1. 1. 1945 Kalendárium

1.1.1945 - Operace Bodenplatte

Kategorie: Válka ve vzduchu , Kalendárium

Dietrich Peltz - velitel operaceKonec roku 1944 zastihl německé branné síly v hluboké defenzivě. Kdysi obávaná Luftwaffe se pak nacházela na hranici zhroucení. Naprostá většina pilotů, cca 90%, měla velice malé a nebo vůbec žádné bojové zkušenosti. Potom, co odlétali ve výcviku svých pár hodin, putovali na frontu, kde se stávali snadnou kořistí spojeneckých pilotů. Zbylých 10% zkušených letců nemělo možnost tyto nováčky učit ani chránit. Sami každý den bojovali o holý život se stále se zvětšující spojeneckou převahou.

Operace Bodenplatte měla být součástí ofenzívy v Ardenách, která začala 16. prosince. Plán byl zdánlivě jednoduchý, masivním útokem zničit spojenecká letadla na letištích v Belgii, Holandsku a severní Francii. Vzhledem ke špatnému počasí ale nemohla být provedena. Zatímco se tak německé jednotky probíjely slabě chráněným spojeneckým postavením v Ardenách, letadla zůstala stát na sněhem zapadaných ranvejích. Potom, co se počasí 23. prosince zlepšilo, se ale projevila obrovská převaha spojeneckých stíhacích a stíhacích – bombardovacích letadel. Spojenci 26. prosince dobyli zpět Bastogne a německá armáda znovu ztratila iniciativu. I přesto se ale německé velení rozhodlo původní plán operace provést.

31. ledna byl plán operace oznámen eskadrám, kterého se ho měly zúčastnit. Bylo zakázáno jakékoli požívání alkoholu a večerka stanovená na 22:00 h. Dle dobových zpráv tato část rozkazu nebyla tedy všude dodržena, přesto všichni piloti v 6:00 h ráno byli připraveni vzlétnout. V souvislosti s operací se Luftwaffe podařilo shromáždit na tuto pozdní dobu války neuvěřitelný počet letadel, operace se zúčastnilo 929 letadel. Vesměs se jednalo pouze o nejmodernější typy Messerschmittů 109 a Focke-Wulfů 190. Akce ale zúčastnilo i 40 ME 262 a Arada Ar 234. Bohužel větší část pilotů za svými stroji výrazně zaostávalo. Většinou se jednalo o nezkušené mladíky z HJ dokonale zpracované nacistickou propagandou, ale takřka bez bojových zkušeností. I řada zkušených pilotů, kteří byli na tuto operaci staženi z jednotek vzdušné obrany říše, ale neměla s útoky na pozemní cíle žádné zkušenosti.

Operace tak asi nemohla skončit jinak, než skončila. Při vlastních ztrátách 1/3 letadel (270) bylo na zemi dosaženo zničení a poškození necelých 400 strojů. Němečtí piloti si pak nárokovali další desítky zničených strojů ve vzduchu, reálně se ale jednalo o 15 zničených spojeneckých letadel. Luftwaffe dosáhla krátkého taktického vítězství, které ale zaplatila životy takřka 150 pilotů, které již neměla kým nahradit.

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Chybí tam podstatná informace o tom, že kvůli utajení nebyly informovány německé protiletecké baterie, které už v tuto dobu vnímaly každý letoun jako nepřátelský a významná část ztrát připadla na sestřely vlastní palbou. Po této akci přeživší zkušení piloti už nadále z velké části nebyli ochotni bojovat, poněvadž pochopili, že přijde neodvratný a rychlý konec.

Díky za článek ;-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru