8. 5. 2002 Kalendárium

8.5.2002 574 mincí našli během výkopových mincí

Kategorie: Mincovnictví - Numismatika , Kalendárium

Téměř 500 let ležel pod povrchem. Přežil stovky let uherské monarchie i desítky bitev. Řeč je o pokladu, který našli brigádníci v centru slovenského města Michalovce. Depot obsahoval 574 stříbrných mincí.

Poklad se nacházel přímo v centru města. Náhodou ho našla pětice brigádníků, která prováděla výkopové práce pro plynovou přípojku. V hloubce čtyřicet metrů narazili na něco neobvyklého. Když se podívali zblízka, pochopili. Přestože to na první pohled nevypadalo, objevili skutečný poklad.

„Našli jsme několik desítek střepů a kopu malých nazelenalých plíšků. Když jsem se na ně podíval zblízka, zjistil jsem, že jsou to pravděpodobně minci. Napočítal jsem jich přes 500,“ zavzpomínal jeden z nálezců Jiří žák. 

Poklad putoval do muzea. Historici, numizmatici a archeologové začali hledat odpovědi na otázku, které nálezce a obyvatele města zajímaly nejvíc. Příběh člověka, který džbán s mincemi v šestnáctém století našel, však zůstane navždy zahalený tajemstvím. 

„Napočítali jsme celkem 574 mincí a několik drobných úlomků. Jde převážně o stříbrné mince -  denáry a obosuly. Převládají ražby uherských panovníků jako Matyáše Korvína, Vladislava II. a Ludvíka Jagelonského. Nepočetnější skupinu tvoří mince Ferdinanda I.,“ přiblížila archeoložka michalovského Zemplinského muzea Lýdia Gačková.

K pokladu ještě dodala, že denár byl základní mincí uherské měnové sestavy v letech 1526 až 1550. „Jeden denár zpravidla obsahoval 0,29 gramu stříbra. Obosul byl ve středověku nejmenší mincí uherského oběživa s hodnotou okolo půldenáru. V období pozdějšího feudalismu se mu už říkalo halíř,“ připomněla Gačková.

Určit přesnou hodnotu michalovského pokladu je velmi obtížné. Na začátku vlády Matyáše Korvína se jeden zlatý rovnal 200 denárům, v druhé polovině šestnáctého století 100 denárů. Soubor nalezených mincí tak představoval necelé tři zlatí. 

„Každá zemědělská usedlost byla povinná odvádět naturální a peněžní dávky. V šestnáctém století a na počátku sedmnáctého století to byl v Zemplíně jeden až dva zlatí. Michalovský poklad tak mohl představovat hodnotu daní jedné usedlosti za jeden rok,“ přiblížil historik Martin Molnár.

Mince ležely v zemi velmi dlouho, proto byly hodně znečištěné. Restaurátoři museli použít speciální přípravek na čištění a konzervování kovů. Odborníci zrestaurovali zbytky hliněného džbánu. 

Zdroje: www.sme.sk

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Plynovou přípojku ve 40 metrech jsem ještě neviděl.Ale v Michalovcích je možné vše.Zřejmě mají velmi výkonné brigádníky.

Během výkopových MINCÍ se občas stane, že se najde nějaká ta mince... 8-) :-P

:-D :-D :-D

3 odstavec.
Příběh člověka, který džbán s mincemi v šestnáctém století našel, však zůstane navždy zahalený tajemstvím.

Našel nebo schoval? Jsem rád že se zde objevují takové články, jen by to chtělo pročíst než se to sem hodí.

Je to tajemství prostě... hypotetický člověk ten džbán našel v 16 století, záhada je proč ho tam nechal... nejspíš ho vyrušil hluk výkopových mincí.

Podle mě ten člověk v 16. století vykopal 40 metrovou jámu do které prostě ten džbán s výkopovými mincemi jednoduše našel. Ez

Ale no tak pánové, trochu úcty k autorce (...ovy) článku.
Někdy se vloudí šotci do článku a takhle to dopadne.
Je jasné, že hloubka výkopu jest 40 cm a že to někdo zakopal v 16. století a 574 mincí bylo nalezeno při výkopových prací.

I když pokládat inženýrské sítě do 40 cm je nesmysl a při důkladném studování prvního snímku je zcela jasné, že výkop je hlubší (cca 60 cm) a že minimálně 20 cm povrchu bylo strženo před započetím výkopu.🤔

Vzhledem k tomu,že autorka píše nepravdivé a nesmyslné údaje ob článek,tak není úcta na místě.
Trochu úcty k čtenářům přeji autorce.

Zdravím,

informace přebírám, nejsem původním autorem. Proto pod texty uvádíme zdroje. Připomínáme, co se v minulosti našlo a stalo. A vůbec ty zprávy zpětně najít není vůbec jednoduché, to je na tom to nejvíc náročné. Někdy trávím i hodiny, než najdu pět dalších zajímavých zpráv z minulosti.

Informace se navíc dost často liší. O jednou nálezu píše víc autorů a stává se, že každý má úplně jiné info. Snažím se, aby to bylo co nejpestřejší. Je to dost časově náročné a dělám to po večerech a o víkendech. Chodím jinak normálně do práce, takže občas i únavou si nevšimnu. Prostře se stává, že některé věci přehlídnu, i když si to po sobě zpětně několikrát přečtu. Dávám najednou dohromady třeba deset článků. Jeden je o tom, že někde vykopali poklad dělníci, další o pokladu v lese atd. Je to pak matoucí a člověku to prostře nedojde...

Myslím, že takové útočení pořád je zbytečné. Chyby jsou i na zpravodajských webech, kde to čtou po autorovi další lidi. Všichni jsme omylní. Když najdete chybu v textu, tak napište, mrknu na to a opravím. Díky za pochopení. ;-)

Jinak, co se týče té jámy v obci Michalovce, tak tam mělo být 40 centimetrů... Díky za upozornění.

a kde je psáno, že má ten výkop 40cm?? - ty mince se našly ve 40cm hloubce, výkop má třebas metr
- je to jednoduché
- abych vykopal metrovej výkop, postupně kopu do hloubky, nejdříve odeberu 10cm, potom dalších 10cm, to už jsem v hloubce 20cm a takto postupuji až do 40cm, kde najdu poklad
- poklad vyjmu, několik mincí nenápadně strčím do kapsy a pokračuji v kopání až do předepsané hloubky pro inženýrské sítě
- takže asi tak......

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru