ARCHEOLOGICKÉ ZPRÁVY NEJEN PRO HLEDAČE S DETEKTORY KOVU 17. 9. – 23. 9. 2012

Nalezená bazénová mozaika má rozlohu jako domek

Římané si uměli vkusně vybavit také bazén, a to krásnými mozaikami. Jednu nyní nalezli archeologové v jižním Turecku, měří sedm metrů. Odborníci odhadují, že pochází z třetího nebo čtvrtého století. „Nález dokazuje dalekosáhlý vliv Římské říše, když byla na svém vrcholu slávy,“ uvedl historik a archeolog Michael Hoff, který se podílel na objevu. Mozaika má neuvěřitelných 149 m2 – velikost rodinného domku.

Archeologické zprávy pro hledače s detektory kovů

V deštném pralese nalezli archeologové hřbitov

Tisíce let starý hřbitov objevili archeologové jihovýchodně od Manily - Filipíny. Rakve jsou vytesané ve vápencové skále. Jedná o pohřební metodu zdokumentovanou pouze ve dvou dalších oblastech východní Asie. „V letech 1960, 1970 a 1980 místo prohledávali hledači s detektory kovu. Nalezené kovové věci v hrobech zpeněžili, lidských ostatky je nezajímaly,“ řekl vedoucí archeologické sekce v místním Národním muzeu Eusebio Dizon. Fragmenty lidských ostatků z jedné rakve poslali archeologové na univerzitu ve Spojených státech, aby vědci mohli provést rozbor. Určili, že ostatky pochází z desátého století.

Archeologické zprávy pro hledače s detektory kovů

Jediná známa figurka z meteoritu je vytesaná z ataxitu

První známou řezbu z vesmírného meteoritu ukořistili v Tibetu během II. světové války Nacisté. Přestože měří pouhých čtyřiadvacet centimetrů, váží neuvěřitelných deset kilogramů. Nyní geochemické analýzy na univerzitě ve Stuttgartu odhalily, že artefakt je vyrobený z ataxitu - vzácné třídy železného meteoritu s vysokým obsahem niklu. „Socha je jedinou známou ilustrací lidské postavy vyřezané z meteoritu," řekl vedoucí projektu Dr. Elmar Buchner. Dodal, že soška byla vytesána z fragmentu meteoritu Chinga, který havaroval do příhraničních oblastí mezi Mongolskem a na Sibiři asi patnácti tisíci lety."

200 vzácných korálků objevili archeologové v Izraeli

Naplánované rozšířené silnice v Ein Zippori (Izrael) zpozdil archeologické výzkum, během kterého archeologové objevili dvě stě vzácných starověkých korálků. Nacházely se v hliněné misce a pochází z doby bronzové. „Prokazuje se, že Ein Zippori je největším naleziště starožitností v Izraeli,“ uvedl tamější archeolog Dr. Ianir Milevski. Na místě objevili archeologové také další artefakty jako například keramické figurky zvířat. V minulosti už našli v Ein Zippori předměty, které nebyly vyrobeny z materiálů obvyklých pro tuto oblast - tenké ostré kotouče z obsidiánu či sopečný kámen, jehož nejbližší zdroj je v Turecku.

Archeologické zprávy pro hledače s detektory kovů

Mince objevené detektorem kovu měly být platem

Cenu pokladu, který před více než dvěma lety objevil Ian Smith detektorem kovu ve Staffordshire – Velká Británie, zatím odborníci nevyčíslili. Pravděpodobně se bude jednat o šestimístnou částku. Odborníci zatím jen uvedli, že mince zřejmě měly být mzdou. „Ti, kteří ho ukryli, ale pravděpodobně zemřeli a nestihli peníze vyplatit,“ sdělil a archeoložka Teresa Gilmore. Mince jsou staré přes dva tisíce let, jsou na nich vyobrazeni – římský císař Hadrián a politik Marcus Antonius, přítel Julia Caesara.