Teleskop Celestron Astro Fi 130

Kategorie: Astronomie a dalekohledy

Relativně nedávno se objevila nová řada dalekohledů Astro Fi. Celá řada čerpá inspiraci z původní celestronské řady SLT (ta se naštěstí vyrábí dále, i když to chvíli vypadalo, že tomu tak nebude). Dalekohledy Astro Fi a řada NexStar jsou jedny z mála teleskopů, které jsou vybaveny vlastní WiFi. Propojení s telefonem nebo tabletem Vás tak konečně posouvá do 21. století.

Teleskop Celestron Astro Fi 130 využívá velice hezky schopnosti technologie GoTo. Má dostatečnou clonu, abyste za slušných světelných podmínek (tmy) na noční obloze viděli opravdu velké množství objektů, včetně těch největších z „hlubokého vesmíru“. Také konstrukce není vůbec špatná, a i když je hodně lehká, tubus dalekohledu unese s přehledem.

130mm zrcadlo je dostatečné pro pozorování hlubokého vesmíru (nejasnějších objektů) a samozřejmě také planet a měsíce. Tubus je identický s řadou newtonianských teleskopů na trhu. Ohniskový poměr f/5 umožňuje relativně široké zorné pole (2,1° - což si lze představit jako byste vedle sebe dali 4 měsíční úplňky s 25mm okulárem, který je v ceně). S dobře seřízeným dalekohledem a zároveň za příznivých klimatických podmínek lze u Astro Fi 130 dosáhnout až 260 násobného zvětšení. A to je velice slušné.

Příslušenství a uchycení dalekohledu

Dalekohled je dodáván s 25mm a 10mm Kellnerovými okuláry. V příslušenství je také StarPointer pro zarovnání dalekohledu a držák chytrého telefonu zabudovaný do krytky objektivu.
Astrofi má v hlavě držáku jinou sestavu "ozubených koleček", než je tomu u NexStar SLT, jelikož je zde podstatně menší vůle. Také stativ, který je vyrobený z hliníku, je jiný a překvapivě hezky stabilní (opět v porovnání s NexStar).

Stejně jako ostatní dalekohledy Celestron GoTo je Astrofi 130 napájený osmi bateriemi AA. Ty se vkládají do bloku a připevňují na bok stativu. Řešení je to standardní. Pouze bych měl výhrady k nezaizolovaným kontaktům bloku, které by trochu té smršťovačky klidně snesly.

Propojení s aplikací Skyportál od Celestronu

Stáhněte si aplikaci do Vašeho telefonu. Připojte se na Wi-Fi dalekohledu a klikněte v aplikaci na „Connect & Align“. Aplikace Vás vyzve k zarovnání. To je jednoduchý proces, kdy se postupně zaměříte na tři cíle a po cca čtyřech minutách bude Váš dalekohled připravený k použití.

Dalekohled pak získává data z Vašeho telefonu a zarovnání je překvapivě přesné. Pokud vše provedete jak máte (brzy se na LP objeví video, ve kterém ukážeme, jak je to jednoduché), dostanete se na chybu v řádu jednotek úhlových minut za hodinu provozu. A to už se dá i leccos vyfotit.

Co můžete s Celestron Astro Fi 130 vidět?

S přihlédnutím na velikost a cenu je to skvělý dee-sky dalekohled. Slušně zacloněný, široké zorné pole a i stabilní stativ z něho dělají skvělý nástroj pro pozorování řady otevřených hvězdokup a mlhovin. Samozřejmě se výborně hodí i k pozorování měsíce a planet. Na Jupiteru rozlišíte pásy mraků a rudou skvrnu. Hezky uvidíte všechny čtyři největší měsíce.

Astrofotografie

Ano a ne. Azimutální konstrukce i přes svoji přesnost a stabilitu je vhodnější pro vizuální pozorování. Konstrukce je velice lehká, díky tomu se dalekohled snadno stěhuje, ale není schopna unést profesionální fotografické sestavy pro dlouhé expozice. Můžete tak dělat hezké planetární snímky, ale k dosažení optimální ohniskové vzdálenosti to bude chtít 5x Barlow okulár.

Celkové hodnocení

S dalekohledem budeme dále pracovat. A na LP můžete očekávat minimálně ještě článek, který se mu bude věnovat. Ve své ceně se jedná o velice povedený teleskop a těžko vybrat něco lepšího.