ARCHEOLOGICKÉ ZPRÁVY 2. 12. – 15. 12. 2010 NEJEN PRO HLEDAČE S DETEKTORY KOVŮ

První matematické příklady na papyru

Vůbec první hlavolamy byly praktické. Lidé například počítali, jak efektivní je dělník v práci. První rébusy vymýšleli staří Egypťané, kteří je psali na papyrus. Právě takový, více jak 3600 let starý hlavolam nalezli v prosinci archeologové. Je postavený na samých sedmičkách a zní asi tak: v sedmi domech mají sedm koček. Každá kočka sežrala sedm myší. Každá myš snědla sedm zrn ječmene. Výnos jednoho zrna ječmene je sedm hekatů (stará jednotka objemu). Cílem je: sestavit ze slovní úlohy matematický příklad a vypočítat ho. Řešení: 7 + 7² + 7³ + 74 + 75 = 19,607

papirus

Blízko staveniště v Iránu objevili petroglyphs

Nalezli ho teprve koncem tohoto roku a už je v ohrožení. Řeč je o petroglyphsu, který byl objeven blízko staveniště v Iránu. Pískovcový panel je v ohrožení kvůli těžké technice, jež používají pracovníci na stavbě. Skupina archeologů už poslala dopis místní vládě. Práce ale stále pokračují. Těžké stroje tak způsobují praskání hornin. Období, z kterého petroglyphs pochází zatím odborníci neurčili. Na něm vyhotovený obrazec je ale podobný těm, které archeologové již dříve nalezli a určili, že pochází z období před dvanácti tisíci lety.

petroglyphs

Pomocí minci určují obchodní trasy

Ve více jak tisíc let starých mincích zkoumali kanadští vědci obsah kovů pomocí jaderného záření. Díky získaným poznatkům potom mohli odborníci zmapovat ekonomické vzestupy a pády západních mocností. Vědci dokonce objevili nové okolnosti pádu starého říše římské. „Díky novým poznatkům jsem schopní zrekonstruovat obchodní cesty, orientovat se v tehdejší ekonomice a dokonce určit rozsah padělání peněz,“ řekl archeolog Spencer z McMaster University. Jak dodal, jaderné záření pomáhá vědcům lépe odhalit, zda mince nebyla vyrobena z jiného materiálu než původně měla.

mince na obchodních trasách

V Grand Canyonu řádili vandalové s červeným sprejem

Americký Grand Canyon  se stal terčem vandalů, kteří na skály červeným sprejem vyobrazili přes pět set různých symbolů.  Za tento čin můžou sprejeři dostat pokutu až ve výši jednoho sta dolarů a skončit ve vězení. Podle policie skály počmáral gang, který řádí v oblasti kolem Grand Canyonu. Na některých skálách se navíc nacházely více jak tisíc let staré malby, které sprejeři také přestříkali na červeno. Policii se zatím pachatele nepodařilo dopadnout.

vandalové

Bulharští archeologové: nalezli jsme nejstarší chrám slunce na světě

Bulhraským archeologům se podařil významný objev. Nalezli nejstarší chrám slunce na světě.  Jeho stáří odborníci odhadují na osm tisíc let. Tento sluneční chrám je dokonce o tři tisíce starší než jeho známý  anglický bratranec Stonehenge. Liší se však jedné podstatné věci. Nově nalezený chrám se nacházel pod tunami zeminy a je ve tvaru podkovy. Podle archeologů, pravěcí lidé používali nebeské zařízení pro výpočet ročních období a určení vhodného času na setí a sklizeň. Místo lidé používali také na rituály, při kterých předávali bohu slunce dary, aby byla dobrá úroda. Před šesti lety ve stejné oblasti archeologové nalezli  více jak devět tisíc let stru kostru ženy. Ta patřila k nejstarší tamní civilizaci.

nejstarší chrám slunce

Muž žil se zlomenou jazylkou

Španělští archeologové se pustili do výzkumu pevnosti La Motilla del Azuer z doby bronzové a nalezli mužskou kostru starou více jak tři tisíce let. Podle archeologů měl muž zlomenou kost, které se říká jazylka (kost v krku mezi bradou a hrtanem). Díky její poloze je velmi těžké ji zlomit. Jazylku mají například vždy zlomenou oběšenci. K úrazu pravděpodobně muž přišel přímým pádem na krk. Odborníci se domnívají, že šlo o nehodu. I se zlomenou jazylkou se muž dožil čtyřiceti let.

zlomenina jazylky