Chat Lovců Historie

Chat o určování nálezů a vůbec o všem, co se děje v sekci Lovci Historie.

Příspěvky se automaticky mažou po 14 dnech a jsou řazeny od nejnovějších.

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na účet, zaregistrujte se.

Přiznám se že se někdy nestačím divit jak jsou zde některé mince určeny a zařazeny do katalogu LP, jeden příklad ze včerejška:
www.lovecpokladu.cz/artefakty/nalez/ag-mince-177701/
Nejspíše rakouský fenik (nepodařilo se mi ho přesně určit) je zařazen jako 2 krejcar a dále také určen jako fenik Albrechta IV. (1395-1404). Když jsem se dotázal v komentu určovatelů na základě čeho byl takto zařazen, žádná odpověď.
Na rakouské feniky je dosud nejspolehlivější a nejcitovanější katalog CNA vydaný Uměleckohistorickým muzeem ve Vídni a ten mj. žádnou minci Albrechta IV. jako samostatného vládce neuvádí, pouze společnou ražbu s bratrancem Wilhelmem (jeden typ feniku a 1/2 feniku). Takže mince č. 3881 uvedená v katalogu Lovce pokladů ztrácí smysl a 4 mince tam zařazené jsou jiných panovníků. Vím že se zde hodně mincí zařazuje pouze podle odkazů z netu které jsou občas chybné. Třeba 2-3 mince chybně přiřazované Albrechtu IV. lze na netu nalézt, všimněte si ale že chybí u nich odkaz na literaturu. Já dávám v komentech při určování odkazy z internetu také, ale mám je ověřeny z příslušných katalogů.
Je mi jasné že každý nálezce velmi rád uvítá pokud bude znát vydavatele mince, nemusí se to ale snad lámat přes koleno a snažit se to mermomocí k "někomu hodit" když přiřazení není jisté.
Omlouvám se za delší příspěvek ale muselo to ze mě ven.

Zajímavé... ;-)
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2568037-eroze-odkryla-v-lese-stribrny-poklad-nalezce-ho-predal-muzeu-v-turnove-ceka-ho-odmena

luke, vidím že som ťa nepresvedčil, ale ani ty mňa :) ale asi túto myšlienku nechám na neskôr a skúsim dohľadať nejaké argumenty - metrológiu ak existuje a prípadne nejaké výsledky povrchových analýz Keď to mám brať intuitívne, pozri sa na šilingy, alebo poltoráky z rovnakého obdobia - sú strieborné ale aj tam sú falzá, ale nie tak vysoké percento. nižší obsah ag nie je znak falza - v tomto prípade sa môže jednať v pohode o oficiálnu razbu - typickým príkladom je kiprová minca z čias mincového konzorcia a schválne sa na ňu mrkni - nevyzerá ako tieto groše. falzá sa vyrábali poväčšine z medi a boli pokovené - najčastejšie cínom - je to vidno na tých odlupujúcichsa vrstvách na povrchu. V rámci technológií v mincovniach sa používalo tzv. bielenie mincí, ale u toho sa vrchná vrstva neodlupuje. Ja už roky zbieram falzá z rôznych období a vyzerajú dosť podobne- na povrchu reliéfu je čistá meď, alebo medenka a v priehlbinách striebristý povrch.

ano, s tím naprosto souhlasím, že malý obsah Ag v minci nedělá z mince falzum, ale jen ošizenou
- i s tím, že se falza vyráběly z Cu a následně byly něčím potaženy, ale jestli's četl, co popisoval kolega při čištění, tak tam jasně píše, že to NENÍ čistá měď, ale má malý obsah "nějakého bílého kovu" - nejspíše tedy Ag
- a ještě otázka - kdo myslíš, že ty falza vyráběl?? to by se musely razit všechny v mincovně, bo sou krásně zpracované, doma to nikdo vyrábět nemohl, stačí se podívat na orlici, u pouličních výrobců falz bývá jako oškubaná slepice
- takže v tomto obrovském množství by ranní směna v mincovně vyráběla praváky a odpolední razila leváky?? a pak na noční do galvanovny
- .....právě sem přečetl kvanta článků - ale ne odborných, bo ty sem zatím nenašel - pouze dohady na pl forech a blogách, tam tyto mince označují jako - "fals z epoki"
- zastávají názor, že tyto byly raženy v mincovnách, bo mají krásný obraz+písmo /to tvrdím i já/
- o otvorech se většinou mluví jako o znehodnocení falz, aby se nemohly vrátit do oběhu, píše se tam i o vyhazování takových mincí, někdo přišel i s tím, že otvory sloužily i jako taková zkouška pravosti - šenkýřovi se mince nezdála, tak udělal díru, aby viděl dovnitř
- můj názor je, že při znehodnocení mincí by se díra udělala jednodušeji někde uprostřed, ale 99% těchto mincí ji má u kraje a proto myslím, že otvor sloužil k navlečení na špagátek - proti ztracení, nebo na pozdější výrobu šperků

http://odkrywca.pl/forum_pics/picsforum27/ozdoba_z_trojakw1.jpg

- každopádně zajímavý téma, chtělo by to dajakou odbornou literaturu, dohady a pocity na všerůzných stránkách neberu
- právě jsem na toto téma psal jednomu "starému známému" o kterém vím, že ví.....
- tak jestli bude tak laskav a odpoví, určitě to tu otisknu
- a ještě k porovnání s jinými - těžko říct, jak se dodržovala ryzost u různých mincí, věřím, že to nebylo 100%-ní

Zajímavý pojednání. To, že si klucí v mincovně udělali šolich by dávalo smysl. Akorát s těma dírama jakožto zkouškou pravosti moc nesouhlasím, protože to se pozná celkem bezpečně podle zvuku. Mince se hodila na stůl a člověku, který dělal v obchodě bylo jasný, která uhodila i bez destruktivní metody. Ale možnost to je taky, třeba pro hluchýho :-D

tak ja by som to videl na razbu niekde inde a nie v mincovni priamo, to by moc riskoval, čo sa nakoniec vlastne aj stalo, ale to spojenie rozumu a zručnosti (mincmajster a zlatník) by mohlo dávať záruku vytvorenia kvalitných kolkov a nie takých kde by orlica vyzerala jak zmoklá slepice :) A raziť sa to mohlo v kľude a pokoji kdesi v pivnici toho kniežaťa zo Živca. Oslovil som toho pána na ktorého web som dával odkaz či k tomu nemá niečo viac, tak uvidíme. V rokoch 1610 a 11 razil iba Krakov, preto mi nejde do hlavy že sa vyskytujú rovnaké ročníky ako falzá i ako na prvý pohľad strieborniaky. K tomu odkazu na čistenie toho jedného groša: možno práve tento je origo, akurát s nejakou blbou krustou, tak postupne vychádza striebro, ale to treba držať a vidieť zo všetkých strán a nie dve fotky. Raz som tiež čistil toto falzum (nebolo kompletné, takže tam sa rok nedal určiť) a mne vychádzala na povrch čistá meď, až som to vzal na hrane pilníkom.

..i na sběrateli - falzum

http://www.sberatel.com/diskuse/sberatel/3-kreutzer-1812-s-kontramarkou-14343

tak to si myslím, že by ti dva museli mít minimálně 100 dalších dílen s obsluhou,bo ty falza by museli vyrábět do umdlení a ani nehrozí, že by toho tolik ve dvou lidech dokázali dát do oběhu
- navíc by museli mít taky nějakou spotřebu materiálu a to bylo dosti riskantní nosit do chalupy měděné pruty na rameni - tady se mluví o obrovském objemu, ne o nějakých šudlácích, co narazili pouze pár kousků z několika gramů mědi
- ale dobre, že se tu o tom píše, třebas se dobereme nějakýho podloženýho a rozumnýho vysvětlení
- kolega Argill - s normálním stříbrem to tak je, že po roztočení a následném "dojezdu" krásně ostře klape, ale tady jde o to, že jestli je to mince s malým obsahem Ag, tak poznáš prd

Páni, pred pár dňami sem hodil myslím OBI falzum korunného groša Žigmunda III. s tým že podľa komentov to viacerí považujú za oficiálnu razbu – vychádzam aj z komentov pri ostatných grošoch v katalógu, kde je týchto korunných grošov 45.
Z tohto počtu je podľa mňa pravých 12 alebo 13 – u tej poslednej som si neni istý, ale skôr sa kloním k falzu podľa vzhľadu, takže za seba beriem 12, čo je 27 % pravých mincí zo všetkých tu zverejnených. Žigmund nechal raziť groše tohto typu v roku 1607 v Krakovskej mincovni a s prestávkami ich razil do roku 1627. Ku koncu sa razilo už i v Bydhošti. Nerazil v rokoch 1618, 19, 20, 22 a 26. A v niektorých rokoch sa razilo asi dosť málo (čísla nemám k dispozícii a ani neviem či vôbec nejaké existujú) ale vychádzam z katalógových údajov, kde sú napríklad ročníky 1616, 17 a 18 označené R7 a R8, čo prakticky značí že sú známe v pár kusoch. Odvtedy sa činnosťou detektoristov tieto údaje mohli pomeniť, ale jednoducho nie sú to bežné veci, takže sa asi ani často nenachádzajú.
No a teraz k veci: z tých pravých mincí je ročník 1608 3x, 1609 1x, 1610 1x, 1624 6x a jednu nedokážem určiť. A naopak – to čo považujem za falzá nesie ročníky 1610 sa 1611, pričom 1610 je prevažná väčšina aspoň u tých ktoré dokážem rozlúštiť, čo pri niektorých satelitných snímkoch nie je možné.
Nejaký čas som venoval hľadaniu jednej informácie, ktorú som kedysi čítal a ktorá sa týkala fálz týchto grošov, ale nevedel som si spomenúť kde, až som ju našiel:
https://slezske-mince.webnode.cz/hornoslezska-knizectvi/tesinsko/
je to cca. v strede stránky nad fotkou falza korunného groša, ale zaujímavé je to celé.
Sám mám doma dve falzá s rokom 1610 a zároveň mám aj pravý a tie falzá sú fakt čistá meď, ktorá má iba na povrchu vrstvu možno striebra, ale skôr cínu, a ten pravý, tak to je hneď jasné že je pravý. Nemyslím si, že tie falzá, ktoré sú tu v katalógu boli kedysi razené ako oficiálne platidlo. Videl som dosť mincí s malým obsahom striebra a stále vyzerali ako striebro, akurát sa drolili na kúsky, ale nikdy nevyzerali ako poctivá zdravá meď. Môj názor je, že ľudia vedeli, že minca, ktorú majú je falošná (hodne ich je tiež deravých v tom katalógu) a jednoducho im na nej nezáležalo, takže ju trebárs vyhodili, keď už sa ňou nedalo platiť. To by mohlo vysvetľovať ten nepomer pravých a fálz. A ešte si všimnite, že tie pravé v katalógu sú dosť olámané a v horšom stave ako tie medené a a na lomoch je jasne vidieť, že i jadro majú biele.

to padělání grošů z toho článku - možná se něco stihlo dát do oběhu, ale při tom množství nálezů těchto ošizených grošů by toho museli padělatelé stihnout vyrobit tuny, podívej se do komentářů k těmto grošům tu v katalogu - hromada kolegů tam píše, že tuto minci taky našel, jenže má falzum - někdo i několik kusů a falzum se přičítá právě nekvalitnímu Ag
- to přece není možný, že by se nacházely jen falza
- a to, že to lidi vyhazovali, protože věděli, že to jsou falza - a jak by se k nim tyto mince dostaly, když bylo každému jasné, že jde o falza - vzali je za prodej kozy s tím, že je pak vyhodí?? nebo to zjistili až se oloupal cín??
- nevěřím, že jde o falza, pouze o nekvalitní materiál
- tu dává kolega pár postřehů z čištění -

www.lovecpokladu.cz/artefakty/nalez/gross-sigismund-vasa-1610-148590/

ten príspevok vyššie som odpálil len tak samostatne - pardon, ale chcel som neviete náhodou niekto nejaký odkaz na obdobný poľský web, tam by toho porovnávacieho materiálu mohlo byť o kúsok viac

Tady koukám je nějakej chaos v kategoriích..

Vše > Novověk > Obchod a řemeslo > Stroje, nástroje a průmysl > Dopravní prostředky-jízdní kola-zvonky

bylo by dobré smazat ty zvonky a posunout je do podkategorie mz hustilky, dynama, olejničky, páčky ... asi takto

Vše > Novověk > Obchod a řemeslo > Stroje, nástroje a průmysl > Dopravní prostředky-jízdní kola > zvonky

a tuhle novou kategorii zrušit, neboť je to myslím to samé...

Vše > Novověk > Obchod a řemeslo > Stroje, nástroje a průmysl > Dopravní prostředky - jízdní kola-příslušenství

www.lovecpokladu.cz/artefakty/c/novovek/obchod-a-remeslo/stroje-nastroje-a-prumysl/

ty kola sou -myslím-zbytečně děleny na podkategórie - sou tam věci po jednom kusu, nechal bych "jízdní kola" , kde by byly díly+příslušenství a nechat jen podkateg. - "zvonky", bo ty sou docela zajímavý oproti jakýmsi rezatinám pokrouceným
- i to příslušenství zrušit, je tam deset věcí a z teho tam sou vrznuty i díly kol, kerý mají být uplně jinde
- možná ještě udělat podkateg. - znaky a štítky, to je taky dobrej studijní artikl

Naprostej souhlas, jsou to krásný věci ;-)

Podívám se na to. ;-)

Kolegove, snad mi poradite:

Vlozil jsem prvni klubovy prispevek, ale porad nemam moznost komentovat ostatni klubove prispevky. Komu mam ohledne tohoto problemu napsat a date mi, prosim, kontakt?

Predem diky a hledani zdar!

Ani mne to nefunguje... :,-(

Omlouvam se za pozdni odpoved, byl jsem od patku pryc. Bohuzel porad to nefunguje :(

Admin tě zapne tak do24 hodin. ;-)

Omlouvam se za pozdni odpoved, byl jsem od patku pryc. Bohuzel porad to nefunguje :(

Čaute hledači pokladu, jsem tu nový a 4 dny zpátky jsem si objednal můj první detektor kovu Duramaxx Basic one, chtěl jsem vědět váš názor na tento typ.
Díky moc a ať to pípa :)

Podle mě se nic horšího koupit nedá :-D

A jaky bys mi doporučil na začatek? :O

cokoli od 4000,- :-)

Minelab Go Find 44, Lone Star Pro od Bounty Hunter, Ace 150 od Garrettu.... to je tak do těch 5000 Kč. Ale jelikož jsi asi dospělý, tak bych volil do cca 8000kč. A pak by to byly X-Terra 305 od Minelabu, Golden Mask LP Zero II 23 a nebo Land Ranger Pro od Minelabu. ;-)

https://www.armyweb.cz/clanek/jak-najit-milion-risskych-marek?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Před chvílí jsem to na seznamu dočetl. No najít se dá kde co, ale ta "rybářská latina" s hloubkou metr čtyřicet s tady takovým detíkem je celkem srandovní. :-D :-D

Tak první bedna byla v metru což se asi dá a když pak víš že jsi na správným místě tak kopneš i sebeslabší signál,což bylo asi těch 1.40
A navíc.....někdo si prostě nějaký ten decimetr přidá no :-D

:-D :-D :-DTo je myšleno tak,že stojíš u městského výkopu kanalizace a tou tyčí detektoru dosáhneš do hloubky metru čtyřiceti :-D :-DAle musíš si kleknout :-D :-D :-D

Detektory zažívaj boom mezi ženskou populací nebo co? Dřív hledalo pár holek, teď koukám masová záležitost... (soudě dle lovce a instagramu)...

Jo,holky se toho chytaj. Některý ze zájmu,jiný to berou jako seznamku... ;-)

Tak nějak musim utřít slzu z dob, kdy se na nás koukalo jako na podivíny a potkat dalšího hledače na poli byl důvod k oslavě. :-)

Kam vlezu tam díry. Les či pole,všude hledači

Reaguji na příspěvek ve všeobecném měřítku. Díky propagaci detektorů a internetu se tento koníček šíří i mezi ty, kteří nemají k dějinám vůbec žádný vztah. Poslední dobou mi vůbec příjde, jakoby hledal každý, kdo má v prdeli díru :,-(. Potkám někoho v lese nebo na poli a to s prominutím jelito nepozná ani krejcárek Fratiška Josefa I. :-D

Je to hodně o fejkbůku. Několik veřejných hledačských skupin přes 10 000 lidí, každý má kamarády, vidí tam zlato, stříbro, militárie, ovšem nevidí trhačky v 35 číslech, kilometry a kloše a komáry a klíšťata a nasraný zemědělce a myslivce a hledače co ho zmr.daj když leze v osetým a ještě k tomu nezahrabe díru... 8-)

Taky jsem si všimnul, že na FB detektorových skupinách je spousta žen. Rozhodně více než zde, trochu mne to překvapilo.

Sám sleduju na instagramu jednu Dánku a dvě Rusky. Pěkný holky. :-)

:-D


Zpět do chatu

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru