ARCHEOLOGICKÉ ZPRÁVY NEJEN PRO HLEDAČE S DETEKTORY KOVU 15. 10. – 31. 10. 2012

Unikátní obrazec má velikost dvou fotbalových hřišť

Zajímavý objekt odhalil obrázek služby Google Earth z roku 2007.  Nachází se nedaleko jezera Zjuratkul v Uralu. Podle odborníků může být předchůdcem geoglyfu Nazca, který se nachází v Peru. Nově objevená kamenná stavba má tvar zvířete a velikostí je srovnatelní se dvěma fotbalovými hřišti. Obrazec je dobře vidět z nedalekého hřebene hor. Podle vědců může být obraz dílem lidí z megalitické kultury.

Unikátní obrazec

Veteráni pátrají po keltské pevnosti

Britští vojáci společně s archeology hledají pevnost keltských bojovníků v jihovýchodním Walesu. Projekt Nightingale má za cíl rehabilitovat vojáky a naučit je novým dovednostem. „Byli na fyzicky a psychicky velmi náročné misi. U bádání načerpají nové síly,“ myslí si seržant Diarmaid Walshe. Někteří vojáci jsou natolik zdravotně postižení, že už se do aktivní vojenské služby nevrátí. Mnoho je jich už v důchodovém věku.

Hledání keltské pevnosti za použití detektoů kovů

Norští archeologové našli nejstarší pec na světě

Výroba mědi ve středověku v Norsku byla značně sofistikovaná. Potvrzuje to čerstvý nález pece, kterou objevili archeologové v kraji Nord-Trøndelag. Hlavním pohonem bylo vodní kolo. Poznatky z výroby mědi ve středověku byly důležité pro rozvoj tohoto odvětví v osmnáctém a devatenáctém století. Měď byla ve středověku velmi důležitá, řemeslníci z ní vyráběli mince i kostelní zvony.

Archeologie v Norsku

Zlaté šperky byly ukryté ve staré hrobce

Archeologové tvrdí, že objevili téměř 2400 let starý zlatý poklad ve staré thrácké hrobce ve vesnici Sveshtari na severu Bulharska - asi 400 km severovýchodně od Sofie. Nález obsahuje zlaté šperky a předměty pro koňské postroje, čelenku s reliéfy lvů a fantazy zvířat, stejně jako čtyři náramky a prsten. Thracians lidé žili na území dnešního Bulharska, a části moderního Řecka, Rumunska, Makedonie a Turecko mezi 4000 BC až sedmým století našeho letopočtu, kdy byli napadení Slovany.

Zlaté šperky nalezené detektorem kovů v Bulharsku

Zlaté šperky nalezené detektorem kovů

Hledání zlata s detektory kovů

Detektorem kovu objevil olověné sekyrky

Jednadvacet sekyrek objevil detektorem kovu Ken Rive v Jersey (Velká Británie). Byly ukryté v hliněném džbánu, nyní je zkoumají vědci z Cranfieldské univerzity. Zřejmě to nebyly funkční nástroje, protože obsahují příliš mnoho olova - přes pětapadesát procent. „Sekyrky zřejmě nosili jejich majitelé jen kvůli prestiži,“ uvedl člen vědeckého týmu Ken Rive.  Jejich stáří odhadují vědci na tři tisíce let.

Nálezy detektorem kovů

Maturitní prsten našel detektorem kovu

Pět palců pod zemí našel v květnu maturitní prsten detektorem kovu Američan Arthur Kaske v Montaně. „Je to poprvé co jsem našel něco, co má nějakou hodnotu,“ prohlásil šťastný hledač. V říjnu se mu emailem ozval majitel prstenu, ztratil ho, když hrál frisbee. Jorie Hanson se pokusil šperk několikrát najít, ale neúspěšně. Kaske má dvaašedesát let a s hledáním detektorem kovu začal před pěti lety.

Nálezy detektorem kovů