ARCHEOLOGICKÉ ZPRÁVY 30. 11. – 6. 12. 2009 NEJEN PRO HLEDAČE S DETEKTORY KOVŮ

• 30. 11. (Švédsko)

UNIKÁTNÍ POHŘEBNÍ PŘEDMĚTY NALEZENY VĚ ŠVÉDSKU

Ilustrační_foto

Švédští archeologové odkryli kolekci 9000 let starých artefaktů. Stalo se tak na nalezišti ve středním Švédsku. Všechny artefakty kromě sekery jsou vyrobeny ze dřeva. Jsou ve velmi dobrém stavu, díky vrstvě rašeliny, která je celá léta chránila. Unikátní je především objev luku, protože podobný druh se ještě nikdy na území středního Švédska nenašel. Tento typ byl však v minulosti nalezen v Dánsku.

• 1. 12. (2009)

ŘÍMSKÝ HŘBITOV PLNÝ ARTEFAKTŮ

Ilustrační_foto

Poblíž města Hebron se v současné době rozšiřuje dopravní síť. Během prací, jež tuto událost doprovází, se nalezlo několik římských hrobů s obrovským množstvím artefaktů. Místní policie ihned ohlásila, že pokud někdo nalezne podobné artefakty, že je musí odevzdat příslušnému úřadu. Stavební práce byly dočasně přerušeny.

• 2. 12. (Čína)

ČELIST HOMO SAPIENS OBJEVENA NA JIHU ČÍNY

Ilustrační_foto

Čínští archeologové z Ústavu paleontologie sídlícího v Pekingu oznámili, že objevili 110.000 let starou čelist druhu Homo Sapiens v jeskyni na území provincie Guangxi  (jižní Čína). Svou tloušťkou však čelist připomíná spíše primitivnější hominidy. Možná tak budou vědci moct potvrdit multiregionální hypotézu, která tvrdí, že moderní člověk pochází z rodu Homo Sapiens (Afrika), který se postupně křížil primitivními lidmi na ostatních kontinentech.

• 5. 12. (Skotsko)

VĚDCI SKENUJÍ MOUNT RUSHMORE

Ilustrační_foto

Několik skotských odborníků přiletělo do jižní Dakoty (USA), aby vytvořili dokonalý počítačový model Mount Rushmore (název obrovské sochy, která se nachází poblíž amerického města Keyston v Jižní Dakotě). Bude se jednat o dokonale propracovaný model. Vědcům by neměl díky laserové technice uniknout jediný milimetr z této památky. Díky tomuto modelu pak bude možné simulovat a vyhodnotit např. klimatické vlivy či jiné přírodní katastrofy, který by mohly mít vliv na tuto stavbu.

• 6. 12. (USA)

LETOUN Z DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY VYZDVIŽEN Z MOŘE

Ilustrační_foto

Po více než šedesáti letech byla z hlubin Michiganského jezera, za pomoci jeřábu, vyzdvižena stíhačka, s kterou havaroval poručík Walter Elcock během toho, co nacvičoval přistání a americkou letadlovou loď 5. ledna 1945. Jedná se už o šestou stíhačku, kterou americké námořnictvo vytáhlo z Michiganského jezera.