Trocha stříbra doslova Korunní....

....Groš se mi podařilo kopnout na políčku v, kde jsem byl s mistrem Kvasákem a Vojtou. Trápil jsem se tam dost, protože je tam tolik železitých signálů, že jsem chvílema nevěděl, jestli ty sluchátka nechytnu a nehodím v dál a půjdu do perdele, no hezky mne to políčko vycvičilo.:-D
Ale zpětně musím dodat, že je to obrovská zkušenost a těším se, až na podobné pole narazím, že budu víc trpělivej.
Groš jsem kopnul jak jinak než cestou k autu, radost mi udělal velikou i když jsem spíš tipoval, zě to bude čistej měďák, tak potom při zjišťování mne to mile převapilo, že jim tam cáklo i trocha stříberka.:-)
Takže Korunní groš Zikmunda Vasy III. asi letopočet 1609

P.S. Za tohle žena šaty nedostane....:-)

Údaje o minci

Identifikovaná mince: Zikmund III. Vasa (1587–1632) – Krongroschen (č. 2784) Zikmund III. Vasa (1587–1632) Krongroschen

Názory uživatelů

Průměr: 21,0 mm
Území ražby: Polsko (1 názor)
Panovník: Zikmund III. Vasa (1587–1632) (1 názor)
Rok ražby: 1609 (1 názor)
Nominál: Krongroschen (1 názor)
Materiál:
Č. mince: Zikmund III. Vasa (1587–1632) – Krongroschen (č. 2784) (1 názor) Zmrzla81: 2784

Přihlaste se a pomozte určit tuto minci.

Fotografie

Trocha stříbra doslova Korunní....
Trocha stříbra doslova Korunní....
Trocha stříbra doslova Korunní....
Trocha stříbra doslova Korunní....
Trocha stříbra doslova Korunní....
Trocha stříbra doslova Korunní....

Okolnosti nálezu

Lokalita:Olomoucký kraj
Stav půdy:Suchá
Hloubka nálezu:3 cm
Použitý detektor:NOX 600
14 hlasů
14 hlasů
zobrazeno:
1079x,
komentářů:
47,
nálezce:
Zmrzla81 Zmrzla81
vyfotografováno:
24. března,
vloženo:
29. března

Komentáře

Pěkný 👍

Musím někdy s klukama :-)

Já tam vidím pouze postříbření. Za mě je to dobové falzum.

taky mi nepřijde celostříbrný...

Falzum to nebude tohle je u těchto mincí klasika.

Přesně jak píše Wlady, řešilo se to několikrát...

https://en.numista.com/catalogue/pieces126824.html

;-)jo tohle pole umí pustit zajímavé kousky,ale holt je uštěbetaný jak sviňa :-)

No mě to hodně překvapilo Miro, kdybych tam vlezl haluzově bez tebe a takhle mi to "hrálo", tak se popravdě asi otočím a jedu jinam.:-D Seš trpělivej a to ti přináší ovce....:-)

:-Djo,tohle pole je školící středisko na trpělivost,ale pak je o to víc nálezů i jinde.Sluch se tady opravdu vytrénuje perfektně. ;-)

Ach jo, když myslíte, že je pravá. Za mě je to dobové falzum a zrovna tato mince se dobově běžně falšovala. Je jenom postříbřená. Vodítkem může být i díra. V odkazech jsou další. Žádný nízký obsah stříbra, ale někdo odrbal krále. https://spodstempla.pl/falszerstwa-groszy-zygmunta-iii/
https://myvimu.com/exhibit/54640311-grosz-koronny-zygmunta-iii-wazy-fals-1611

Jo jo, něco podobného jsem nedávno zažíval na jednom čedičovém poli. Na jedno přejetí detektorem nejméně 10 cílů, musí se chodit opravdu pomalu a dobře poslouchat zvuk signálu. Je to sice o nervy, každou chvíli jsem byl vzteklý a chtěl odsud odejít, ale díky tomu čedičovému balastu to pole zjevně není chozené, takže za dvě hledání tam padlo 8 Ag, z toho 3 středověké. Ale je pravda, že do třetice se mi tam moc nechce a další návštěvu odkládám :-D :-D

Taky znám nejedno uštěbetaný pole a du tam jen když už mě nenapadá jiná lokalita...
Penizek pěknej 👍 amatérsky za mě taky falzum... 😊

Vrky, ten odkaz mi zobrazí Error, zkusím se podívat doma. Rád se přiučím, je fakt, že hodně z těchto mincí má dírku, je to tedy kvůli tomu, že ji "zachytili" ouřadové a dírku udělali z důvodu neplatnosti mince?
Asi těžko tuto minci s nízkým obsahem stříbra přibíjeli na nějaký sloup ve vsi z informačních důvodů ukončení platnosti mince, když se razila jeětě několik let....

