ARCHEOLOGICKÉ ZPRÁVY 21. 12.- 27. 12. 2009 NEJEN PRO HLEDAČE S DETEKTORY KOVŮ

• 21. 12. (Tichý oceán)

ŠEDESÁT KOSTER NALEZENO V TICHÉM OCEÁNU

Ilustrační_fotoKdyž tým archeologů v roce 2008 začal s výzkumem korálového útesu ve Vanuatu, netušili, že toto místo sloužilo v starověku jako hřbitov. Netrvalo však dlouho a tato skutečnost vyplavala na povrch. Už dlouho totiž obyvatelé okolních ostrovů o této události vyprávěli. Postupně i archeologové začali objevovat kostry bez rukou, nohou nebo hlavy. Existuje také domněnka, že mrtvoly nebyly pohřbeny hned po smrti, ale až poté, co z nich zbyly jen kosti.

•  23. 12. (Izrael)

DŮM Z JEŽÍŠOVY ÉRY OBJEVEN V NAZARETU

Ilustrační_foto

Izraelští archeologové tvrdí, že objevili pozůstatky domu v Nazaretu z Ježíšovy éry. Jedná se o zbytky zdí a dva objekty pro úschovu vody a potravin. Stavba se nese ve velmi skromném duchu stejně jako za života Ježíše, kdy byl dnešní Nazaret s 65.000 obyvateli jen malou vesničkou. K objevu se dospělo během kopání základů pro budoucí křesťanské centrum.

• 24. 12. (Pákistán)

RADIKÁLOVÉ NIČÍ V PAKISTÁNU PAMÁTKY

Ilustrační_foto

Na severozápadní hranice Pákistánu se nachází velké množství paláců, zřícenin, ale i buddhistických klášterů. Jsou to jediné památky připomínající říši Gandhara, jejich rozkvět trval v období mezi šestým až jedenáctým stoletím. Teď jim však hrozí zánik ze strany radikálů, kteří je záměrně poškozují. Jedním z posledních případů je počmáraný Buddha vytesaný do skály.

• 26. 12. (Tibet)

NEOLITICKÉ KAMENNÉ NÁSTROJE OBJEVENY V TIBETU

Ilustrační_foto

V jihovýchodním Tibetu byly na konci minulého roku nalezeny kamenné nástroje z neolitického období. Informovala o tom televize, rádio, ale i místní odbor kultury. Celkem se jedná o 34 předmětů, mezi nimiž jdou například dláta. Cui Xiaodong (ředitel odboru kultury) řekl, že mají obrovský význam pro studium životné úrovně a výrobní činnosti v období neolitu na tomto území.

• 27. 12. (Velká Británie)

NOVÁ METODA UMOŽŇUJÍCE ANALYZOVAT 30.000 LET STAROU DNA

Ilustrační_foto

Vědci vyvinuli způsob, jak analyzovat vzorky DNA z lidských ostatků starých až 30.000 let, což umožní zjistit nové informace o vývoji lidstva. Dědičný materiál obsažený v tělesných buňkách může totiž přežít až několik desítek tisíc let. Tedy pokud to dané okolnosti umožní. Nová metoda tak umožní s pomocí nové generace skenování tento starý genetický materiál prozkoumat. Zatím byla odzkoušena na starých kostrách nalezených v Rusku.