Květnové dny roku 1945 ve Velešíně u Českého Krumlova

Kategorie: Války , Konec války v ČR

19455. květen – sobota
     Po získání zpráv o kapitulaci německého vojska a vyhlášení Pražského povstání, byli v poledne do sálu závodní jídelny dnešního Jihostroje svoláni všichni zaměstnanci bydlící ve Velešíně. Tady jim byla tato zpráva oznámena a zároveň založena Národní strážní garda ( NSG ) v počtu 85 mužů, kteří měli za úkol ochranu závodu před ustupujími německými jednotkami. Všem byli předány zbraně, které byli ve fabrice uschovány po celou válku. Prvním úkolem NSG spolu s místními četníky, bylo odzbrojení jednotky Hitlerjugend a jejich čtyř vedoucích. Po krátkém vyjednávání, kdy jim byl přislíben bezproblémový odchod na bývalou protektorátní hranici, odevzdali veškeré zbraně a munici. Takto získala NSG : 5 lehkých kulometů, každý se dvěma zásobníky, 6 rychlopalných pušek, ke každé jeden zásobník, 16 pušek Mauser s náboji, 3 bedny ručních granátů a 12 pancéřových pěstí.

6. květen – neděle
     Odzbrojená posádka Hitlerjugend po příchodu do Kaplice o informovala o svém odzbrojení velitele místní jednotky SS. Ten vyrazil na trestnou výpravu proti vzbouřencům do Velešína, avšak cestou byli zastaveni v Netřebicích jednotkou vojáků ROA, které velel generál Meandrev. S tímto generálem již dříve uzavřel revoluční výbor dohodu, o ochraně města Velešín v případě napadení.

7. květen – pondělí
     Byla ustanovena Národní ochranná stráž ( NOS ) v počtu 200 mužů, kteří měli jako jeden z hlavních úkolů obranu celého města. Kasárna měla společná s NSG na ubytovně pod závodem.

19458. května – úterý
     Národním výborem v Českých Budějovicích bylo nahlášeno: „ Směrem ke Kaplici jede dlouhý nákladní vlak, který má 47 vagónů a  veze na 3000 vězňů z koncentračního tábora ve Flossenbürgu. Jsou mezi nimi i češi. Vlak táhnou dvě lokomotivy. Věnujte tomuto vlaku pozornost a pomozte osvobodit vězně“.
     Do stanice Výheň je stoupání tratě do dvou ostrých zatáček. Vlak musí pohybovat pomalu. Stráže SS si proto připravují zbraně pro případ, že se nějaký vězeň pokusí o útěk. Až do první zatáčky postrkuje vlak jedna lokomotiva a najedno odjíždí zpět k Velešínu. Zanechává za sebou jen sloup černého kouře a užaslé vojáky SS. Podařilo se, co bylo již domluveno v Českých Budějovicích. Jedna lokomotiva totiž dlouhý vlak neutáhne. Před kaplickým nádražím byl vlak zastaven. Neprojel dál k Omlenicím kde měl být zlikvidován. Na zastavení vlaku měli velký podíl členové národního výboru z Velešína, kteří přijelo vyjednávat do Netřebic s generálem vlasovců Meandevem.  Těchto příslušníků ROA bylo v Netřebicích a Kaplici na 13.000. V této době už stál také na kaplickém nádraží americký vůz. Dva američtí důstojníci vyjednávali s důstojníky vlasovců. O čem není težké si domyslet. Příchod Rudé armády se totiž dal počítat již na hodiny.
     Po zastavení vlaku se před zraky ROA a amerických důstojníků  začli bachaři doprovázející vlak  převlékat do vězeňského a civilního oblečení. Všem se podařilo uprchnout až na jednoho, kterého vězni v Rozpoutí umlátili.
     Poté se vězni nedali ničím zadržet. Rozprchli se na všechny strany, zejména ke Kaplici. Jen s vypětím všech sil se podařilo jim v tom zabránit, protože tam byli ještě němci. Z vlaku bylo do Velešína převezeno i 11 mrtvých, jejichž jmény jsou jen čísla. Všichni, i ti, kteří podlehli různým nemocím později, byly pohřbeni do společného hrobu 9. května na velešínském hřbitově společně se sovětskými válečnými zajatci zastřelenými v dubnu německými vojáky v údolí Strahov.                                                                                                                                        

                                                                 Památník obětem vlaku smrti v Netřebicích

památník

9. května – středa
     Tohoto dne přijela do Velešína dlouho očekávaná spojenecká armáda. Americká armáda v dopoledních hodinách a Rudá armáda až v noci na 10. května. Vymezenou demarkační  čáru měli ze západní  strany obsazenou američani, kde měli u Mojného zřízené i polní letiště. Na konci dnešní Nádražní ulice a u „Dvou rybníků“ byla závora, která tvořila hranici mezi Americko a Sovětskou zónou. Američané zde byli až do konce října.
     Rudá armáda měla východní část. V noci z 9. na 10. května dorazil předvoj vojáků Rudé armády, který se oddělil od hlavního proudu ve Strážkovicích.  Po krátkém rozkaze zaujali bojová postavení v okolí Velešína. Teprve druhý den začaly přijíždět větší kolony, které se rozdělily do okolních vesnic, hlavně na východ od státní silnice. Svou činnost zaměřily na likvidaci tlup hitlerovců, kteří se ještě potulovali v okolních lesích. Tak zajišťovali konečný klid a bezpečnost v této již svobodné naší vlasti.
    


         Všechny vás zdraví

            Pasnau                                                                                                                                                       

 

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Pěknej seriál. Myslíš že je možný na něj navázat? Mám rozdělaný jeden dílek z Vysočiny. Prosím někdy chatni.

Dík za pochvalu :-) Ještě se chystám trošku zpracovat článek o pohybu konkrétních německých jednotek při ústupu přes českokrumlovsko a dalších transportech smrti.Pokud teda o to bude zájem :-D A navázat by na něj určitě bylo možný ;-)

To si piš že bude zájem. Jsou to drsný příběhy.

Zdar, mrkni se na emajl, a čmárni. :-)

Moc zajímavé čtení a hlavně konkrétní.... ;-) :-D

:-O

Paráda :-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru