Žetony reklamní (Novověk)

Načítám...

Přejít na:

Reklamní neboli adresní známky nejsou, podobně jako kouzelnické ražby, při striktním výkladu numismatiky považovány za materiál náležící do oboru, protože až na výjimky nezastupovaly žádnou z funkcí peněz, viz definici. Aby byly uchovávány a stále držiteli připomínaly vydavatele, byly efektního provedení připomínající mince, nebo měly vzbudit dojem, že jsou talismanem pro štěstí, což na nich často bývá i uvedeno a mají proto vyobrazené symboly štěstí, nejčastěji čtyřlístky a podkovy.

Svým charakterem se podobají spíše medailím, jimž se ve svých vrcholných provedeních přibližují. Nejstarší české reklamní známky zachycuje již soupis sbírky českých ražeb W. Killiana z roku 1858. Jejich ražba se rozšířila od přelomu 60. let XIX. století zejména v Praze, ale i v Plzni, Teplicích i v jiných městech. Starší název adresní známky vznikl z toho, že na nich byla uvedena adresa vydavatele. Řada takových ražeb je z doby před jubilejní výstavou v Praze v roce 1891, kde se firmy prezentovaly honosnými známkami. Adresní známky byly připevňovány na dodávané výrobky jako reklamní pozornost, proto byly v ojedinělých případech opatřené dodatečně proraženými otvory. Tato praxe pokračovala i v době první republiky.

Zvláštním druhem reklamních známek byly hrací známky, které se dávaly jako pozornost při nákupech. Jejich neznámějším zástupcem jsou ražby Vilímkova nakladatelství v Praze s legendou Česká známka ku hře. Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2013

Navrhnout popis kategorie

Přidat artefakt

Nálezy

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru