Archeologické zprávy nejen pro hledače s detektory kovu 5/2017

Kategorie: Archeologické zprávy

Vzácný epigraf popisuje život gladiátora

V Pompejích stál doposud nejstarší známý amfiteátr, kde se konaly zápasy gladiátorů a další sportovní akce. Byl postavený v roce 80 před našim letopočtem za vlády duumvirů C. Quinta Valga a M. Porce. Archeologové nově narazili na další pompejskou vzácnost spojenou s provozováním gladiátorských her. A sice epigraf dlouhý více než čtyři metry. Je na něm popsaný příběh muže například jeho svatbu, ale také gladiátorské souboje, kterých se zúčastnil. Epigraf vznikl těsně před výbuchem sopky, která zničila Pompeje. Archeologové odhadli, že to byl právě rok 79 našeho letopočtu. Tuto vzácnost se jim podařilo najít poblíž Porta Stabia, jednoho z přístupů do starobylého města.

Foto: www.ansamed.info

Zlatý amulet se nacházel pod spálenými ořechy

Další výborný objev si připsali archeologové v Bulharsku. Našli tam zlatý amulet, jehož stáří zatím odhadli na 6500 let. A to poblíž místa, kde před 45 lety objevili archeologové takzvaný Varnský zlatý poklad (váží 6,5 kilogramu obsahoval přes 3000 šperků a náboženských předmětů a je mezinárodně uznáván jako nejstarší opracované zlato na světě). Amulet je považován za jeden další důkaz vysoké hmotné a duchovní kultury chalcolitické populace, která pobývala poblíž města Pazardzhik. Šperk se nacházel pod spálenými ořechy.

Foto: www.archaeologyinbulgaria.com

Padesát šperků vyrobených z kostí našli v Indii

Originální šperky našli archeologové na okraji Hajdařina města v Indii. Jsou asi 4000 let staré a vyrobené z kostí. Na jednom místě se jich nacházelo padesát. Mají tvar kosočtverců a uprostřed vyobrazenou spirálu. Vzorky těchto artefaktů analyzují odborníci v místním Centru pro buněčnou a molekulární biologii. Poblíž tohoto nálezu archeologové objevili také téměř tři metry velký kámen, který se pravděpodobně používal k obřadům.

Foto: www.thehindu.com

Lis na víno objevili v byzantské budově

Během výkopů poblíž izraelského města Ramat Negev objevil tým archeologů rozsáhlou byzantskou budovu, jejíchž stáří se datuje do čtvrtého století před naším letopočtem. Uvnitř se nacházely pozůstatky lisu na víno. Je hluboký asi 2,5 metru a v průměru má dva metry. „Jižní část Ramat Negev je známá jako zemědělská oblast, kde rostly hrozny pro víno, které bylo vyváženo do vzdálenějších částí Byzantské říše,“ uvedl šéf archeologického týmu Tali Giniho. Teď se na stejných místech nachází desítky zemědělských farem, které se také zabývají výrobou vína.

Foto: www.timesofisrael.com