Zmrzlo81 jsou to dva odkazy. Když je zkopíruješ jako jeden, tak ti hodí chybu ;-). Jinak samozřejmě je i plno stříbrných mincí s dírkou, ale u této falešné se dá spekulovat o účelu díry.

není to falzum.Jen je v nich minimum stříbra v některých v některých více v některých méně.Sám jich mám asi 5 z toho jen dvě kde je více stříbra.Jinak dírky jsou i ve stříbrných koruňákách.

na netu je polská práce v PDF

ZNALEZISKO FAŁSZYWYCH GROSZY
ZYGMUNTA III WAZY (1587–1632)
Z LUBLINA

ale nechce se mě to v polštině číst :-D

Marcin Żmudzin z toho odkazu co dával Vrky poukazuje spíše jakoby na novodobé falešné ražby Vasy na Alegru a pod. jestli ten článek od něj dobře chápu.

na druhou stranu na té poslední fotce nazývá ty G K dobovými falzy.

https://en.numista.com/catalogue/pieces126824.html
jinak tady je cca 23 variant této mince

Už to vidím Vrky, jsem to "obtáhl" celý:-D
Mrknu na to.

Ale myslím si, že to nerozlousknete, ale třeba se to někde dočtu...:D=

Díky Vám

Blondy, já tomu rozumím, ale podle fotek, které dodal Zmrzla81 můžu s klidným svědomím řici, že vidím měděné jádro, popř jádro ze slitiny mědi potažené zbytky stříbření. Je to tedy dobový padělek. Kdyby se jednalo o minci s nízkým obsahem stříbra, tak prostě vypadá jinak. :-D. Ostatně to píšou i v té polské publikaci, že nalezli postříbřená falza. Už asi nemám, co bych k tomu dodal. ournals.pan.pl/dlibra/publication/136913/edition/119479/content/2020-znalezisko-falszywych-groszy-zygmunta-iii-wazy-1587-1632-z-lublina-huber-milosz-orcid-0000-0001-7583-6230-markiewicz-tomasz-orcid-0000-0001-6813-947x-wiadomosci-numizmatyczne?language=pl

Hele Vrky a pokud má pán na stránkách myvimu pravdu a je to falzum, není divný, že jich je zde na stránkách mnohem víc než čistejch stříbrnejch "originálů"????

Padělky bývají podle mého laického rozumu zastoupeny v mnohem menší míře....

Já si spíš myslím, že je to originál a šetřili stříbrem, ne?

A ještě jedna věc, ta "měď" je na povrchu mince, ke stříbru jsem se pročistil jemným kartáčkem, což je na fotkávh vidět....

Jsem z toho jelen, ale chci to rozlousknout.:-)

Vrky já se nehádám :-DMě zaraží taky proč se nachází větší množství těch "falz"než "nefalz" a proč když už teda radši nedělat vyší nominál než bouchat mraky téhle drobotě která je navíc i vzhledově složitá viz.koruna,znaky,opis.
No nic nechám to povolanějším ať si lámou hlavu :-D

Možná ty postříbřené padělky razili už v mincovnách, takže v mnohem větší míře. Jestli si správně pamatuji, tak postříbřená falza s nádechem "oficiality", tedy z mincovny se tu už řešila. Myslím, že to byly 3 krejcary Ferdinanda II Habsburského (rok a mincovnu si nevzpomenu) a 6 krejcary Leopolda I z Kremnice. Když myslíš, že je stříbrný, tak si to myslet můžeš. To je jako paní co přišla do pořadu Poklady z půdy s křišťálovým servisem a říkala, že je zvědavá na odhad a že o cenu se nikdy nezajímala. Dostala odpověď, že dostane maximálně 10 000 Kč a z odhadu byla velice dotčena a nechtěla nic slyšet než pouze svou pravdu :-D. Já už to neřeším. Jdu si zahledat. Klid a mír v srdcích přeje Vrky.

Já se také nehádám Blondy, pouze diskutuji na vědecké úrovni. :-D

PS koukni tady na ty ražby těch falz a porovnej to.Jsou tam rozdíli to by těch padělatalů tedy bylo taky několik včetně mnoha falešných razidel?Třeba tahle se podobá hodně ražbě tohoto
www.lovecpokladu.cz/artefakty/nalez/koruni-gros-234982/ a přeci je to zase jiné razidlo to DG má zde na Zmrzloví/odestup na tom odkaze nemá. :-DUž mizím :-D :-D

Jj my dva a vědecká úroveň to sedí příteli :-D :-D :-D

:-D Je to jiné razidlo a celkově je těch postříbřených verzí vícero. Už předtím než jsem psal první komentář zde jsem si vše prostudoval. Holt Poláci už byli tenkrát vyčůraný, ale o tom se zde vůbec nebavíme. Podstatou diskuze bylo, jestli je Zmrzlova mince stříbrná nebo není. A já tvrdím, že není. :-D Už toho také nechávám. :-D

Polské mince nedělám, takže je nemám nastudované, nicméně pár postřehů si snad mohu dovolit, když dám tento nález do analogie se svými zkušenostmi s falšováním v českých zemích.

Fabrika mince (ikonografie i epigrafika) odpovídá originálním mincím, mince tedy byla ražena buď:
1) z originálních razidel,
2) s využitím originálních kolků pro výrobu neoficiálních razidel,
3) hodně zručným řezačem kolků (zlatníkem).

Podle fotky se evidentně jedná o postříbřený měděný střížek, to co nálezce očistil, byla jen oxidace.

Masově se falšovaly i drobné mince, známe v podstatě snad všechny drobné nominály doby grošové, které se takto pokoutně razily. Evidentně se to vyplácelo, neboť drobné mince využívaly k platbám spíše sociálně chudší vrstvy obyvatelstva, tudíž lidé bez vzdělání, kteří je nedokázali odhalit.

Leminger popisuje několik případů pro 16. století, kdy byli odhaleni falzátoři mincí, byl tam právě i případ lidí, kteří byli obviněni z falešného mincování přímo v mincovně, další razily v zahradě, v kuchyni v krámě atd.

Může se samozřejmě jednat i o záměrné falšování přímo v mincovně. Zikmund Vasa hodně válčil, určitě potřeboval spoustu peněz pro vedení válek o znovuzískání švédské koruny a z něčeho ty vojáky platit musel, tyto mince se sem pak mohly dostat za 30. leté války. Ale to už samozřejmě spekuluji.

Oprava bodu 3) falešnými razidly od zručného řezače kolků ...

mých všech 5 kousků G K je stoprocentně z počátku 30 leté.2 stříbrné a 3 "takové to" :-D

To může dokládat to, že panovník opravdu okrádal své vojáky a razil měděné mince se stříbrným pokovením. :-D

Kačuro díky za velmi zajímavou úvahu.....

Dle mého to značí stejně víc to, že snižovali oficiálně obsah stříbra v mincích a razili přímo v mincovně.....:-)

Ale to je zase jen můj opravdu laický úsudek, představa.

To nemá cenu Kacuro. U Zmrzly s vědou nepochodíš. Pro něho už jenom video z odkazu https://www.youtube.com/watch?v=6wQLiiC3DXo :-D :-P

Ale tak, Vrky, myslím, že tady zrovna to není tak jednoznačný :-P

Ale díky za připomenutí filmu, po delší době se na něj zase mrknu.:-)

:-D

Zmrzla, oficiálně určitě ne, tenkrát tkvěla hodnota mincí v obsahu stříbra, kdo by si bral dobrovolně peníze s deklarovanou hodnotou, kterou ty mince ve skutečnosti neměly?

Kluci že vás to ještě baví :-D :-D :-D

Škoda že ty císařští žoldáci tenkrát nevěděli že jsou placený takovým fejkem... By se na Bílou horu vyprdli :-D :-D

Tak aspoň už vím, proč mají dírku....
Vojáci mince věšely na provázek, aby je neztrácely z kapsy....

To asi ne. Těhlech drobných měli plný kapsy narvat si to všechno na krk tak vypadají jak havajská tanečnice :-D :-D :-D

Neber to špatně Zmrzlo. Byl to samozřejmě fór pro odlehčení.

Moc pěkný nález a vůbec bych neřešil ,,složení slitiny,, svým způsobem, jestli je to Cu, tak ten nález by pro mě v tomto stavu měl mnohem větší cenu než Ag.
Já byl dnes na louce, v mapách jsem si našel starou cestu. Nálezy nic moc.
Kousek té ,,cestičky,, vedl přes současné smetište. Tam by hledal jen magor, takže já.
Za ty 2 hoďky jsem vyhrabal tolik bordelu jak normálně za celý rok. Takže chválím, že jste to nevzdali a hrabali i na takové lokalitě.
Odměnou mě byl jen měďáček, ale celkem pěknej.
Tak ať se daří. ;-)

Vrky, úplně v pořádku..:-) Mně se ta debata líbí a rád si přečtu všechny názory, navíc, když jsou velmi zajímavé. Díky

Díky za názor Blažeji, pravdu díž.:-)

;-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru