Tanky a děla na Peleliu - part 2

Kategorie: Války , Expedice , Nálezy techniky

Venku zase sněží a proto se myšlenkami vracíme zpátky do ,,zeleného pekla,, na ostrov jménem Peleliu

Dělo v ústí jeskyně

Vstáváme v šest ráno, abychom stihli potápění na těch nejlepších místech.  Před tím, než se tam objeví desítky potápěčských lodí s klientama z hlavního ostrova. Na útesech potkáváme v hloubce třiceti metrů nezvyklé kovové tvory, co pískají a bzučí . Jsou to dvoumístné ponorky pro ty, co si nechtějí  máčet hlavu a pro ty, co mají o něco víc peněz než my všichni dohromady.

Ponorka

Nad hlavou nám také krouží želvy.

Želva

A hned potom šup na kolo a hurá do džungle. Dnes nás čeká průzkum japonského opevnění v okolí letiště a v horách Umurbrogol. S písničkou na rtech ,,Na Japonečku malou bych málem zapomněl,,.

Japonečka

Si to šlapeme po Krokodýl road rovnou k hlavnímu japončickýmu  velitelskýmu bunkru , který dnes slouží  jako  místní muzeum.

Velitelský bunkr

Venku před bunkrem je spousta munice, kterou obě znepřátelené strany na ostrově asi zapomněly.

Munice

Okolo letiště je bunkrů víc. Tenhle než úplně zarostl liánami.

Bunkr zarostlí liánami

Anež do něj udělala americká flotila bitevních lodí obrovskou díru, sloužil jako japončická elektrárna.

Japonská elektrárna

A další bunkr.

Další bunkr

Konečně se dostáváme k pohoří . Před kopcem došel dech americkému lehkému plovacímu tanku LVT(A) 4.

Plovoucí tank

Na  věži  tanku je ještě patrná amer. hvězda.

Americká hvězda

V kopci nad tankem nacházíme japončický opevnění. Dělo trčí z jeskyně dost hrozivě!

Dělo

Hodně jeskyň je už zarostlých nebo je tehdy náložemi Amíci zasypali i s posádkou uvnitř. V těhle místech cejtí člověk ještě dnes mrazení v zádech. Kopce okolo byly svědky těch nejhorších utrpení. Šplháme na nejvyšší bod ostrova zvaný  Bloody Nose. Název dost jasně vypovídá o tom, že to nebyla  v minulosti  turistická vyhlídka jako dnes. Z tohoto kopce je úchvatný pohled na celý atol.

Atol

Na východě jsou vidět mangrovníkové bažiny s ostrůvky obklopenými korálovými mělčinami. Na západě je jako na dlani  pláž Orange Beach. Na severu se táhne pohoří až na samý okraj ostrova. Tudy postupně Amíci ostrov ovládli.

V korunách stromů přelétávali metroví netopýři a občas jsme zahlédli nad hlavou velkého bílého papouška. Na větvi seděl ledňáček .... (připadá mi taky že je to blbost, byl černý, tropický a Google říká, je to tak). Cestu nám zkřížil i velký suchozemský krab.

Pod kopcem jsme narazili na cedulku, která říkala že někde v pralese před námi je americký tank Sherman.  Došli jsme tím směrem k nějaké chatrči, na které visel papundekl s nápisem, Sherman 3 USD. Chtěli jsme už odejít, když se vynořil z bungalovu  Palaučan, ukázal někam do džungle a jestli prý chceme za ty prachy vidět tank? Vyrazili jsme. On v pantoflích a já v teniskách s kamerou v ruce za ním. Džungle byla plná vyvrácených stromů z nedávného tajfunu. Prodírali jsme se spletí lián a zetlelého listí. Konečně jsem se cítil jako Emil Holub. Došli jsme k nějaké  skále okolo které jsme se protáhli do malého údolíčka. Chudák Sherman, ležel tam na  boku.

Tank

V  houští  pralesa, povalenej už nevypadal tak hrozivě jako

Sherman

Na břiše měl velikou díru.

Díra v pancířři

Jestli najel na minu, která ho převrátila nevím, ale něco ho pěkně zrychtovalo. Okolo ležely zbytky munice.

Munice

Když jsem chtěl udělat fotku z motorového prostoru, trochu jsem se zarazil. V hledáčku na mě koukal had.

Had v motoru

Další zbytky tanků jsme potkali při návratu domů. Malý japonský tank HA GO vypadal jako větší zahradní sekačka na trávu.

Japonská sekačka na trávu

Vedle cesty byly  zaparkované hned tři  LVT americké tanky různých typů a provedení. Bylo to tam jak na šroťáku v Poldi Kladno.

LVT (Landing Vehicle Tracked) transportní tank byla docela užitečná hračka.

Tank

Přepravil až 30 lidí. Nebo spoustu užitečného nákladu, vodou a blátem. Mariňáci jej nazývali Water Buffalo (vodní bůvol) nebo Armore Cab (obrněný taxík ). Poháněl ho motor Continental - 250 K. Ve vodě si to ujížděl 11 km/h a po souši čtyřicítkou. Ve vodě se pohyboval díky pásům ve tvaru lopatek, podobné jaké měl kolesový parník Primátor Ditrich. Na celou nádrž dokázal objet ostrov 7 dokola. Poskytoval díky 10 mm pancíři minimálně ochranu před lehkýma kvérama.  A s kanonem 37 mm na věži (jen LVT A4) si dokázal japonské tančíky HA- GO  držet od těla. Proti pevnůstkám osazených děly však moc šancí neměl. Toho důkazem bylo plné parkoviště zničených strojů.
V tropech se stmívá velice rychle. Najednou padla tma a my jsme se vydali k domovu opět bez mapy celkem na slepo. Po tom, co jsme objeli ostrov asi ještě jednou  dokola, narazili jsme na stožáry s elektrikou a ty nás konečně dovedly domů. 
 
Příště  - Letadla  a lodě  na Peleliu  part 3 - závěr
 

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Krása.

Hezké :-)

Paráda ;-)

Pěkné počteníčko i fotky ....... super :-) :-) :-)

Super ;-)

To musela být parádní dovolená ;-)

jo tak tomu říkám počtení a fotky luxus,jsem z toho měl takový nějaký sevřený pajšl,to tam musel být mazec :-( a za článek móc velký palec.

pěkný počteníčko,myslím,že je to zážitek na celý život

Super!!! :-)

Paráda. :-)

Dost dobrý,díky za počtení!

moc pekné čtenivo a jeste se tam juknou na pelelium moc krasné :-) :-) :-) :-) :-) :-)

tichá závist,paráda 8-)

super čtení a fotky paráda :-)

Moc pěkné dík. :-)

Krásně jsem si početl,opravdu moc pěkný článek.Díky!!!Už se těším na ty letadla a lodě...... :-P ;-)

Paráda! Ako National geografic channel.

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru