11. 11. 2020 Kalendárium

11.11.1838 Vyjela první parní lokomotiva

Kategorie: Kalendárium

V listopadu 1838 mohly tisíce brněnských diváků přivítat parní lokomotivu Moravia. Jízda trvala necelou čtvrthodinu.

Pro rozvíjející se průmysl monarchie měla zásadní význam doprava. Továrny, které chtěly uspět v konkurenčním boji, do výroby už od prvního desetiletí 19. století zaváděly parní stroje. Pára jako pohonná síla se jevila i jako nejlepší prostředek pro dopravu, kde byly stále běžné poštovní dostavníky nebo koňské dráhy.

Plán výstavby první železniční trati v habsburské monarchii, která měla spojit Vídeň s Haličí, byl schválen v roce 1836. „Autorem této myšlenky byl profesor vídeňského polytechnického ústavu Franz Xaver Riepl (1790-1857). Také on ale původně zamýšlel propojit Dolní Rakousko, Moravu a Halič koněspřežkou. Jeho smělý plán finančně zaštítil bankovní dům Salomona M. Rothschilda,“ píší autoři knihy Fabrika: Příběh textilních baronů z moravského Manchesteru.

Díky podpoře Rothschilda mohl Riepl prostudovat železnici v Liverpoolu do Manchesteru a konzultovat projekt s Robertem Stephensonem, synem autora první parní lokomotivy. Po návratu se rozhodl pro stavbu parostrojní železnice a celou zamýšlenou cestu prošel pěšky.

Setkal se však s nepochopením představitelů měst a obcí, a dokonce ani císař František II. (1769-1835) nebyl modernímu způsobu dopravy nakloněn. Přesto se nakonec, už za panování císaře Ferdinanda I. (1793-1875), podařilo projekt prosadit.

Po počátečních obtížích s nedostatkem kolejnic, které se draze dovážely z Belgie a Anglie, se je konečně podařilo vyrobit vítkovické Rudolfově huti, již k tomu účelu zakoupili Rothschildové. V listopadu 1838 mohly tisíce brněnských diváků přivítat parní lokomotivu Moravia a v červenci příštího roku přijel do Brna z Vídně první vlak.

„Vůbec první jízda parní lokomotivy na našem území, která se odehrála 11. listopadu 1838 na krátkém úseku Rajhrad-Brno a trvala necelou čtvrthodinu, lokomotivu Moravia řídil sám Ghega (pozn. Karl von Ghega byl rakouský architekt, inženýr, stavitel železnic a stavitel horských úseků železnic) přítomen byl Perner. Událost dnes na rajhradském nádraží připomíná pamětní deska,“ píše Jan Kvirenc v knize České dějiny – 100 památných míst.

Od prosince následovaly veřejné jízdy…

Zdroje:
Kateřina Tučková, Andrea Březinová a Tomáš Zapletal: Fabrika: Příběh textilních baronů z moravského Manchesteru
ttps://kambrno.cz/

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

S parní lokomotivou jezdil můj strýček František několikrát jsem se s ním svezl.Pro kluka super zážitek. Z Nymburského depa až do Prahy. Ale to už je historie.A ta pěkná.

Jinak napsaný příspěvek opět za palec nahoru

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru