Kování vozu

Kategorie: Archeologie a nálezy detektory

Občas se v nálezech objeví nějaké to kování z potažních vozů a často jsou artefakty pojmenovány ne zrovna šťastně(např.zákolník kobra). Tak jsem zašmátral v depozitáři za mojí kovárnou a rozhodl jsem se, že se pokusím upřesnit názvy některých dílů tak, jak by to mělo být - jak to nazývali naši předchůdci-mistři kováři a podkovář. Jistěže názvy vozových kování podléhaly především zeměpisné oblasti a jsou také silně poznamenány zkomolením(nebo snahou násilného pčeštění) názvů německých, které byly původní, protože němčina byla nejpoužívanější úřední řečí v minulých dobách na našem území( za Rakousko-Uherska).Myslet si, že existují naprosto jednoznačné a jednotné názvy jednotlivých dílů kovářských kování by bylo bláhovostí. Můj děd byl kovář a zkoušený podkovář,otec sedlák a otcův bratr kolář.

Všechny jsem zažil(je mi 67 let a kovařině se věnuji 25 let) a co jsem pochytil z těch názvů, to bych chtěl, aby vešlo v povědomí zejména těm mladším "lovcům".To železo za to stojí.Zejména si všímejte značek kovářů, které se na některých kovářských výrobcích a také částech kování vozů objevují.(Viz ZF-Zabloudil František, kovář z Dědic u Vyškova).Fandím vám všem, kterým železo učarovalo stejně jako mně, neboť mnohé je také pokladem. Takže můj příspěvek (a bude-li zájem, tak případně i následující) je určen především vyznavačům železa, ostatní buďte shovívaví. Na doplnění stránky jsem vložil kování koňských postrojů - nafoceno v Muzeu kočárů v Čechách pod Kosířem.


Kování přední části oje vozu


ZF- značka kováře na vrchním plechu kování


Nákres kování předku oje


Názvy částí kutí


Kování chomoutu


Přezky, falery, darmovisy


Přezky pobočáků a opratí


Přezky a falery

Část druhá

1. foto je zadní část oje se snicemi. Bohužel nejsem schopen (neumím) vkládat popisky do fotek, tak se musíte spokojit s popisy v textu (tímto se omlouvám). K obr. č. 1: č.5 jsou zděře(oválné), často pěkně zdobené, zejména ta 3. zleva, kde bývala i značka kováře. č.6 plechy-opět středový horní, kterým procházel svořeň, býval nejzdobnější. č.7 stolička(někdy tlama) č.8 svořeň - zajišťoval váhy, do kterých se zapřahala rára koní.(na dalším snímku) č.9 snice (kleštiny). Na snímku č. 4 jsou kompletní váhy.Popis k obr.vah: č.1 vážisko (váhovisko), č.2 brdečko (brdce),č.3 oko váh,č.4 středová cuchta vážiska,č.5 koncová cuchta vážiska, č.6 šperůzník, č.7 kuna (mívala 3 otvory),tudy se provlékal svořeň,č.8 preclík(očko),č.9 středová cuchta brdečka, č.10 koncová cuchta brdečka s preclíkem (očkem) a na konci obrlicht(obrtlík), č. 11krůžka váh.


Kování druhé strany oje se snicemi


Horní středový plech oje


Detail zdobení


Kompletní váhy k vozu


Vlevo-středová cuchta brdečka, vpravo koncová cuchta brdečka s preclíkem a obrlichtem


Vlevo středová, vpravo koncová cuchta druhé strany brdečka

Část třetí

1- hlava kola, 2-páse, 3-kranec, 4- lušeň (zálušek), 5- tulaj s okem na lušni, 6- štesla (štýcla), 7- žabka, 8- zákolník (záosek), 9- špice kola, 10- loukoť, 11- ráf.

Části kování kola a osy


Bukša (pouzdro) -naražené uvnitř hlavy zde větší a menší na zadní a přední kolo


Nahoře štesla, dole žabka


Štesla na ose


Štesla, žabka, zákolník


Zdobení krance


Tulaj s okem na lušni


Zákolníky.

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Krásný článek od schmideho, který ve třech částech popisuje základy kování vozu. Článek byl nejdřííve uveřejněný v klubu. Jelikož se ale týká hodně určování v LH bylo by škoda kdyby zůsta jenom pro klubaře :)

výborně, akorát jsem se chystal, že napíšu Márovi, že by to chtělo ze secretu do článku :) Za mě poučné a moc fajn, díky! :-)

Supr článek ,konečně vím co mám doma.Chtělo by to víc takových článků.

Pěkný článek dík.

Skvělé,a hlavně poučné ;-)

Velice zajímavý článek , Trochu tě poopravím ty zákolníky co máš zde jsou novodobé ,ty Kobry se jmenují podle tvaru a jsou středověké v tom je ten rozdíl se

Díky za vytažení článku ze secretu i sem, hlavně za ty co tam nejsme. Dále jen drobnost, každý si snad uvědomuje, že názvy jednotlivých částí povozů mohou mít regionální odlišnosti, ale to nesnižuje hodnotu příspěvku. Líbí se mi hlavně obrazová část dobře vypovídající o konstrukci částí povozu. :-)

Zdravím.Bylo by poučné,kdyby někdo popsal středověká kování vozů.Něco málo je v popisech husitských vozů.

moc hezké a co hlavní -poučné ,dokumentace za jedna ,aspon clověk požná co našel za kus železa :-)

Zdravím mám toho železa co pořád sbírám bez detektoru po statku min 150-200kg po bednách kdyby jste měli zájem o živé kousky rád pošlu mám i celý okovaný vůz ale třeba přikoupím i toho chlaďasa a bude zase aktuální ,jinak s novodobým uměleckým vozem od kováře jezdí žena denně pro dětska do školky ,v dnešní době docela pozdvižení,když před obchoďákem mezi autama zaparkuje dvou spřeží Schetland pony a jde s dětskama nakupovat toaleťák a koně čekají bez hnutí ;-)Někdy vám sem hodím fotky.První podkovu co jsem našel donesu dom a říkám ženě :vysvětli mi jak je možný že je celá s kroucená a hřebíky jsou rovný!A vona na to:je to pravá zadní a jak si ju přišláp tak si ju vytrhl a ona se ohla co nevíš?

;-) ;-) ;-)

..díky, zase jsem moudřejší ;-)

Diky super články !!! :-D

Super článek ..diky.
Servuz..☺dobrý

Perfektní. Děkuju taky za článek. Výborná informační hodnota.

To servuz: to nafoť a pošli :-D

Pro ty mladší kteří to nezanají opravdu poučné.Je mi taky 67 a tady na západě se říkalo
na vahách jsou rozporky neber to jako opravu :-D Ještě něco o kování a podkovách.

Moc pěkný, díky.

Parádní článek,musím prohrabat tu bednu. :-)

Jééé, ten můj poslední koment měl patřit jinam a odkazovat na tento článek :) Jsem vůl :-)

Paráda

Husťárna pro mě, zase jsem objevila pár nových slov...

Suprový dik

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru