Pátrání po letadle RAF, které sestřelili ke konci války

Kategorie: Nálezy a záchrané výzkumy v zahraničí

Vědec Erik Wieman se s přáteli rozhodl vypátrat pozůstatky letadla RAF, které ke konci druhé světové války sestřelili nad Německem. Piloti ztratili kurz kvůli špatnému počasí. Wieman se pokouší získat povolení, aby mohl začít pátrat s detektory kovu.

William Howard Campbell byl jedním z třiadvaceti mužů, kteří zemřeli poté, když jejich letadlo spadlo nad Německem během druhé světové války. Jednalo se o dopravní letoun Douglas C-47 Dakota s kapacitou pro tři piloty a 28 pasažérů. Dočkalo se dokonce bezlicenční výroby v Japonsku pod označením L2D. Říká se, že je to legenda světového letectví, která změnila leteckou dopravu a pomohla vyhrát válku. Létala na všech kontinentech, v mrazech i tropech. V dnešní době jsou stovky těchto letadel dokonce stále ve službě.

Dotyčný letoun sestřelili nad městem Neuleiningen na západě Německa. Přesně 24. září 1944. Měl označení Dakota KG653 a byl jedním z takových letounů, který  přepravoval vojáky ze základny RAF v anglickém Pershore do Cagliari na Sardinii. Celkem se hovoří asi o tři sta  mužích. Všechny lety proběhly v pořádku, až na ten na konci září. Letadlo kvůli špatnému počasí a navigačním problémům vybočilo z kurzu. Proto se ocitlo nad znepřáteleným Německem. „Z Anglie se mělo létat na jih přes volnou francouzskou krajinu na Sardinii a pak obvykle do Indie, aby se pomohly vybudovat dvě nové eskadry v boji proti Japonsku,“ přiblížil vědec Erik Wieman, který se rozhodl, že po sestřeleném letounu bude pátrat.

Plánují postavit pomník

Wieman vede dobrovolnickou výzkumnou skupinu nazvanou IG Heimatforschung Rheinland-Pfalz, která pátrá po stopách leteckých havárií. Když se jim podaří vybádat nějaké informace o konkrétních pilotech nebo vojácích, tak se snaží spojit s pozůstalými. Wieman, který původně pochází z Nizozemska a jehož dědeček bojoval proti Němcům v Rotterdamu, žije od roku 1992 v Německu. Také v případě sestřeleného letounu Dakota KG653 plánuje oslovit rodinu padlých a vyprávět jim, co se podařilo zjistit. „Pozůstalí často nevědí, kde přesně došlo k havárii, a co se vlastně přesně stalo,“ konstatoval Wieman.

Chtějí se zaměřit samozřejmě také na osobu již zmiňovaného desátníka Williama Howarda Campbella, který se narodil 2. února 1918 v Keene v Ontariu a byl synem Roberta Henry Campbella a Jane Ann z Peterboroughu. Do vojenské služby v Royal Canadian Air Force nastoupil 6. září 1940 a dostal služební číslo R / 72053. Wieman doufá, že najde nějaké další stopy po havárii nebo něco osobního, co vojákovi nebo dalším obětem patřilo.

Pozůstatky letců, kteří zemřeli při pádu Dakoty KG653, byly původně uloženy do šestnácti hrobů na hřbitově v Neuleiningenu. Přičemž někteří letci byli pohřbeni do stejného hrobu. Hroby byly později exhumovány a padlí nyní odpočívají v Rheinbergu v severním Německu.  Wieman plánuje kontaktovat rodiny všech 23 mrtvých vojáků. „Lidé chodí po místě havárie, kde zemřelo tolik lidí, aniž by to věděli. Podle našeho názoru by tam měl být památník. Obětovali život pro svou zemi, proto bychom si je měli pamatovat," říká Wieman, který se pokusí získat povolení, aby mohl začít s pátráním místa, kde došlo k nehodě.



Foto: https://kawarthanow.com/
 

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Díky za počtení. ;-)

Pěkný článeček :)

Neco podobné je pri pamätníku SNP v BB :)

To můžu toto. Super.

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru