Brandýs nad Orlicí

Kategorie: Archeologie a nálezy detektory , Akce LP a Archeo LP 2010

Naše druhá akce :

Detektorový průzkum zříceniny hradu v Brandýse nad Orlicí.

Akce se uskutečnila 17.11.2010 pod vedením archeologa PhDr. Davida Vícha z Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě. Protože do Vysokého Mýta je to pro většinu z nás kus cesty, volíme variantu sraz v pátek večer v Mýtě, přespání a lehké decentní pařby v penzionu na náměstí a v sobotu ráno hromadný přejezd do Brandýsa.

První zádrhel nastal při výstupu k hradu. K našemu úděsu nahoru na hrad nevedla sjízdná cesta. Vzhledem k tomu, že naprostá většina z nás pochází z Polabí a umí se pohybovat pouze po rovině, 95% trpí nadváhou a nekuřáka mezi námi prakticky nenajdeš, je přesun na lokalitu doprovázen kombinací nadávek  a záchvaty dusivého kašle. Začínáme hledat kousek pod hradem, na přístupové cestě od města. Kopeme i železné signály, původní plán je najít co nejvíce kušových šipek a doložit tak tradované dobití hradu husitskými vojsky.

Bohužel pohyb po velmi příkrém svahu je s detíkem a lopatkou v ruce velmi obtížný a pohybující se kamenná suť chůzi taky zrovna neulehčuje. V blízkém okolí hradu je taky vyházeno dost železného šrotu, rozpadlý pletivový plot a stovky kovaných hřebíků zajišťují dostatek cílů. Na druhé straně hradu se mezi tím pohybuje druhá detektorářská parta, jsou to kluci od Davida Vícha, terén mají podobný. Nacházíme pár kušových šipek, nejudatněji bojuje Shorty, který se při pokusu o kopání v prudkém svahu dvakrát zřítí do údolí, ale nevzdá to a na třetí pokus šipku vydloubne. Pomalu se přesunujeme po svahu nahoru k hradu. Kromě želez /podkovy, šipky, nože, různá kování, panty a zámky/ nacházíme běžnou směs koleček z 19-20 stol.a pár drobností po turistech.   Nejzajímavější je depůtek ag pfeniků z cca 15 stol., část jsme jich našli mi a hnízdo dohledal kluk od Davida. Na místě se je vzhledem k stavu nepodařilo přesněji určit a následné informace nemám. Část okolí hradu se nepodaří projít, příčinou byla hustota náletových dřevin, sklon svahu,  náš slabý horolezecký výcvik a to že si nikdo nevzal mačky. Přímo u hradu se blbě hledá, vrstva kamenné suti je moc velká a špatně se v tom kope. Odpoledne to balíme a vyrážíme k domovu.

Pro většinu z nás to byl jiný styl hledání, všechno na svahu a v kamení a tak jsme dost umordovaní. Kušových šipek se našlo cca 10 kusů, těžko říct jestli to stačí jako potvrzení dobití hradu.

O zříceninu hradu se stará o.s. Sdružení pro záchranu hradu Brandýs nad Orlicí, které se snaží hrad zachránit. V jejich zájmu je co největší propagace všeho, co se hradu týká. Proto došlo k medializaci nálezů, zejména Ag mincí na tv NOVA. Bohužel celkové pojetí reportáže vyznělo jako záchrana hradu archeology před hnusnými detektoráři, který hrad vykrádají. Škoda, že nikde nebyla zmínka o partě detektorářů, kteří zdarma a ve svém volnu pří průzkumu pomáhali. Nepodařilo se tak splnit jeden z našich cílů a to je snaha o změnu pohledu na detektoráře a naše házení do jednoho pytle detektorář = zloděj. Evidentně nás čeká ještě dlouhá cesta :-)

účastníci akce : Melda, Pilot, Elmara, Witt, Shorty, Patrosos, M1976, Kvakjir, Mirous, Azaz163, Librpool.

Článek je zařazen v kategoriích: