13. 8. 1945 Kalendárium

13.8. 1945 Návrat pilotů RAF

Kategorie: Druhá světová válka , Válka ve vzduchu , Kalendárium

Na letišti v Ruzyni v srpnu 1945 přistálo 54 spitfirů československého stíhacího křídla. Vrátily se ze své služby ve velké Británii. Vítaly je tisíce lidí nejen z hlavního města.

Kvůli nepříznivému počasí byl přílet spitfirů odložený a do Prahy proto dorazili až 13. srpna 1945. Spolu s nim přistála v Praze i dakota s leteckým vicemaršálem K. Janouškem. Podle Nicholsonovy zprávy „zakroužily letouny několikrát nad Prahou a v Ruzyni přistály ve dvě hodiny odpoledne“. Československým letcům se dostalo „vřelé přijetí“.

„To dnes na letišti v Ruzyni přistálo 54 spitfirů československého stíhacího křídla pod velením majora Jaroslava Hlaďa. Vítaly je tisíce nadšených obyvatel hlavního města a jeho okolí,“ připomíná Jiří Plachý v knize o Emilu Bočkovi.

Sám Boček byl pak o pět dnů později vyznamenán Československým válečným křížem1939, což bylo tenkrát jeho třetí válečné vyznamenání. Zpátky k Ruzyni. Tam Janouška a piloty uvítal ministr národní obrany Ludvík Svoboda a náčelník generálního štábu generál Bohumil Boček, který přečetl i krátký dopis předsedy vlády Zdeňka Fierlingera.

„Přítomen byl samozřejmě také velvyslanec Nichols. O den později přiletěly do Prahy také liberatory 311. bombardovací perutě a manželé Nicholsovi při této příležitosti uspořádali v prostorách ambasády slavnostní oběd. 12. srpna se konala na letišti v Ruzyni slavnostní přehlídka, na které promluvil generál Svoboda,“ popisují tehdejší události Jan Kuklík a Jan Němeček v knize Osvobozené Československo očima britské diplomacie.

Nichols tehdy vyzvedl především fakt, že Svoboda v projevu zmínil „vděčnost lidu Československa“ za výcvik, vyzbrojení a podporu československých letců ve Velké Británii a společné bojové tradice založené v bitvě o Británii. O významu tohoto okamžiku svědčil i fakt, že 20. srpna 1945 o celé záležitosti vypracoval rozsáhlou zprávu.

„V ní zdůraznil, že příletu letců se obsáhle věnoval tisk a celá akce nepochybně přispěla ke zvýšení zájmu o Velkou Británii. 20. srpna poté Nichols s Clementisem dojednal britskou inspekci jednotek, podmínky následné britské podpory těmto jednotkám a prozatímní umístění britského leteckého stanoviště s britským personálem na letišti v Ruzyni. Návštěva nejvyšších představitelů britského letectva, vedená maršálem letectva Williamem Sholto Douglasem, která se uskutečnila ve dnech 20. až 23. srpna 1945, pak byla podle Nicholse velkým úspěchem.

Zdroje: Jan Kuklík a Jan Němeček, Osvobozené Československo očima britské diplomacie, Jiří Plachý, Emil Boček: Strach jsem si nepřipouštěl, www.vrtulnik.cz

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Bolševické divadýlko pro západní delegaci. Co následovalo byl naprostý hnus. „Vděčnost lidu Československa“ pocítili váleční hrdinové, jejich rodiny a známý velmi brzo na vlastní kůži. Kdyby za nic jiného, za nechutné bezpráví napáchané na pilotech měli odpovědní bolševici skončit u zdi.

Nechci být šťoura, ale ta fotka s příletem našich stíhacích letců z Anglie v roce 1945 souvisí pouze nepřímo. Tenhle stříbrný Spitfire s červeným bleskem používal až po přemístění do Budějovic v rámci 2. letecké divize, respektive v rámci jejího stíhacího výcvikového střediska, škpt. let. Karel Pošta a létal s ním na leteckých dnech. Tato fotka je z leteckého dne v Plzni z roku 1947.

Argill, kde to mohu podepsat? :-) 100% souhlas. 8-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru