Nabíječe a nabíjení pro detektory kovů

Kategorie: Napájení detektorů

Nabíječe a nabíjení

V sekci věnované akumulátorům jsme se již zmínili o základních metodách nabíjení: pomalém, zrychleném a rychlonabíjení. V praxi nabíječe pracují jako tzv. zdroje konstantního proudu. To znamená, že nabíječ vždy obsahuje obvod, který do akumulátoru dodává stálý proud. Naopak napětí je proměnlivé a obvod je automaticky přizpůsobuje počtu článků v sadě. Během nabíjení se zvyšuje, aby byl i při rostoucím napětí nabíjených článků zachován stálý nabíjecí proud. U nabíječů s automatikou se nabíjení v pravidelných intervalech přerušuje a řídící elektronika testuje napětí na akumulátoru pro stanovení okamžiku ukončení nabíjení (delta-peak). U inteligentních nabíječek s mikroprocesorovým řízením se často setkáme např. s pomalejším náběhem nabíjecího proudu po zapnutí, speciálním průběhem nabíjení těsně před ukončením nabíjení atd. Účelem je „dostat" do akumulátoru maximální náboj co nejšetrněji.

conrad

K nabíjení akumulátorů patří nerozlučně i jejich vybíjení. Už jsme si ukázali důležitost pravidelného „cyklování" akumulátorů pro jejich udržení ve „formě". Vybíječ (nebo vybíjecí obvod) zajistí kontrolované vybití na stanovenou mez (0,8-0,9V pro NiCd a NiMH akumulátory) stálým proudem. (U některých mikroprocesorových nabíječek můžete najít složitější průběh vybíjení.)

Značná část nabíječek je v současnosti již vybavena obvody měřícími parametry nabíjení/vybíjení a je opatřena displejem, který zpravidla zobrazuje okamžité napětí, nabíjecí/vybíjecí proud, dobu nabíjení, nabitý/vybitý náboj (kapacitu) atd. Investice do dražší nabíječky s displejem se určitě vyplatí - modelář dostává mnohem více informací o akumulátorech, o jejich kondici, vše je pod kontrolou. Navíc: pokud létáte jen s motorovými větroni, je celkem jedno, zda se akumulátor nabije na 1650 nebo 1750 mAh - i při úplném vybití pohonné sady bezpečně přistanete. U motorových modelů to ale může znamenat rozdíl mezi bezproblémovým okruhem na přistání (popř. jeho bezpečným opakováním) a nouzovým přistáním někde v poli.

Udržovací nabíjení

myšlenka udržovacího (konzervačního) nabíjení vychází z potřeby vyrovnání samovolného vybíjení akumulátorů. V praxi je to tak, že okamžitě po připojení k nabíječce je akumulátor nabíjen malým proudem (obvykle 50-250 mA) a stejně tak i po automatickém ukončení nabíjení. Při nabíjení akumulátorů malých kapacit je třeba se mít na pozoru, aby udržovací proud pro ně nebyl příliš vysoký - v tom případě je po ukončení nabíjení nelze nechávat delší dobu připojené.

bantam

Pomalé nabíjení

(0,1C, nabíjení přes noc) - je velmi šetrná a jednoduchá metoda. Používá se pro nabíjení vysílačových a přijímačových akumulátorů i třeba olověných akumulátorů pro žhavení. Tento režim samozřejmě zvládají všechny nabíječky vyšších tříd s automatikami; kromě nich jsou velice populární kompaktní síťové nabíječky („adaptéry") umožňující současné nabíjení vysílačových a přijímačových akumulátorů. Nabízejí je všichni výrobci RC souprav, což je důležité, neboť nabíjecí konektory vysílačů jsou vzájemně nekompatibilní. Doba nabíjení je logicky 10-12 hodin (bereme v úvahu účinnost nabíjení, která není 100%). Úplně nové nebo delší dobu nepoužívané akumulátory můžete nabíjet 14 hodin. Výhodou pomalého nabíjení je, že životnost akumulátoru neohrozíte, ani když dobu nabíjení náhodou o několik hodin překročíte. Přesto je třeba se vyvarovat velmi dlouhého (desítky hodin, dny) nebo častého nadměrného nabíjení.

