Kypr 2016 s CTX 3030

Kategorie: Detektor kovů Minelab CTX 3030 , Nálezy a záchrané výzkumy v zahraničí

Celý tento trochu zběsilý výlet začal předminulou neděli v nákupním centru, kdy už mě nebavilo neustálé sledování zájezdů na poslední chvíli. Oběhli jsme asi 3 cestovky v nákupáku s požadavkem na Řecko nebo Španělsko. Bereme jednu z prvních rozumných nabídek, na destinaci ani podobných atributech nesejde a zhruba 7 hodin poté stojíme na pražském letišti a čekáme na odlet do Larnacy.

V průběhu přípravných prací nastavá problém s velikostí spodní tyče do CTX. Nelením, nasedám do auta a půjčuji si od Pilota větší kufr, za což mu děkuji. Není času nazbyt a balím jednotlivé díly CTX proti poškození do předem pečlivě složeného oblečení od mojí přítelkyně. V tom stresu z balení mě ani nestačí seřvat ..supr:-). Nakonec přibaluji i spodní část síta, pečlivě vystlanou ponožkama:-) Celé by mě asi na letišti neprošlo :-).

Na letišti žadný problém na obou stranách, dokonce se ani nikdo nějak nevyptával co to vezu v kufru. Trochu jsem měl strach, aby se kufru s drahocenným náhladem něco nestalo, ale když ho vidím na pásu, obavy opadají. Beru kufry a nakládám do přistaveného autobusu. Za pozornost stojí, že Kypr spadal do roku 1960 pod Velkou Británii,  takže se tu zachoval klasický britský způsob řízení, což působí, zejména cizincům, velké problémy při přecházení silnice.

Dorážíme do hotelu a okamžitě se vrhám na kontrolu a sestavení detektoru. Jsme dost unavení z cesty a tak s klidným spaním usínám plný očekávaní na druhý den. Ráno odflakuji snídani, ještě jednou zkontroluji dotažení veškerých konektorů a zvědavej běžím k malé hotelové plážičce.

Program nechávám stejný jak z Čech, pouze v menu programu zatrhuji kolonku SEA WATER ,odladění země nechávám  v automatu. Opravdu koukám jak si Minelab s vysokým obsahem soli ve vodě, jako je na Kypru poradí. Detektor běží opravdu v klidu i identifikace cílů na LCD zůstavá stejná jako ve sladké.

Padají ečka

Začínají padat první Eura, společně se skoro stejným počtem Rublů. Bohužel k dispozici mám dnes jen spodek síta a tak se držím celkem mělko. V hloubce zhruba 50 cm padá první Ag - Ruský pravoslavný prstýnek. Ještě pohledám chvíli a jde se na oběd. Na pokoji zhodnocuji hledání, v kapse něco okolo 30 Eur, pravoslavný prstýnek, křížek a pár dětských šmuků. Co mě ale zaráželo nejvíc, bylo množství Rublů;skoro 1:1 s Eurama. Ptám se v hotelu, jestli je přijímají, ale nikdo je nechce, proto nějak nemůžu pochopit jejich enormní množství. Po obědě nedostávám výjezdní doložku na další hledání a tak se musím věnovat přítelkyni.

Druhý den hned ráno přesvědčuji přítelkyni, že je nanejvýš nutné zajít do města nakoupit nějaké nezbytné věci. Čirou náhodou potkáváme krám s domácími potřebami, kde kupuji za 5,90 Eur násadu na síto.  Odpoledne ukecávám přítelkyni a jdeme hledat na tučnější pláže do centra města. Hotelová pláž je značně skalnatá a plná kamení a práce se sítem tam není úplně jednoduchá. Nastává opět klasika ve formě Eur, Rublů už značně ubývá, ale pořád se jedná o poměrně častý nález. Za nedlouho vyndavám první GOLD ve formě značně zdeformovaného dětského prstýnku, kontroluji punc; 375 což odpovídá 9 karátům. No, představolal jsem si to trochu jinak, než prsten nevalné váhy a kvality zlata, ale nerouhám se :D. Posléze následují další a další Eura a prsten z chirurgické oceli, balím a jdeme na večeři.

Hotelová večeře probíhá klasickou formou švedských stolů, tak si jdu vybrat. Najednou si mě k sobě volá kuchař a ptá se na detektor, dávame se do řeči a z kuchaře postupně vypadne, že je majitelem dvou Excalibrů (pro případ že by se jeden rozbil :) )  a hledáním si pravidelně zvyšuje životní uroveň. Kontroluju mu fotky v mobilu a nevěřím vlastním očím. Každopádně hned na druhý den ráno domlouváme společnou hledačku.

Vstávám v půl páté na sraz s kuchařem  a ještě spící přítelkyně mě má za magora. Chvíli konzultujeme kam se pojede, ale nechávám to na něm. Evidentně má o okolí větší přehled. Dozvídám se, že včera jsem hledal na téměř vyhledaném, celou pláž prý důkladně projel před cca 14 dny. Vysedáme z auta  a k mému překvapení kuchař bere pouze šnorchl, brýle a cedník z kuchyně, trochu nechápavě se zamýšlím, co s tím chce dělat, ale radši se blbě neptám :-). Po chvíli  kuchař mizí pod hladinou a nad vodou zůstává pouze šnorchl. Zapínám CTX a jdu na to. Začíná to zase klasicky.. Eura,občas Rubl; po hodině to oživí menší Ag prsten.

Kuchař se pořád nevynořil, pláž bere systematicky, od břehu do hloubky. Docházím na konec pláže, v ruce žmoulám slabý Ag prsten a jdu se podívat, jak si kuchař vede. Rozepíná ledvinku a vytahuje dost masivní pánský snubák. V ranním světle luštím značky a jediné čemu rozumím je zase číselná značka ryzosti. Tentokrát je to ale 750-18karátů. V duchu proklínám kuchaře a začínám si připouštět, že velkou částí  úspěchu budou také zkušenosti.

Konzultujeme nálezy a  kuchař vysvětluje, že klasická 14ctka se tu moc nenosí a většina zlata se tu vyrábí v 18ti karátech. Pokud najde 14ctku, bejvá většinou přivleklá od turistů. V cca  9 ráno se vracíme a ještě stíhám  snídani. Nějak mě to nedá spát a odpoledne vyrážím na blízkou pláž u hotelu hned vedle, netrvá dlouho a padá ruský snubák z červeného zlata (14 kar.). Dnes spokojen vypínám detektor, ve stánku kupuji místní piva KEO za nahledaná Eura a vracím se za přítelkyní k hotelovému bazénu. Z mé časté absence už začíná být mírně nervozní a vysvětluje, že má o dovolené jiné představy.. no, zítra už budu muset sekat latinu a detektor zůstane
na pokoji.

Následuje den flákání na pláži, věnuji se přítelkyni, abych dostal zelenou na další den. Neprojde to ovšem bez kompenzace v podobě slíbeného romantického výletu lodí. Počítám ztráty a kejvám na podmínky, stejně se mi ale nedaří jí ukecat na cestu na tučné pláže v centru. Je to asi 3,5 km cesta i s detektorem a v místním vedru to dává zabrat i mě. No nic, zkouším zase malé pláže v okolí hotelu, společnost při kopání mi dělá malý chlapec z Ruska. Následuje zase klasika v podobě Eur a Rublů. Vytahuji dětský Ag prsten, po chvíli dojde konečně i na něco místního a v sítu zůstává i 18ti karátový řetízek obložený 14ti kameny. Opět spokojenost, dojdu na pokoj pro Rubly a dávám klukovi nahledané kapesné v podobě asi 50ti Rublů.

Moje směska z Kypru

Přítelkyně nelenila a pohotově domluvila výlet na další den a tak je s hledáním zase utrum. Blíží se konec pobytu a před polednem se na chvíli ulejvám zase prověřit okolí hotelu. Jako první padne zlacená masivní Ag náušnice a po chvíli vytahuji z moře i divně vypadají olověnou placku. Po prvotní kontrole zjištuji, že se jedná nejspíš o nějakou dost staře vyhlížející  plombu. Tu bych tady nečekal. Spokojen, že krom novodobého šmuku jsem našel i kus historie odcházím na hotel.

Po ostrově by se měl hledač pohybovat stylově. Alespoň místní hledači v tom jezdí :)

Je konec pobytu a na mě čeká zajímavé rozuzlení, proč je ve vodě tolik Rublů. Poslední den při procházce s přítelkyní se pouštím do řeči se starším Rusem, svěřuji se, že na druhý den jedeme domu. Rus říká, že mají tradici hodit do vody minci, aby se na další rok na stejné místo zase vrátili. V tu chvíli mě přepadá stud a zbylé Rubly navečer sypu zpět do vody.

Loučím se s kuchařem, který mě opět zvedá mandle fotkami z rána ..no posuďte sami :

Pravoslavný prstýnek

Kuchařův masivní prsten ze společného hledání

c4

Kuchařova směs před mým příjezdem

Kuchařovy zlaté hodinky a řetízek

Výlet jsem nebral pouze jako hledací, s kuchařem se asi srovnávat nemůžu, ale i tak mě něco zůstalo za nehty. Celkové skóre zůstavá na zhruba 150 Eurech, 3 Au  a 6 Ag.

Na závěr pár mnou vypozorovaných poznatků:

Zdálo se mi, že více Eur je na pláži, nebo hned u břehu. Šperky jsem lovil spíše z větší hloubky.
Většina lehkého bordelu jako alobaly a víčka od plechovek plavou většinou na povrchu, težší předměty v písku klesají hlouběji. Na ostrově je obrovské množství Rusů a mají v oblibě výhradně červené zlato.... jak taky jinak :-)

Nikdo mě z pláží nijak nevyháněl, pouze jsem odpovídal na dotazy pár zvědavců. Kolikrát prošli okolo i policajti a vůbec mě neřešili. Do hledání mimo pláže jsem se nepouštěl, přesto jsem veškerý bordel sbíral, abych měl po kapse polehčující důkazy pro případ, že by mě někdo chtěl řešit :-)

Kuchař má na Excalibru celkem přitaženou Disc a vůbec nebere alobal a menší víčka. Jak je vidět z fotek, tak všechno zlato co má, je celkem tučné, ale evidentně se mu to vyplatí.

Jak už jsem psal, kuchař má celkem specifický styl kopaní a to tak, že nejdříve malou lopatičkou odkope díru a poté pomocí ruky víří písek tak dlouho, dokud se cíl neobjeví. Některé pláže jsou tu dost kamenité a se sítem by to byl celkem porod. Tohle prý funguje spolehlivě všude.

Při každé výměně baterek pečlivě vyčistěte prostor okolo těsnění a  vyjměte a očistěte těsnící gumičku. Prostor okolo těsnění se soustavně zanáší jemným pískem a je potřeba na to dávat pozor.

Ve vodě hledám s CTX pouze s blokem na klasické baterie, v případě nehody bude 8 baterií určitě menší ztráta než vytopený akublok.

Sůl v mořské vodě je celkem agresivní, takže je potřeba po každém hledání detektor odsolit ve sladké vodě.

Doufám, že se Vám líbí grafické zpracování fotek ve stylu 80 tých let :-)

Bonusové video - použití nového pinpointeru Nokta ve slané vodě Středozemního moře

Článek je zařazen v kategoriích: