Źelezní muži na Orlíku

Elmara: Akce se konala minulý víkend a průběh byl klasický. V pátek jsem se sjeli u Orlíku a ubytovali se v místním penzionu. Šlo se na večeři a pak už se řešilo pouze hledání a archeologie. Přibližně v 1:00h ráno to servírku přestalo bavit a vyhodila nás. Jelikož ale většině místní pivko zachutnalo, pokračovali jsme ještě na chvíli do zdejšího klubu mládeže. I zde se nám líbilo natolik, že jsme zde postupně osiřeli. Díky tomu se stalo, že nás během jednoho večera zvedala už druhá servírka. Byly 3:00 h ráno a tak jsme šli nakonec spát

Pilot: No jo, nic vtipného se neudálo, nikdo nezvracel, žádná rvačka. Melda zcela výjimečně nepronásledoval servírku, Křemílek něco blábolil, ale nikdo ho neposlouchal a Henry HHB hodil do placu pár příběhů s velmi zapeklitou pointou :-).

Sobota

Elmara: Po osvěžujících 4 hodinách spánku vstáváme a vyrážíme na hrad. Bohouš s Honzou Frolíkem vymezují část svahu, který budeme zkoumat a jde se na to. Hledají se především železné militarie, to znamená šipky. Během dopoledne se jich najde desítka plus další kovové předměty. Barevných cílů je tedy hodně pomálu. V rámci výzkumu testujeme s Pilotem také novou GM4PRO WD. V místě je velké množství feromagnetických hornin a ty dělají všem detektorům dost problémy. WDčko v tomto směru hodně boduje a jsme překvapeni jak si nižší pracovní frekvence 8 kHz dokáže s tímto problémem poradit. Až do oběda pak procházíme systematicky svah, ze kterého občas vypadne kušovka.

Pilot: Bože, nemohli bychom někdy pít až po hledání a né pořád před? Jsem v lehkém koma a necítím se ve formě, potřebuju kafe !
Barev pod hradem pomálu, takže kopeme jenom železo. Na GMku mi hrajou šutry a Henry mě ruší Deusem, zatracená práce. Elmara  testuje nové GM4PRO WD a na frekvenci 8 kHz šutry nebere, posmívá se mi a kontroluje po mě signály. Natruc kopu barvu, kterou označil za šutr, jsem tam po kolena a furt nic. Ostatní na mě čučí, mám hold špatný den :-) Dávám dvě kušovky, podkovu, hrst hřebů a jdu na fazole.

Elmara: Oběd vařil Bohouš a je výborný. Skvělá polívka a fazole. Jedinou vadou bylo, že kombinace fazolí a humpoleckého piva se na většině účastníků projevila natolik, že bylo potřeba urychleně vyklidit nádvoří hradu. Vyrazili jsme tedy na nově vytipovanou část k malému rybníčku. Zde bylo historických nálezů velmi pomálu, osobně jsem zde nedal vůbec nic. Okolo 4 hodiny jsme se začali trousit zpět na hrad a jelo se na penzion.
Tam jsme se s Křemou museli s klukama rozloučit, jelikož zatímco Křemílek v neděli točil jakousi veselou reklamu na beton, já musel jít zaměřovat elektrické kabely na Těptín.

Pilot: Na hradě potkáváme místního magora, převlečeného za vodníka. Zdraví nás pokřikem brekeke. Volá, že skočí z rozhledny. Sázíme se, jestli se za letu promění v pulce, bohužel přes naše opakované výzvy odmítá skočit. Vyškemráme si u Bohouše kafe a jdem ťapkat okolo rybníka. Tam to nepadá, pak vytáhnu mega podkovu snad z půl metru a zhnusí mi to den. Elmara, Křemílek, Magor,  Wiťák a Melda se ve 4 hodiny zamaskují ostružiním a odplíží se zbaběle zadem na hrad.
Spolu s Henrym, Dědulou, Norníkem a Kozajdou dokončujeme okruh okolo rybníka, dáme prd a taky to balíme, je tma a mám divný pocit z fazolí v žaludku.

Elmara: při tichém ústupu narazíme s Meldou a Magorem na vodníka v mlází kousek od rybníčka. Zrovna prováděl potřebu a naším příchodem natolik znejistěl, že si značně potřísnil šosy. Rozmrzelé brekeke se za námi nese ještě několik desítek metrů. V neděli mi Pilot volá, že vodník žebrá na místním parkovišti. Vodníci to dnes nemají lehké ;-).

Pilot: Večer v penzionu se už na nás projevuje únava, PhDr. Jan Frolík, CSc naběhal při zaměřování 12,5 km, na to že měl v baťůžku min 10 podkov + ostatní železa je to slušný výkon, takže dáme pár piv, pomluvíme všechny nepřítomné a jdeme v 11 chrnět.

Neděle

Pilot: Ranní budíček nám obstará cvičný poplach místních dobrovolných hasičů. Zatracená obecní
siréna. Vstáváme ztuha, mě bolí záda a Melda je vyčerpán z celonočního smskování se třemi různými ženami najednou :-)

Na hradě zůstává to nejelitnější a nejdrsnější jádro obou sdružení. Za Archeo LP já a Melda, za HHB Henry a Kozajda :-) Prostě I. Kohorta.

Překopáváme odpad vyházený z hradu. Svah je plný kopřiv, suti, keramiky, kostí, střešní krytiny a samozřejmě velkého množství železných hřebů. Takže skopnem kus svahu, vybrat hřebíky, zkontrolovat barvu, znova skopnout svah a tak pořád dál a dál. V jednu hodimu toho máme dost. Henry dal malé ag,  já záponu a pozlacenou figurku rodící ženy, jestli je to šperk, nebo nějaký žertovný předmět těžko říct, Melda závažíčko a pár drobností.

V jednu hodinu jdeme na guláš a buchtu od Bohouše, rozloučíme se, naposledy si omlátím spodek auta o šutry na přístupové cestě a vyrážíme k domovu. Poetická akce na hezkém místě v pohodové atmosféře,  ubytování a  catering zdarma, takže příští rok zase na Orlíku :-)

Text: Pilotk a Elmara. Foto Pilotk, Video Elmara

Na nádvoří hradu

Hradní věž

Šipky
Kušovky

Motyka

Romantický západ slunce

Nejlepší nález
Nejlepší nález dal Pilot. Stříbrná žertovná plastika rodící ženy měla sloužit jako nášivka. Stříbro je zlacené.