Nedestruktivní archeologie – recenze knihy

Kategorie: Archeologie a nálezy detektory , Recenze knih

Knihu od našeho předního archeologa, Martina Kuny, kterou napsal s autorským kolektivem a dalšími přispěvateli, nelze než doporučit všem hledačům, kteří berou tento koníček jako sport, jenž může být i prospěšný – archeologům.

V první řadě by bylo dobré vypíchnout v knize zmiňovanou skutečnost, že archeologové nemají na základě zkušeností detektoráře rádi, a přiznejme si – zhusta mají proč. Nebo jim přinejmenším nedůvěřují. Martin Kuna se toho dotýká bezkonfliktním způsobem hned v úvodu; detektorům jako takovým, jakožto dnes už nezastupitelného nástroje, je pak věnována jedna samostatná kapitola, kde je tato nedůvěra v detektoráře vysvětlena blíže. Je to naprosto logické, vezměme příměr. Tygři, lvi, jedovatí hadi a ostatní nebezpečná zvířata jsou v zoo za mřížemi nebo vrstveným sklem, které má funkci oboustranné ochrany – i je totiž chrání před nejnebezpečnější šelmou, člověkem. Kabely vysokého napětí jsou chráněny několikanásobnou silnou izolací, a i ta ale chrání i člověka. Archeologické lokality však prakticky chránit nelze a škody může způsobit i ten, kdo něco ze země vykopne, nález nezdokumentuje, okolí nálezu neodborným zásahem poškodí apod. (Například Prahu a okolí min. do okruhu 50 km by bylo možno jistě prohlásit za archeolokalitu jako celek a nikdo by si zde „ani nepípnul“.) Vykrádání archeolokalit netřeba rozebírat, to bylo hlavní postestknutí. Knihu Nedestruktivní archeologie je proto dobré alespoň prolistovat, aby se ten, kdo chce svými nálezy archeologům pomoci, lépe orientoval – vše má totiž nějaký řád.

Dvanáct kapitol
Nedestruktivní archeologii vysvětluje předmluva a první kapitola. Je souborem technik, metod a kriterií, zaměřených na vyhledávání a vyhodnocení archeologických pramenů bez provedení destruktivního zásahu do terénu. Tedy jde především o samotné vyhledání.
Pro laiky, kterých je mezi detektoráři většina, asi bude obtížné se ve všem 100% vyznat. Jde přece jen o odbornou knihu, ale rozhodně neškodí získat povědomí o utváření krajiny (resp. zopakovat si něco z vlastivědy, jak se tento předmět na devítiletce nazýval). Jen je to podáno trochu odbornějším způsobem ve druhé kapitole, doplněno náčtrty.
Letecká archeologie je také velmi zajímavá, a kdo se podívá na ilustrativní fotografie, rozhodně se k odbornému výkladu ve třetí kapitole vrátí – nemusí se totiž jen létat, stačí vylézt na nejbližší kopec. Ten, kdo si třetí kapitolu přečte, nejenže „neumře blbej“, ale s největší pravděpodobností umře později – takovýmto lezením po kopcích totiž něco udělá pro svoje srdce, plíce, prostě celkovou fyzičku.
Geofyikální metody jsou popsány v kapitole čtvrté (seizmologie, magnetometrie apod.), na níž navazuje využití detetektorů jakožto jednoho z případů geofyzikální metody kapitola pátá.
Geochemií, která se zabývá vlastnostmi zemin – zrnitostí, měrnou hmotností, půdní reakcí, vápenatostí (i malt), železu v půdě, mikroorganismům a fosfátům, je věnována šestá kapitola.
Sedmá kapitola se věnuje reliéfním tvarům – ohrazením, mohylám apod., s doplněním o nákresy.
Geobotanika – například indikace staveb a obytných komponent, plošných situací a liniových prvků, je popsána v kapitole osmé.
Povrchovému sběru je věnována kapitola devátá – kdo z detektorářů by neznal situaci, kdy mincičku na poli našel pouhým pohledem. Když už se něco najde, obvykle bývá něco dalšího poblíž, co je dobré najít také. Tomu se říká vyhledávání nalezišť a připomíná to až úsměvně Příručku pro poddůstojníky a vytváření rojnice.
Vzorkování vrstev země je pro běžného člověka asi až příliš nezáživné, ale hned následující jedenáctá kapitola je věnována mapám, jejich druhům, starým i novým, ale i nejmodernějším technickým metodám, včetně použití GPS, GIS (geografických informačních systémů) a zobrazení dat v plánech.
Poslední, dvanáctá kapitola, ta se zabývá prostorovou archeologií – od prostoru přírodních podmínek, přes prostory etnik a kulturních vlivů, až po sídelní, ekonomický a symbolický prostror znaků – ty mohly začínat artefakty.

Proč jí věnovat pozornost
Kniha Nedestruktivní archeologie byla napsána odborníkem vedoucím odborný kolektiv, avšak srozumitelným způsobem, takže většině textu porozumí i naprostý laik (který se přinejmenším neflákal při vlastivědě ve třetí obecné). Nikdo z laiků určitě nebude proměřovat nějakou terénní vlnu na vrstevnice po 10 cm a hledat pak, kde mohly být obrysy staré stavby. Díky spoustě různých náčrtů, grafů, tabulek hesel a pojmů, fotografií, jejichž poshánění muselo dát nesmírnou práci, se ale dostala mezi veřejnost kniha, která může umožnit těm, kdo si ji alespoň prolistují, pochopit. Tj. pochopit určité zákonitosti, a na základě tohoto poznání získat možnost chránit – jak naše historické dědictví, tak samotnou krajinu.
Knihu Nedestruktivní archeologie lze proto jen doporučit všem, kdo mají o ochranu a mnohdy záchranu obojího, je v ní skutečně hodně moudra, které žádná recenzce, navíc „recenze“ od laika, nemůže v krátkosti postihnout. Navíc získají pojem o tom, jaký praxí zaběhlý řád v archeologii platí, takže jej nemusejí byť jen z neznalosti porušovat.
Je to prostě bible pro ty, kdo chtějí „pomahat a chránit“, přestože toto heslo bude muset o svoji důvěryhodnost hodně bojovat – jak na silnici, tak na poli či v lese...

Název knihy: Nedestruktivní archeologie
Autor: Martin Kuna a kolektiv autorů
Vydal: Academia, 2004
ISBN: 80-200-1216-8

-vox-

Ilustrační_foto

Ilustrační_foto

Ilustrační_foto

Ilustrační_foto

Ilustrační_foto

neznámý
15758 23

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Zajímavá kniha. Nedávno jsem si ji objednal a tak čekám na její doručení. Další zajímavou knihou je Archeologie krajiny (téměř nesehnatelná) a dost dobrá je i Encyklopedie římské a germánské archeologie. Marně sháním knihu Pravěké dějiny Moravy z roku 1993 - pokud by ji někdo měl a chtěl se jí náhodou zbavit, mám zájem.

Je pravda,že to co šlo vyplenit je už vypleněno a kdo chtěl si tuto a podobné knížky už koupil.Já ju mám take--)) asi dva roky.

Kdo bude chcet chránit ,tak chránit bude.

Archeo lok. jsou projíté detektorama kovů už od 90 let,vlastně bych řekl ,že to budou ty nejčistší místa v ČR.

a to určitě i díky knihám,které vyšli před a za totáče i po něm.

Je to poučná kniha,ale na některé knihy bych novodobé hledače pokladů neupozorňoval.

V dnešní době, kdy světu vládnou informace a rozvinuté informační technologie, nemusíš ani nikoho upozorňovat. Kdo umí inormace hledat, ten si je stejně najde. V konečném důsledku by takové knihy tedy vůbec neměly vycházet - nehledě na to, že kdo je jen trochu zkušený, vyčte informace přímo na místě z krajiny, vytáhne je z pamětníků, z obecních kronik, ze starého tisku a nevím, kde všude ještě. Bohužel, doba je taková a opět je to jen o vztahu k těmto věcem a o čistotě svědomí.

jj máš pravdu.Vox to podal dobře.Nic proti článku ani autorovi ..to ne nedej bože.

Kdo chce ten si literaturu vyhledá,ale někteří jsou naštěstí líní--))

Vox-Ale je to dobrá knížka--))

jste blázni .... jen dáváte pod nos rychlokvaškám návody ... ti co berou hledání historie vážně se už na tenhle bod dostaly . No a pro ty co se na něj díky nedostatku trpělivosti a chtít trošku studovat a investovat do vzdělávání sama sebe na něj nikdy ani neměly dostat tak tím jste to celé posunuly . DW s nálezama je úplnej břídil proti tomuhle webu , archeologové vám jednou poděkují a nebude to za příkladnou spolupráci . Cortes: ne vše bylo nalezeno ..... o spoustě se nemluví právě proto aby to nebylo nezodpovědně vypleněno . Věř že vím o čem mluvím ,a pokud vím tak tady fakt platí dvojnásob ... mlčeti zlato , jen bláááááázen dá na web tenhle článek .co pak může asi následovat , přesné návody a výklady :o)))). Další článek aby se mohl autor polácat jak je chytrej .... Autor jen sebere vyšší hodnost tady na webu , nic víc , jinak je to ...... co nevidí důsledky svých činů dál jak za pět minut .... Admin : myslel jsem že máš trošku rozum ale tohle pustit .... Kdo se k těm informacím má dostat tak musí ujít kus cesty která ukáže jak je hluboký jeho zájem o historii .... a jen třešnička .... má autor článku dovoleno autorem literatury zveřejnění ukázek na tomhle webu ? nejsem prudič ale jsou věci co mě trošku nazvednou ...

KELT-jasně,že je ještě pár lok. ,ale ...to je fuk..čo bolo to bolo.

Jak už jsem napsal dole-Na některé knihy bych zbytečně neupozorňoval,,,a taky doufám že se to tu nestane zvykem.

Kelt : Dlouho jsem se tak nezasmál :)) tvá hysterie mě opravdu dostala připomínáš mi mou bývalou ženu to co jsi tady s prominutím vyblil nemá obdoby!! Pokud jsi tak naivní že si myslíš že vykradači archeolokalit nejsou v obraze tak se pleteš a v době internetu kde najdeš opravdu všechno je prezentace knihy ta nejmenší věc a neurážej tenhle web on totiž zloděj rád křičí chytte zloděje :))

BobanX: ono ti to časem možná celé docvakne ....ale možná taky ne :o) neměl jsem na mysli vykradače , měl jsem na mysli webové hledače rychlokvašky. to s tím zlodějem jsem nepochopil ...nechápu co to má s mou reakcí společného. Pokud mě považuješ a pokoušíš se mě označit za zloděje tak to uveď konkrétně , napřímo a napiš i proč. Pokud ne tak si podobné narážky odpusť a stáhni se do nory. Nemám rád koflikty bobánku

Kelte, smyslem této recenze byl pravý opak toho, co máš na mysli, a Bobanx s Cortésem mají pravdu - na některé knihy bych ani já neupozornil, protože ty přímo popisují archeolokality (jednu takovou, velmi obsáhlou, zabývající se Prahou, také mám). Tato kniha je však spíše instruktážní v tom, jak se má člověk chovat, aby nepoškozoval. Kromě toho má Bobanx i Cortés taky pravdu v tom, že na internetu si najdeš ledacos a ihned, vygooglit se dá fakt skoro všechno...

Nechci se nikoho dotknout, ale já čtu rád a čtu hodně. Takže pokud mě nějaká kniha zaujme, klidně se o ní s někým podělím, ale ta panika co se tu zas objevila, to mě dostává. Ten kdo si bude chtít sehnat informace, tak si je přece sežene i ty rychlokvašky.

Přesně tak - každý dnes přece zná známé heslo TGBADQ - Try Google Before Asking Dumb Questions, i když ho používá nevědomky. A žádný Google, Seznam, ani Yahoo přece nikdy nenahradí rypci knihomola vůni tiskařské černě.

Kelt ty tvóje nerážky sou přehnané neznam člověka kterej by si po přečtení tohoto příspěvku letěl vzát detektor a běžel něco vykrást.

Zneužít se dá každá věc,to bys tu nemohl psát ani o ČAJOVÉ LŽIČCE!!! Kdybych o ní napsal,tak bys mi mohl napsat že jsem na ni upozornil a že by jí mohl někdo zneužít,zabít s ní nebo něco jiného! a ten kdo chce komukoliv,čemukoliv ublížít tak si vždycky najde cestu,tak nebo tak! Když chceš psa bíti, hul si vždycky najdeš! Klasika

Ano, a kdo má doma v šuplíku kuchyňský nůž, bezpochyby je to znamení jeho příslušnosti k sicilské mafii.

VOX:Je to DOBRÉ!!!!

Kelte, tady se pochopení nedočkáš, psal jsi to asi docela vytočený, ber to v klidu, je to stále dokola to samé dokola... prostě sice je už dost detektorářů, ale stále není dost prodaných detektorů.

Voxi a další, znám Kelta dost dlouho, jde mu spíš o to jestli je dobré servírovat něco až pod nos, nebo nechat každého, aby se k tomu dopracoval vlastní snahou, z toho taky vyplývá jak si toho výsledku vážím a jak se k dál chovám. Ono "lehce nabyl, lehce pozbyl" platí a v terénu to je vidět čím dál tím víc. Informace je jako zbraň, sama o sobě není dobrá ani zlá, to z ní udělá až její zneužití nebo využití. A můj dojem je, že to ujití dlouhé cesty za jejím nejen získáním, ale hlavně porozuměním, člověka trochu poznamená a změní. Proto tyhle návody taky nemám moc rád. A vygooglit se zase úplně všechno nedá... a radši vidím zveřejněnou knihu o prozkoumaných a notoricky známých lokalitách, než knihu o tom jak lokality vyhledávat. Je to věc názoru.

Když už je to venku stejně je na všechno pozdě jako vždy, pro tohle jsem skoro přestal psát a zveřejňovat na DW.

Zase mne to tolik jako Kelta nevzalo, ta kniha je opravdu výborná ale vůbec není lehká a kdo se z ní něco naučí, tomu to přeji.

TO butcher: Sice nesouhlasím, ale alespoň je to něco o čem se dá diskutovat. Ta knížka má ale taky jiný rozměr. Ochrana naší krajiny a památek je natolik žalostná, že se nic neděje ani když se uprostřed hradiště zakope plynovod. Poznámka o prodaných detektorech mě trochu uráží, nálezy se tady až na ty 100% odevzdané nezveřejňují. (archeo sekce) Ani tady v eshopu nenajdeš fotky s poznámkou nalezeno tímto detektorem. V klubu se nesnažíme o maximum členů, ale o maximum hledačů kteří jsou ochotní spolupracovat s archeology. Tvůj názor ale respektuju. Má to alespoň hlavu a patu.

to elamra: tu poznámku o prodaných detektorech vůbec neber jako urážku, já to vůbec nemyslím pejorativně, to je nevýhoda psaní, až se třeba zase někde potkáme (ve Vysokém Mýtě moc času nebylo) je lepší si to vysvětlit, nechci tady zaplevelit diskusi nepříliš souvisejícími věcmi. Mimochodem také patřím již delší dobu k těm spolupracjícím, viz. můj příspěvek v Mýtě aj.

S tou žalostnou ochranou s tebou naprosto souhlasím, ale právě proto si myslím, že nejlepší ochranou je nevědomost, nebo spíš nevědomost těch, o kterých nevíš co jsou zač. Nevím jak by tato kniha mohla přispět k ochraně, jak chceš chránit volně přístupné, neoznačené lokality na běžně obdělávaných polích? o hradištích a jiných terénně nápadných objektech nemluvě - tam už je stejně asi tak 10 let pozdě. Jak jsem již psal, informace je zbraň a ta se taky nedává veřejně všem k dispozici. Nejsem nepřející sobec, v kruhu stejně naladěných a hlavně prověřených přátel a kamarádů se rád podělím i o mnohem choulostivější informace a znalosti, ale stále si myslím, že to prostě není to pravé téma pro veřejnou sekci na webu.

Za aktuální situace v tomto státě bych skoro souhlasil s Keltem. Ale neudělám to, protože nemám rád, když se problém řeší od prostředka. Kelt se obává, že informace v této knize povedou k dalším neodevzdaným nálezům. Je to možné, je to špatné, ale problém je jinde než ve zveřejnění nějaké recenze. Počet hledačů, kteří se takto zachovají by jistě byl mnohem nižší, kdyby byla nastavena jiná pravidla hry. Přístup státu se dá označit jako represivní. Jakoby jeho zájmem bylo, aby nikdo nenašel nic a vlastně ani nehledal. Pro všechny, tedy i pro stát, by přitom bylo mnohem výhodnější, kdyby se nacházelo a odevzdávalo. A v takovém případě by jistě bylo vhodné, aby ti kdo naleznou byli v rámci možností vybaveni odbornými znalostmi. A nejrozšířenějším způsobem získávání aspoň nějakých odborných znalostí jsou knihy, třeba jako je tato. Archeologů je málo, hledačů ochotných pomoci je dost. A odpadlíci... ti budou vždycky, je to jen otázka jejich počtu... Kdyby se stát přestal chovat jako arogantní diktátor, pomohlo by to všem. Nebudeme přece pálit knihy jako ve středověku, radši nazývejme věci pravými jmény. Jo, a nesrovnávejme tento web s DW, někoho by se to mohlo dotknout [a DW to nebude:)].

TO butcher. Já Tvému názoru rozumím. Ale jakákoli prohibice, a to i informační vede pouze k tomu že zájem o danou věc roste. To samé platí i pro hledání. Každý by měl naopak dostat maximum informací. Je pak na každém jak se zachová. Jsem přesvědčený že alespoň 70% hledačů jsou slušní lidé. TO eduard: V podstatě naprostý souhlas. Pokud můžeš tak mě písni na klub@lovecpokladu.cz alespoň jméno :) Nevím kdo jsi a taky jestli se potkáme na konci ledna :)

elmara: jak jsem psal, tohle téma již přesahuje rozsah této rubriky, je to obecnější otázka a proto bych přešel raději na mail (sauron@razdva.cz) a snad ještě lépe pokud koncem ledna myslíš stejnou akci jako já ... 31/1 VM?

Butchere, naprosto souhlasím s Elmarou - jakákoliv prohibice zvyšuje zájem. O zájmu o Bibli jsem už psal, viz níže. Víš, kdy se Američané naučili fakt pořádně chlastat? To když tam po prezidentských volbách zavedli prohibici, aby získali hlasy žen, které dostaly volební právo, takže se chtěli zalíbit. Mj. určitá forma prohibice v USA existuje dodnes, ale to už jsou jiné souvislosti. jedno velké NE - tohle chce prostě osvětu, ale opravdu hodně širokou, a to takovou, aby se do ní, třebaže možná nechtěně, zapojil i stát (tj. zákonodárci, archeologové, tzv. neziskové organizace, rozpočtové organizace apod.). Jen tak se totiž podaří zachránit z naší minulosti a dát na odiv naši historii na veřejnost v muzeích maximum. Jakékoliv sektářství je totiž na škodu - vezmi si jen kynologické spolky, které mrzačí rasy psů a výsledky přehlídek, jen pro vlastní potěchu...

To butcher. Jasně, to je ono a potkáš se tam i s voxem :)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.