1. – 24. 1. 2011 NEJEN PRO HLEDAČE S DETEKTORY KOVŮ

Mince zřejmě označují vzácné astronomické události

Na řeckých mincích vyražených kolem roku 120 zřejmě lidé zaznamenali astronomické události. Na jedné straně mince je zvětšený Antiochos VIII. – král, který je nechal razit. Na rubu se pak nachází Zeus, nad jehož hlavou se například nachází srpek znázorňující měsíc a nad jeho dlaní pak hvězda, která nejspíš symbolizuje Jupiter. Podobnou ikonografii podle vědců nikdo dále u mincí nepoužil.

Mince

Keltové používali na výrobu piva kvalitní slad

Tým vědců ze stuttgartské univerzity zkoumal keltské sídliště Eberdingen-Hochdorf. Tentokrát se odborníci soustředili zejména na šest obdélníkových příkopů určených pro proces tvorby ječného sladu pro pivo. Ve vyhloubeninách se nacházel vyklíčený ječmen. Vědci se domnívají,  se jedná o pozůstatky vysoce kvalitní obilniny, kterou používali Keltové na slad pro výrobu piva. Samotné příkopy potom sloužily na namáčení ječmenného zrna, dokud nevyklíčilo. Pomalé sušení potom stimulovalo růst bakterií, které způsobily uvolnění kyseliny mléčné způsobující kyselost v pivě. Jako první ale pivo nezačali vyrábět Keltové ale Číňané.

Keltové a slad

Pes hlídal poklad i po smrti

Archeologové díky pozůstatkům sestavili kostru hlídacího psa. Ten zemřel před více než dvěma tisíci lety. Archeologové nalezli psí pozůstatky zodpovídající německému ovčákovi v Market Harborough (Velká Británie). Před dvěma tisíci lety ho zřejmě tehdejší lidé pohřbili proto, aby hlídal Hallatonský poklad, který obsahuje sbírku pěti tisíci zlatých a stříbrných mincí. Poklad byl objeven před deseti lety a nyní je umístěný v Harboroughském muzeu.

Kostra psa

Kostel z bible nalezli v západním Turecku

Starobylý kostel, o kterém je zmínka v bibli, byl objeven v starověkém městě město Laodicea (západní Turecko). Toto město se stalo jedním z hlavních center křesťanství. Turecký ministr pro kulturu a cestovní ruch Ertuğrul Günay pro média řekl, že je velmi potěšující, když se do zájmu novinářů dostane jiné významné historické místo než Efesu. „Archeologie v Turecku se poslední dobou dobře rozvíjí. Ministerstvo podporuje akademiky v plném rozsahu,“ řekl Günay.

Biblický kostel

Razítko ve tvaru pyramidy objevili archeologové na území Řecka

Už několik měsíců zkoumají archeologové východní oblast Rodopy (Řecko). V lednu se jim podařilo najít několik artefaktů, mezi nimiž se nacházelo i razítko ve tvaru pyramidy. Podobné používali byzantští úředníci. Na razítku se nachází postava lva. Podle vědců možná patřilo gubernátorovi byzantské armády, který v jedenáctém století navštívil Perperikon. Mezi nalezenými artefakty se nacházela také spona ze třetího století s precizními detaily a kruhovým tvarem. Je vyrobena z mědi a v jejím středu jsou kousky bílého skla a dvanáct malých hvězd.

Byzantské nálezy v Řecku