2. 3. 1949 Kalendárium

2.3. 1949 - První oblet Země bez mezipřistání

Boeing B-50 Superfortress byla poválečná verze bombardéru B-29 s novými, silnějšími motory Pratt & Whitney Wasp Major, vyšší kýlovkou a dalšími vylepšeními.

Lucky Lady II byla B-50 ze 43. bombardovací skupiny, před rekordním letem byla do prostoru pumovnice namontována přídavná nádrž pro větší dolet. V letounu byli dvě kompletní posádky , které se střídali po 6 hodinách. Velitelem letu byl kapitán James Gallagher.

Posádka zahájila cestu kolem světa ve 12:21 hodin. 26. února 1949. Letoun vzlétl z Carswell Air Force Base poblíž Fort Worth v Texasu a zamířil na východ k Atlantickému oceánu. Během cesty 4x tankoval za letu z letounů KB 29M )tankovací verze B-29), tankování proběhlo poblíž Azor, nad Saudskou Arábií, u Filipín a u Havaje.

Letadlo letělo v nadmořských výškách mezi (3 000 až 6 100 m) a dokončilo cestu kolem světa průměrnou rychlostí 401 km / h. Poté, co  letoun uletěl 37 742 km, přistál 2. března v 10.31 hod opět v Carswellu, let trval 94 hodiny a jednu minutu.

Posádka letadla byla oceněna Distinguished Flying Cross a  byla vyznamenána Národní leteckou asociací jako držitelé Mackay Trophy, tzn. nejlepší let roku.

Generál Curtis LeMay, vrchní velitel strategického letectva, po ukončení tohoto letu prohlásil, že americké strategické letectvo může zasáhnout jadernou bombou jakékoli místo na světě. Tento let byl také impulsem k dalšímů vývoji v tankování letounů za letu, hlavně u stíhacích doprovodných letounů.

Roku 1955 byly B-50 vyřazeny z jejich hlavní role – nosiče jaderných zbraní a o deset let později byl vyřazen poslední stroj. Trup letounu Lucky Lady II. označený B-50A-5BO 46-0010, je vystaven v Leteckém muzeu v Chinu v Kalifornii.

Letadlo Lucky Lady

letadla

Mapa

Jindřich Krejčí, PilotK - Detektory Pilot

Komentáře

Díky za článek. :-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na LovecPokladu.cz účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru