Letadlo MIG 21

Retro koutek rok: cca 1972-1988

Zdravím husákovy děti a nejen je . Týden zas utekl a máme tu neděli. Dnes se přenesem ze země do oblak.

Chci vám představit hračku,která v té době si myslí ovlivnila spoustu dětí. zakoupil jsem vzácnou hračku MI-21 a podařilo se i s krabičkou  z čehož mám velkou radost. Tuhle hračku vyráběl národní podnik KDN výrobní podnik 24 Osečnice. Stála v té době 24,-Kč .Tahle hračka měla vychytávku ,že při nárazu do přepážky  se pilot katapultoval. Moc hezké. Letadlo je na setrvačník ,takže pohon byl zajištěn. Pak záleželo jen na dětech ,jaké  letecké sestvy realizují. Omně je známo ,že mám moc rád letadla. Celý život se oně zajímám . Poté co mně babička v hlubokém socialismu vzala na vyhlídkovou rampu nového letiště na Ruzyni  to vám  byla lahoda ,jak pro oči tak pro uši. Byl jsem fascinován a zamiloval se. Pak jsem ,jako kluk jezdil na Ruzyn se dívat na letadýlka sám a i s kámošem ,jako odpočinek a snil ,že někdy někam poletím . Párek za 15kč limča a tatranka v bufetu . Nemělo chybu. :-)

Za komunismu patřil Mig 21( v kodu nato  Fishbed) k páteři vojenskéjho letectva. Kdo někdy viděl tento stroj v zlétat a létat při plné forzáži asi nato nezapomene. Byla to nádherná mašina. Okřídlená roura co létala 2krát rychleji než zvuk. Páni stíhači v té době patřili mezi šlechtu a nutno dodat ,že to byly fajn lidi a patřili mezi nejlepší piloty na světě . Což se nakonec potvrdilo po revoluci i dnes ostatně tygří letka je toho důkazem .Kdo bydlel u Čáslavy nebo v Pardubicích ten si užil hlavně noční lety . Já na ně jezdi se dívat do Kutné hory .Kousek  od Chotusic vede silnice,kolem dráhy kde normálně jezdí auta  . No bylo to něco pozorovat tyhle monstra při vzletu.Vždy jsem málem přišel o uši. I na leteckých dnech patřil k ozdobě leteckého dne a musím uznat ,že krom anglickchých Tornátd neměl Mig 21 chybu. Tenkrát byl letecký den úplně něco jiného než dnes třeba CIAF.Tu trapárnu bych ukončil ovšem někdo se má zas dobře . Byl to zážitek na ,který nikdy nezapomenu. Byl jsem se i rozloučit na základně Čáslav  s posledním letem a zamáčkl slzu.Končila era těchto rychlích okřídlených ptáků a přeci jen bylo jich vyrobeno 10 000 KS což  je nejvíce nejdéle vyráběný letou na světě . Čas běží a dnes je vše jinak dnes by již MIG 21 neobstál snad jen Rumuni ho stále používají a modrnizují. Dnešní Gripen je opravdu někde a moc narvaný elektrotechnikou a není tak hezký. :-)Přál bych si ho ještě jednou někdy vidět ve vzduchu v našich barvách.   kalich

Author - GIMloo
Author - GIMloo
2 votes
2 votes
unknown
2038 9

Post

Vojákoval jsem na letišti v Kuchyni u Malacek,měl jsem na starosti rollstopy a zažil jsem vzlet dvou migu na severním prahu.Dost zajímavý zážitek dodnes cítím ty vibrace v hrudní kosti.Jinak u nás lítaly Mig 21,Mig 23,Su 7,Su 22,Su 25,Albatrosy,Delfíny,stálou bojovou pohotovost u nás držely dva Mi 24.Taky byly u nás odstavený Su 7 asi deset kusů včetně spárky ty se pak rozebíraly na vrakoviště.Za letištěm v lese na bývalém pumáku bylo vrakoviště kde byly hlavně Il 28,Mig 15,Andula i s motorem a taky Albatros v íracký kamufláži(údajně tam spadnul při zalítávání).Bylo to tam zajímavý.

Kalichu ty zvíře,zase jsi mi dostal. Jednadváca patří opravdu k tomu nejlepšímu co tady lítalo. Já se vyučil ve Vodochodech ve známén Aeru kde jsme měli letiště hned za intrem. Tenkrát se tam dělali ještě devětatřicítky,neboli L-39 Albatros. Do Odolena Vody,jak říká OBI familiérně Vodolky,jsme chodily na pivo do proslulé hospůdky "Bodlák" Na letišti jsme coby učni byli pečený-vařený. Obzvláště když šli mašiny na první tovární let, ještě v plechu,bez barvy.
S eroplány jsem žil vlastně od mládí, protože bydlím kousíček od Chotusic,a všechno co se kdy zvedlo s plochy mi lítá nad hlavou. Pamatuji migi 19,21,23 Súčka Su 7, a hromadu různých voj. přepravníků.
Pak přišla éra Gripenů a našich Alek. Mám na videu první přílet a sednutí na plochu těhle Švédů v Čáslavi Největší zážitek poslední doby bylo, když jsme spatřily na nebi ve formaci Jas-39 a sportovní Red Bull pana Šonky. Sporťáček vytočený na maximálku,a Gripen na hranici pádový rychlosti. Osasní plochy pár metrů od sebe. Tuhle sestavu tu trénovali hodně dlouho než s ní šli ven. My měli tu kliku vidět ji v předpremiéře.
Dobře si pamatuji když stály jednadvacítky v Aeru na příjezdovkách připravený na modernizaci avioniky a následný zařazení do stavu .No a pak jsme šli do NATO a vše bylo jinak. Celý naše letectvo se smrsklo na směšnou jednotku,která se vejde na jednu fotku a to včetně mechaniků a kuchařů.
Ta hračka je supr ,já ji sice neměl ale pamatuju si na ní.
Klubovka moc pěkná určitě za 👍

Kalich:
Devatenástka určitě taky pěkná,ale za mě asi nejhezčí byl ten první a to Mig 15. Než Amíci zavedli Sejbry byly jasně na obloze bez konkurence. Teď už se jich moc nevidí. Po vyřazení stály na dvoře každý druhý mateřský školky. V našem městečku taky. Měli jsme tu spárku, dvoumístnou cvičnou verzi. Označení
Mig 15 UTI ( Učítělnoje istrojítělstvo) . Naštěstí ho dostali do ruky nadšenci z letiště a dali do provozuschopného stavu.Ani nechci vědět kolik to stálo úsilí a prachů. Do Kbel už se chystám dlouho,ale ještě se mi to nepovedlo.Věřím že to musí být pokoukáníčko.
Noční provoz letiště je teď hodně omezenej ale poslední dobou se tu objevují bojový vrtulníky. Když letí právě v noci a mají na špičce velkýho rotoru rosvícený poziční světýlka je to fakt supr pohled.
Až budeš mít zas takovýhle nějaký úlovek určitě se s námi poděl. Jsem sice o něco starší než Husákovo děti,ale rád se podívám. Za mího mládí visel ve škole ještě obraz generála Svobody. K.🐱

;-)Parádně zachovalej kousek. :-)A když tyhle letadýlka přecházelo do nadzvukovky,to byly prdy.Včíl už třicet let mohou až nad oceánem.Takže mladí to neznají a když loni jeden přešel na nadzvukovou někde nad Francíí,tak málem zavařili telefony z dotazy,jestli už to vypuklo. :-D :-DNa vojně v Budějkách mě při startu z tunelu a ještě z forsáží,přeletěl mig nad uazem.Kuva,málem sem si kaknul :-D :-DA při Cvičení Nosorožec,si ze mě udělali na polu co sem zrovna luxoval cvičnej cíl dvá vrtulniky MI 24.Takhle ze 40 m v bojovém náletu docela mazec pocit.Ale statečně sem palbu opětoval svým detektorem :-D :-D :-D

Jedno historické letadýlko včera žuchlo u nás na jihu - 20km od baráku.
Konkrétně North American T-28B, které patřilo k privátní letecké flotile rakouského miliardáře a milovníka letadel Dietricha Mateschitze ze Salcburku.

https://pisecky.denik.cz/zpravy_region/havarovane-letadlo-patrilo-flotile-miliardare-mateschitze-20210621.html

Cemente,řekl bych dva zlatý ,a topůrko za tolar.......nebo dolar,teď nevím.💰💰💰

Cement:
Nevím,zeptej se hajnýho🤠

Kalich:
Ty hračky jsou fakt pěkný,poctivej plech takže skoro nesmrtelný. Tu Tatřičku 138 chlaďák jsem měl.Pamatuju že jsem ji dostal od tetičky z Prahy. Kdeže jí je konec......🚚🚚🚚

Pěkný kalichu ;-) Já jakožto bývalý modelář mám k těmto strojům blízko :-) Co se týče Migů, tam mě odmala učarovala 29, to bylo modelářské porno :-D Dva ocasy, dva motoury, prostě mazec :-D A když jsem jí po revoluci sehnal od f. Monogram 1/48 byl jsem v sedmém nebi :-D Pár krabic nesložených modelů ještě mám, možná i tu "jedenadvacítku" ;-)

Add post

You must subscribe to post. If you do not have an account on this site yet, sign up.

↑ Back to top + See more

Back to top