ARCHEOLOGICKÉ ZPRÁVY 5 . 7 . - 11. 7. 2010 NEJEN PRO HLEDAČE S DETEKTORY KOVŮ

V Bulharsku zřejmě nalezli palác Konstantina Velikého

Blízko velkému objevu je tým bulharských archeologů. Podle tamějších novin totiž vědci nalezli zbytky budovy pod katedrálou svatého Nedelya v Sofii. Archeologové se domnívají, že se jedná o pozůstatky paláce římského císaře Konstantina Velikého.  Budova ale mohla v minulosti sloužit jako veřejné lázně starověkého římského města Serdica - dnešní Sofie. Na jaře se už přitom archeologům podařila odkrýt hlavní ulice tohoto starověké města.

Pravděpodobné zbytky paláce Konstantina Velikého

Nové důkazy o věznění svatého Petra

Archeologové objevili důkazy, které podporují teorii o tom, že svatý Petr byl před ukřižováním uvězněný v podzemním žaláři Mamertine.  Tento špinavý komplex se v současné době nachází pod jedním z renesančních kostelů v Římě. Lidé už toto místo dlouho uctívají, protože si právě myslí, že svatý Petr tu byl opravdu vězněn předtím, než ho ukřižovali na místě, kde je dnes Vatikán.  „Našli jsme na místě, kde stálo podzemní vězení  Mamertine dokument se jménem svatého Petra,“ konstatoval šéf týmu archeologů Patrizia Fortini. Svatý Petr byl ukřižován v roce 64 hlavou dolů na vlastní žádost, protože  se nepovažoval za hodna zemřít stejným způsobem jako jeho Pán.

Ukřižování svatého Petra - dle legendy hlavou dolu

Velšské archeologické nálezy je možno sledovat online

Archeologické nálezy  z celého Walesu je teď možné prozkoumat jen stisknutím tlačítka a to díky nové databázi na internetový stránkách - http://www.archwilio.co.uk/. Uživatelé tak mohou prozkoumat tisíce archeologických nalezišť. Některá jsou až sto tisíc let stará. „Našim cílem je  šířit informace, které pomůžou lidem blíže poznat našeho kulturní a historické dědictví,“ řekla  velšská ministryně kulturního dědictví Alun Ffred Jones.

Velští archeologové při práci v terénu

Archimédes nezapaloval lodě zrcadlem, tvrdí vědci

Řecký vědec Archimédes tvrdil,  že útočící římské lodě vypaloval pomocí paprsku odrážejícího se od zrcadla. Nový výzkum ale tvrdí to, že používal parní děla a ohnivé dělové koule. O Archimédově činu vypráví také známá legenda. Archimédových matematických dovedností právě využívali tehdejší vládci Syrakus během druhých punských válek,  kdy Syrakusy stojí na straně Kartága proti Římu.

Archimédes

Mezopotamská civilizace se zrodila na území Arménie

Unikátní objevy se podařily najít americko – arménské archeologické expedici během výzkumu  starověkého města Shengavit. Asi nejzajímavější jsou skleněné korálky, které jsou kvalitnější než ty, jež vyráběli staří Egypťané. Další nálezy poukazují na to, že před čtyřmi tisíci lety tamější lidé  chovali vlastní koně či si vyráběli vlastní víno. Vysokou kvalitu měli především jimi vyrobené klenoty. „V dílnách jsme nalezli velké množství kamenných nástrojů. Našli jsme také velké množství mědi, které si místní lidé zřejmě vyráběli. Tyto indicie nás dovedly k nové teorii a sice, že právě místní lidé byli první, kteří začali vyrábět měď ve velkém,“ informoval archeolog Hans Peter Wertman.

Zbytky starověkého města Shengavit