Zrychlené nabíjení (0,2 - 0,6C)

stále poměrně šetrné, nutné je již ukončení nabíjení automatikou - aspoň časovým spínačem. Při nabíjení olověných akumulátorů (v modelářské praxi většinou gelových, uzavřených) je nezbytně nutné hlídat dosažení mezního napětí akumulátoru. Používá se pro nabíjení vysílačových a přijímačových akumulátorů a olověných akumulátorů. Potřebná doba nabíjení se určí následovně:
doba nabíjení (h) = faktor x kapacita akumulátoru (mAh)/nabíjecí proud (mA)
„Faktor" zohledňuje účinnost nabíjení - pro úplně nové nebo delší dobu nepoužívané akumulátory počítejte s hodnotou 1,4. V běžném provozu by měl stačit faktor 1,2.

Rychlonabíjení (1 - 2C i více)

používá se pro nabíjení pohonných NiCd a NiMH akumulátorů. Naprosto nezbytná je spolehlivá automatika pro ukončení nabíjení - pokud bychom v nabíjení pokračovali, začne se akumulátor velmi silně ohřívat. V krajním případě to může vést až k explozi článků nebo požáru. Většinou se používá obvod typu „delta-peak", který ukončuje nabíjení zpravidla při poklesu napětí akumulátoru cca o 50mV (NiCd) nebo 20 mV (NiMH). Nabíječky vyšších tříd mívají tuto prahovou hodnotu nastavitelnou. Pro zajištění vyšší spolehlivosti se často pomocí zvláštní sondy sleduje i teplota nabíjeného akumulátoru (neměla by překročit 40° C), popř. se nastavuje limitní hodnota dodaného náboje. Starší nebo „uleželé" akumulátory mohou někdy krátce po zahájení nabíjení vykazovat tzv. falešný delta-peak, kdy dojde k poklesu napětí na akumulátoru, který může způsobit předčasné ukončení nabíjení. Řídící elektronika některých nabíječek proto detekci delta-peak zapíná až s časovým zpožděním (4 - 6 minut po zahájení nabíjení).
Důležitou zásadou je, že se akumulátory nabíjejí a vybíjejí zásadně „studené" - tj. necháme je po ukončení nabíjení nebo vybíjení vychladnout na teplotu okolí. (Při létání v chladných dnech akumulátory poslouží jako vynikající ohřívač prokřehlých prstů.)
Akumulátory při rychlonabíjení neponecháváme nikdy bez dozoru. Ke konci očekávané doby nabíjení kontrolujeme rukou teplotu sady - mají být na dotek teplé, ale nikoliv horké - v tom případě nabíjení okamžitě ukončíme.
Zvláštní pozornost si zaslouží NiMH akumulátory. Nabíjecí proud by v zájmu jejich životnosti neměl překročit 1C (hodinové nabíjení), rovněž doporučujeme opravdu poctivě pohmatem kontrolovat teplotu sady a dohlížet na konec nabíjení. Mějte na paměti (a na to upozorňují v návodech i výrobci nabíječek těch nejvyšších tříd), že změna napětí na konci nabíjení NiMH akumulátorů je opravdu velmi malá a ani velmi chytrá nabíječka s delta-peak detekcí nemusí v určitých případech spolehlivě vypnout.

Raytronic

Napájení nabíječe, měnič

nabíječky používají napájení ze sítě 230 V/50 Hz, z autobaterie 12 V nebo stabilizovaných zdrojů 12 - 13,8 V. Nabíjení akumulátoru vyžaduje, aby nabíječka byla schopna dodávat minimálně o 3-4 V vyšší napětí, než je napětí plně nabitého akumulátoru (1,5 V u NiCd a NiMH). Pokud je použito síťové napájení, nečiní to problém. Při použití autobaterie nebo stabilizovaného zdroje napájecí napětí postačí jen pro nabíjení 7 článků. Tento nedostatek odstraňuje měnič - elektronický obvod, který přemění stejnosměrné napájecí napětí na střídavé o frekvenci stovek Hz nebo několika kHz. Pomocí malého transformátoru s feritovým jádrem je toto napětí zvýšeno a následně usměrněno a stabilizováno. Při volbě parametrů napájecího zdroje musíme brát v úvahu, že proud odebíraný nabíječkou je vyšší, než nabíjecí proud - zvláště, pokud je nabíječka vybavena měničem a nabíjíme větší počet článků než 7. Orientačně můžeme určit potřebný proud napájecího zdroje dle následujícího vztahu:

Izdroje = 0,145 x Un-max x Inab-max

Izdroje

je potřebný výstupní proud zdroje (v ampérech) s napětím 13,8 V

Un-max

je jmenovité napětí sady akumulátorů (ve voltech) s největším počtem článků, které budeme nabíjet

Inab-max

max je maximální proud (v ampérech), kterým budeme tento akumulátor nabíjet

Např. pro nabíjení 10 článkové sady (jmenovité napětí: 10 x 1,2 V = 12 V) 2400 mAh proudem 2C (4,8 A) vypočteme:

Izdroje= 0,145 x 12 x 4,8 = 8,35 A

Zvolíme stabilizovaný zdroj s nejbližším vyšším proudem - tedy 10 A.

Pokud napájíme nabíječku z autobaterie, připojujeme ji zásadně přímo na vývody autobaterie, nikoliv prostřednictvím konektoru na palubní desce. Důvodem je velká ztráta napětí na vodičích mezi autobaterií a zásuvkou a neschopnost poskytovat dostatečný proud. Ostatně všechny vodiče připojené k nabíječce - napájecí i nabíjecí kabel by měly být co nejkratší a velkého průřezu.

Čerpáno-zdroj: rcm

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Oba články jsou zajímavé,ale pro laika španělská vesnice :-D ;-)Uvítal bych spíše nějaké návody (baterie +nabíjení)pro alternativní napájení detektorů.Pro ty kteří chodí párkrát do měsíce není co řešit(co se týká AA baterií)určitě vítězí Sanyo alkalika.Ti kteří chodí častěji by se však nedoplatili,takže nastupují dobíjecí baterie,ovšem to není to pravé ořechové.(např.8 x 1.2V není 12 V)
Takže ti dávám podnět pro další článek...."alernativní zdroje 6-9-12 V pro napájení detektorů,(co,jak,proč)a máš to :-P :-D ;-)

Jak píše mambo.61 . Někdo si v těchto článcích určitě najde to své. Myslím, že ale většina z nás "pacientů" by uvítala trošku stručnější a srozumitelnější návod co a jak.
Nicméně jsou tyto články suprově zpracovány a kdyby tu bylo takových víc, bylo by to skvělé :-)
Tady dávám pomyslně Palec nahoru :-) ;-)

Tuhle nabíječku na prvním obrázku používám spokojeně už 5 let , je super.Nabíjí každý článek vzlášť .

Tuhle nabíječku na prvním obrázku používám spokojeně už 5 let , je super.Nabíjí každý článek vzlášť .

Zdar, nemyslim hoši že to je složitý, protože v životě není nic jednoduchýho... :-D Taky si tam každý najde co potřebuje. Dovedu si představit, že při zjednodušení budě někdo další chtít větší podrobnosti. Máš to dobrý, kobro.

Kojot..zajímavé.

Presne túto nabíjačku mám aj ja. Ušetrila mi mnoho starostí už iba tým, že identifikovala jeden zničený akumulátor a nemusel som kupovať celý set. Každá šachta funguje samostatne a nabíja, vybíja, testuje a oživuje akumulátory nezávisle jedna na druhej. Po nabití k nej nemusím letieť, aby sa aku nezničili, ale udržuje ich v optimálnom stave až do vybratia článkov. Proste - spokojnosť. ;-)

Evolve nabíječku používám a naprostá spokojenost.Alkalické baterie nabije do čtyř hodin a dají se nabít až dvacetkrát.Jen malé upozornění.Výdrž takto nabitých beterií není tak jako u nových.Záleží v jakém stavu vybití se znovu renovují.Ale v průměru se nabijí cca na 80% původní kapacity.

Ještě doplnění:Baterie ze supermaketu nejdou skoro vůbec dobít,ale od nejznámějšího japonského výrobce elektroniky a od růžového zajíčka tam není nejmenší problém.Chce to prostě jen kvalitní baterie.

Nevim, jestli jsem prehledl, ale z obou clanku jsem tak uplne nepochopil, co to znamena v praxi: mam Sanyo nabijecku a jejich NiMH 2700 mAh tuzkove baterie. Jak je mam nabijet? Mam je prubezne dobijet, nebo mam pockat, az se uplne vybiji a az pak je nabijet?

A nevyhoda tehle nabijecek - koupil jsem nekolik sad baterii, ale samozrejme vzdy zapomenu, zda je zalozni sada nabita, nebo ne. A ja nevim, zda jim neublizim, kdybych je dal zase nabit a ony byly nabite. Vite nekdo co je nejlepsi?

Tak to shrnu v krátkosti a jednoduchosti pro uživatele AA, když chcete tipy a doporučení: nabíječku tu co je nahoře v obrázku buď od Conrada IPC-1L nebo Volfcraftu ten samý typ , každopádně aby nabíjela a regulovala každou šachtu zvlášť, nic lepšího za ty peníze vám doporučit nemohu.Umí všechno co potřebujete a o baterie se vám postará, že budete spokojeni a nebudete řešit co, jak, kdy apod. AA baterie jedině od Sanya, jiné nedoporučuji, pro detík jsou nejlepší-ENELOPE , s potlačeným samovybíjecím efektem, takže se vám nestane, že po pauze přijdete k detíku a ony budou vybité. Myslím, že jsem odpověděl dostatečně a nechtějte po mě úsporná řešení, neboť to z 99% funguje vždy jen zase na xx%...

Jo a ještě, horší nabíječku také nedoporučuji, protože vám z toho opět vyleze ten problém, který zde diskutujete-a to , že nabíjecí články jsou horší než alkaliky. Není to pravda, nabíjecí jsou daleko lepší ve všech parametrech, než alkaliky.

Potom lze samozřejmě řešit použití dalších alternativních zdrojů, dostal jsem dotaz na Pb-to bych nedoporučoval. Lze uvažovat nad LiPol.

zde je odkaz na zmíněnou nabíječku od Conrada
http://shop.conrad.cz/websale7/Nabijecka-NiCd-a-NiMH-akumulatoru-IPC-1L.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dcz%2fs%7d%7bl%2f02%2daa%2fl%7d%7bmi%2f7%2d3650%2fmi%7d%7bpi%2f201101%2fpi%7d%7bpo%2f1%2fpo%7d%7bp1%2fe7adc0ececc2320b41f99b69d0d4f30a%2fp1%7d%7bmd5%2fb09d0a8db7022f366bfd49c4514643ea%2fmd5%7d

Ještě dovětek, ono s bateriemi je to tak trochu jako s detíkem. Já také nejsem elektro odborník, jsem stavař, ale v minulosti, když jsem modelařil, nezbylo mi nic jiného, než se o baterkách a nabíječích naučit vše. Věřte, že to zase není tak složité, jak na první pohled vypadá. Ale je pravda, že 99% lidí, co používá nabíjecí baterie, neví jak se k nim chovat a z toho pramení všechny ty omyly a mýty a proto jsem sem vložil tyto články. A když jsme se naučili, jak s tím kterým detíkem, který každý z nás má, toto lze bez problémů zvládnout také. Učil jsem to už spoustu lidí a zvládli to. ;-)

Tovy zavolej mi na tel: 606 041 009

Ta Evolve nabíječka není to pravé ořechové, ale zase lepší, než spousty ještě horších. Ale za tu cenu nee-radši připlatit na tu, co jsem vkládal odkaz. A žasnu, že si výrobce lajznul doporučit nabíjení alkalik!!! To je neslýchané, má zaděláno na problém! Až vám doma někomu nějaká bouchne, nedivte se, ale máte plné právo zažalovat výrobce.

Píšeš že nabíjecí jsou lepší než alkaliky.To nedokážu posoudit.Ovšem problém je v tom zda je stejný dosah detektoru při napájení 9.6 V nebo 12 V(při použití 8 x AA)Mám dojem že toto zatím nikdo na 100 % nepotvrdil ,ani nevyvrátil.Z vlastní zkušenosti bych řekl že u Minelabu (Quattro) ano ale u Tesora(Tejon) nevím ,nevím. ;-),možná je to jen můj dojem,ale zdá se že jde s alkalikama trochu hlouběji.

pokud dodržíš předepsanou voltáž, může být problém právě v některém z článků a zde se nebere v potaz 1,2V nebo 1,5V. Pokud nemáš dobrou nabíječku,aby vyhodnotila chybný nebo slabší článek, velmi špatně se tento problém detekuje a celkově to pak vyznívá v neprospěch nabíjecích, protože pak sada se chová špatně a není divu, je to na 90% nejčastější příčina.Dobrá nabíječka v rámci možností dokáže poškozený článek částečně zrestaurovat. Ale nejlépe je používat jí od samého začátku a pak dochází k rozjíždění parametrů jednotlivých accu minimálně.Nevím, kolik máš od výrobce napsané napájení u detíku. Jinak asi myslíš, 8x1,5=12 nebo 8x1,2=9,6V, že? Nevím, jak má výrobce detíku řešeny vnitřní obvody a hlídání napětí. Ale nezdá se mi, že by neměl a věřím, že napětí je stabilizováno a pak je jedno na jaké voltáži běží zdroje proudu. ;-)

PS: dnešní stabilizační obvody dokáží vygenerovat a stabilizovat napětí vyšší, než je vstupní. Ovšem, pokud je dodržen základní předpoklad a to zdroj proudu, což se v tomto případě týká právě nabíjecích accu AA a jejich nominálu 1,2V. V praxi to znamená, že detík dostává stále konstatní napětí (bez ohledu na voltáž accu) pokud jsou tyto schopny dodávat proud podle nároků elektroniky. ;-)

V tomhle bych věřil výrobcům, oni páni inženýři snad nejsou zase tak hloupí, aby nepočítali s používáním nabíjecích accu, takže si myslím, že to mají 100% vyřešeno. Opravdu vidím problém u nabíjecích v rozjetých parametrech článků a tudíž napájení celého detíku potom kulhá za ideálním stavem a odráží se to možná i v jeho dosahu. ;-)

too Boban: nemám, co bych dodal. No a ty máš ESII, jako já, jenž je napájen 9V, a můžu ti říct, že já nic takového nepozoroval ani jednou. Naopak, detík mi jede na max až do úplného vyčerpání baterie s úplně normálním dosahem, kdy se ohlásí a vyjmutou baterii lze nouzově použít ještě v dohledávačce, což už jsem byl z nouze donucen.Normálně chodím pouze s nabíjecí 9V GP a v kapse nosím v záloze alkaliku pro případ, že mi dojde šťáva. Ovšem opět opakuji, co už jsem psal 10x, že nabíjecí baterie musí být v dobré kondici. ;-)

Traxxas -Problém byl asi v tom,že ty baterie mohly bejt starý a tady v elektře se 9v baterie za 90kč asi tak často neprodává prostě asi nějakej ležák.Jak říkal Elmara chce to nakupovat někde kde se ty baterie točej.Teď už to vím ;-)

Bobane-to byl úder na hlavičku hřebíku-Elmara to řekl přesně. Baterie vždy kupovat tam, kde je jejich otoč. Já jsem v minulosti vypěnil a chodil do krámu s měřákem a hroty napíchával blistr abych je změřil, koukali na mě, jako kdybych spadnul z višně, ale vyplatilo se. Můžu říci, že dobrých 80% měli v jednom krámě na vyhození. Strašně se divili, věřím, že je po mém odchodu prodali někomu jinému. ;-)
Ono u nabíjecích totiž hrozí riziko přepolování. Pokud dlouho leží, vybijí se a otočí se polarita-a to je pak totálně KO.

Nabíjení tady ale neni modelářský kroužek asi si to někdo splet ..nebo mu přistálo letadlo velkej větroň do hlavy .Nebo tě jen trošku pláclo křídlo přes nos?

Dotaz: u Golden mask 4 se nabijeji baterie primo v detiku je to bezpecne a popripadne jake baterie doporucujete ,ktere jsou vhodne do GM 4?

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru