Textilní závaží 16

Řetězový most Budapešť

Na úvod něco o mostech a vybírání mýtného - obr. č. 1 a link 1url.cz/bzpsE - wikipedia.org. V Čechách je zmínka o mýtném zmiňována u Juditina mostu (Vladislav II. - 12.stol.), kdy jej vybíral řád johanitů. Dalším z pražských mostů je Karlův most (Karel IV. - 14.stol.) 1url.cz/XzBc1 -novinky.cz a na něm mýto vybírali křižovníci. Mýto zde pak bylo zrušeno již v r. 1815 a traduje se, že pražští snobové pak raději chodili po placených mostech a nesetkávali se tak s běžnými občany, popř. chudinou. Prvním řetězový mostem v Praze byl most F.J.I. z roku 1850 1url.cz/RzBPP - nume. cz, v délce 413m, s mýtem 1 krejcar pro chodce, 2 kr. za provoz (tam měla známka čtvercový tvar), popř. předplatné/slevu - 10 kr./11 známek. Na obr. č. 2, z linku 1url.cz/rzBcM, e-sbírky.cz je pak mosazná známka z Chaurovy sbírky N. M., průměr 3,25mm, hmotnost = 2,3g, s R-U orlem a znakem Prahy - s určením : asi mostní známka Praha, před r. 1918 (R-U orel). Mýtné pak bylo definitivně zrušeno v r. 1925. Pro srovnání je zobrazen známý most Golden Gate - USA, link 1url.cz/zzBce - cestovani po usa. cz, o délce 2,7 km, otevřený v r. 1937, s mýtem 6 dolarů - obr. č. 3. Platí se pak jen jedna cesta - směr do centra S.Francisca. Posledním z mostů je pak řetězový most Budapešť, link 1url.cz/BzBst, wikipedia.org., z roku 1849, spojující města Buda, Pest a Óbuda. Z linku o historii - 1url.cz/1zBse, invia.cz, je pak mýtné 1 krejcar za osobu, 2 kr. se zavazadlem, 4 kr. pro jezdce na koni a pod. Do povinnosti platit mýtné byla i přes veliké pobouření zahrnuta i šlechta. Mýto se platilo tedy v letech 1848 - 1918. Mýtné se platilo při vstupu na most (popř. i předplatné/sleva, jako v Praze) a u východu z mostu se vhazovaly žetony do schránky. Otvory na některých žetonech sloužily k tomu, aby si je personál mohl navléknout na kroužek. Důsledné odevzdávání žetonů sloužilo nejen pro kontrolu denních tržeb, ale i pro potřebu celního úřadu o správném odvodu peněz do banky. Zároveň také samozřejmě i proto, aby budapešťané nechodili opakovaně na jednu známku. O tom více i na linku 1url.cz/NzqN4, dailynewshungary.com. Na obr. č. 4 je mosazná známka s erbem maďarského království z linku 1url.cz/yzB84, magyarmuzeumok.hu a to z konce 19.stol.......... A zde se zastavme u tak často citovaného katalogu - link 1url.cz/dzqo2, zsetongaleria.hu. Tam v kolonce - doprava - mosty a tunely - jsou zobrazeny různé typy žetonů - obr. č. 5, s patrným negativním profilem v reverzu, obr. č. 6, ten z linku 1url.cz/fzEfh, numismaticforum.de, mosaz, s perlením, bez textu a vročení a obr. č. 7, koláž z linku 1url.cz/uzEfj, e-muenzen.de, s 8 žetony, s otvory i bez nich, v bronzu, mosazi, Al, s negativním reliéfem o průměrech 25-30mm,tloušťky 1,3mm a hmotnosti 3g. V předchozích příspěvcích jsem již zmiňoval problematičnost určování známek na tomto řetězovém mostu. Web zsetongaleria.hu je po měsíci opět přístupný a tak tam vidíme i Pb závaží č. 2, 3, 3 1/2 a 4 a v textu jsou však určena jako mostní známky, používané údajně před oficiálním otevřením mostu v r. 1848/49 a to se 6 očky (poslední očko - spojovací, směřující kolmo k číslicí, tak to pomíjejí). Stejně je počítá i nesporný znalec těchto artefaktů - ROSSY, link 1url.cz/vzHpq, detektor web.cz. Další z badatelů - Dr.Bernd Thier, link 1url.cz/ez2ke, wertmarkenforum.de, tak ten je počítá jako 7 očkové a já je popisuji jako 5+2 očkové. Na obr.č.8 je závaží č. 4, s negativním profilem (vzácný typ), spojovací článek směřuje shora k číslici. Ovšem řetízky na maďarských žeton mají oček 10, hranatého tvaru a používají se až po r. 1866. Příslušnost těchto Pb závaží je v katalogu pouze konstatována, bez jakéhokoliv důkazu či linku. Pokud spočteme typy žetonů, tak za 69 let vybírání mýta jich bylo celkem 48 typů.............. Pro nedostatek místa pro obrázky pokračuji v dalším příspěvku. Ale musím si nejdříve odehrát několik rozjetých partií šachů, tak prosím o strpení.
mosty a mýto
mosty a mýto
z Chaurovy sbírky N. M.
z Chaurovy sbírky N. M.
mýtné Golden Gate
mýtné Golden Gate
žeton - řetězový most Budapešť
žeton - řetězový most Budapešť
negativní profil reverzu
negativní profil reverzu
mosazná, bez textu a vročení
mosazná, bez textu a vročení
koláž : e-muenzen.de
koláž : e-muenzen.de
řetízkový typ č. 4 z katalogu : zsetongaleria.hu
řetízkový typ č. 4 z katalogu : zsetongaleria.hu
3 hlasy
3 hlasy

Komentáře

A nezbytné logo.
😁🐵🐢🐒🐊😁

Omluva, vloudila se malá chybička -
Maďarské žetony po r. 1866 mají oček 8.
😁🐒🐒🐒

Tohle se mě líbí a je to zajímavé 👍

😁🐱😁

já jen věcně - oproti normálu

- ide o tuto známku - nebo co to je.....

https://1url.cz/FzpIp

kolega badatel tu popisuje, že je to zaručeně účelovka na přechod mostu, no kapacity si s tím neví rady a mají názor, že jde o - "Praha bez bližšího určení, Pražská obec, asi mostní známka"

http://www.nume.cz/zpravodaj/post/show/231

https://1url.cz/qzpIo

https://1url.cz/mzpIN

https://1url.cz/BzpIq

- tohle je klasika - něco si v odbornosti přečíst a udělat si vlastní závěr - samosebou ve svůj prospěch - badatel má jasno, ona to ta "asi" známka na most bude "určitě" ta známka na most - asi taky kapacyta, když tohle nazývá "brakteátovou ražbou" a ani není, že R-U orlice je orel.....

- a ještě jedna věc - tady není jedince, který by si myslel, že ty sudovky s řetízkem - s očky sečtenými nespornými znalci, jsou mýtné mostní žetony - nebo je tu snad nějakej maďar??

a tu máš účelovku na mýto plavební

https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1353&lot=8840

...to po sobě čtu....k temu mýmu hornímu příspěvku "o badatelovi zasněném"
- opr. - a ani neVí, že R-U orlice je orel.....

Já našel za dobu co hledám 2ks účelovky , firemní. Netušil jsem tehdy co to je ,až mě bylo řečeno ,že to je náhražka platidla v té době běžná.Do teď jsem nevěděl ,že se to používalo i na mýtné přez most. Nejsem sběratel ani badatel ,tak mě tato informace nějak tak stačí. ;-)

áno, účelovky sou převelice zajímavá disciplína, publikace z tohoto odvětví badatelského mi zabírá část mé kolosální odborné knihovny.....
- tu něco málo o tom - od mistra nejpovolanějšího

https://www.infofila.cz/rozhovor-s-markem-cajthamlem-r-17-c-4726

áno, přesně tak, p. Hrobarr, děkujeme za opáčko - ještě to ale pošlete tomuhle inženýrovi -

http://www.nume.cz/zpravodaj/post/show/231

https://www.ptejteseknihovny.cz/dotazy/heraldika-jak-rozlisit-zda-je-na-vyobrazeni-pul-orla-nebo-pul-orlice

Vy ste se nějako v tej heraldice rozjel!!! :-O

tak už kolega badatel ví, co má jednu a co dvě hlavy??

vool.cz/BChFN

p. kolego, aha, tak proto ta přednáška .....to sme se asi nepochopili, toho orla vidím dobře, toto všechno sem tu psal kvůli temu popisu, co dal autor článku pod tuto "známku" s orlem, kterého jste označil kolečkem červeným

- cituji -

"Dle zobrazeného znaku jde na první pohled o pražskou účelovou známku, jejíž časové zařazení před rok 1918, určuje rakouská orlice v horní části nad znakem."

Ovšem v komentáři píšeš, že Radarek nerozezna orla od orlice a on v textu píše orel.

kde to píšu??

lukegoss lukegoss
Čtvrtek 20:12
Soldat profi určovatel: speciální hodnost pro profesionální určovatele, kteří můžou přepsat zařazenílibovolného nálezu
...to po sobě čtu....k temu mýmu hornímu příspěvku "o badatelovi zasněném"
- opr. - a ani neVí, že R-U orlice je orel...

Na obr. č. 2, z linku 1url.cz/rzBcM, e-sbírky.cz je pak mosazná známka z Chaurovy sbírky N. M., průměr 3,25mm, hmotnost = 2,3g, s R-U orlem a znakem Prahy

tak to je nedorozumění, toto

"...to po sobě čtu....k temu mýmu hornímu příspěvku "o badatelovi zasněném"
- opr. - a ani neVí, že R-U orlice je orel..."

sem psal jako opravu k tomu příspěvku nad tím, bo sem tam misto "neví" napsal "není" - však je tam psáno - .k temu mýmu hornímu příspěvku "

- ten "zasněný badatel" není radarek, ale ten autor článku, co dal chybně popis -

- cituji -

"Dle zobrazeného znaku jde na první pohled o pražskou účelovou známku, jejíž časové zařazení před rok 1918, určuje rakouská orlice v horní části nad znakem."

- proto jsem tu hore psal, že odborníci si pouze myslí, že by se mohlo jednat o mostní známku - a takovej člověk nemůže tvrdit, že se jedná o mostní známku, když ani neví, že rakouský znak má orla

- o radarkovi sem se nikde nezmínil - nebo ano??

Dosti pochybné a nepravděpodobné vysvětlení.
lukegoss lukegoss
před 2 hodinami
Soldat profi určovatel: speciální hodnost pro profesionální určovatele, kteří můžou přepsat zařazenílibovolného nálezu
tak už kolega badatel ví, co má jednu a co dvě hlavy??
Tak, proč se ho takhle ptáš?
Vždyť on to podle svého textu ví - píše orel, je tam orel.

tohle -

tak už kolega badatel ví, co má jednu a co dvě hlavy??

- to sem psal na ty vaše odkazy - nějak sem nepochopil, proč jste tu řešili orla a orlici

Dosti pochybné a nepravděpodobné vysvětlení.
- já nemusím nikoho přemlouvat, napsal sem, jak to bylo a tečka

- a to, že jste mi tu - teď jsem pochopil, že to bylo pro mě - dávali školení co je orel a orlice, to jste mě teda hrubo urazili

Velmi, velmi, velmi podivná vysvětlení.
Tvé komenty jsou naprosto nesrozumitelné, krkolomné, není jasné s kým hovoříš, koho oslovuješ a při vašem neustálém pošklebování se Radarkovi to pak vypadá, že on nerozpozná R-U znak.
Doporučoval bych pečlivější korekturu vlastních textů.

jaksi pořád nechápu, co je na tom k nepochopení.....tak hele, p. Hrobarr, když budu mít potřebu o někom napsat, že je blb, tak to napíšu a nebudu kolem toho tancovat
- dáte sem nějaky odkazy - bez nějakýho průvodního textu a jeden neví, co tím myslíte.....popřemýšlejte nad tím, oslovujte dotyčného a dejte mu najevo, co od něj chcete
- mám z Vás pocit, že vše vztahujete na vás dva, takže si tak nějak přivlastňujete vše negativní, co napíšu - ale to není dobře.....
- myslím, že píšu srozumitelně, zatím s tím neměl nikdo problém

jesli sem to teda pochopil správně, Vy si myslíte, že jsem žil v domnění, že R-U znak má orlici?? - a že sem tu dělal chytráka, že to má radarek špatně, když uvedl R-U orla??
- a proto jste mi tu dával ty odkazy, abych se zdokonalil a zjistil, že jsem celý život dlouhý, předlouhý badatelský žil v iluzi??
- to snad né, p. Hrobarr, to je zvrhlé, tomu ani sám nevěříte!!!

tak kde to vázne, pokračujem v debatě o ničem....

- vždyť přece vím, že Radarek má JIŽ v heraldických figurách jasno -

www.lovecpokladu.cz/artefakty/nalez/plomba-konig-gratz-182757/

- no a teď něco z minima i o mě -

- já uže s těmi hlavami mám jasno hóóóódně dáááávno, orla od orlice poznám od nepaměti

www.lovecpokladu.cz/artefakty/nalez/polsky-gros-171884/?_fid=tel1

- nu takže sem jaksi nemohl psát o kolegovi Radarkovi, že to má blbě a dělat si z něj srandu, když správně napsal, že je na tom "žetonu" OREL, narozdíl od výše zmíněného autora textu u "jasné mostní známky", kde popisuje ORLA jako ORLICI

- nemám zapotřebí tu někoho přemlouvat, jen jsem chtěl - i kvůli ostatním uživatelům - aby bylo jasno a abych tu nebyl za arogantního kokota a blba, co nerozezná heraldického samce od samice

- áno, oproti fádnímu standardu píšu trošku složitěji - nakonec každý výjimečný má nějakou tu "estetickou vadu", ale každý s průměrným IQ by neměl tápat - doufám, že jsem to dnes napsal dosti srozumitelně - a jestli né, tak smůla, na to totiž neeexistuje překladač.....

- a co mě vadí u vás -

- že nereagujete na otázky - myslím odborné
- že jeden druhýmu pučujete nicky - to není etické a přijde mi to jako u dětí.....



....a když už nic, tak vám alespoň zvýším sledovanost ;-)

A tento člověk hýbe s katalogem, neuvěřitelné.

áno, bo pohyb je zdravý......ale musím už letět, bo uklízím určení nedobrá, je to tu stále, a zaz, a zaz, a zaz......

tu je nějako mrtvo.....
- ale sem tu z dotazem - při bádání jsem tady u jednoho nálezu narazil na takové slovo, kterému nerozumím - né, přátelé, "hrdobec" to není, to slovo je přímo kouzelné - "kyčtekla" :-O :-O :-O
- takže kdyby autor věděl co to znamená a dal nějaký odkaz - obrázek, bylo by dobře.....

...a bez nezbytného loga se isto obejdu ;-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na LovecPokladu.cz účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru