Obrněnec Konfederace definitivně opouští svůj mokrý hrob

Kategorie: Nálezy a záchrané výzkumy v zahraničí

V Savannahu, stát Georgia, USA se bude prohlubovat tamní přístav z 42 na 47 stop, aby ho mohly využívat i nákladní lodě. Na jeho dně ale leží vrak století a půl staré válečná lodi, který by taková operace zcela jistě nenávratně zničila. S využitím armádních potápěčů se tedy přistoupilo k jeho záchraně. Koncem června vyzdvihli
děla, práce na posledním, hlavním úkole, vylovení odhadem 115 tun pancéřování, začaly v polovině druhého srpnového týdne.

Kvůli takovým gigantům je třeba snížit dno přístavuobr. 1 - kvůli takovým gigantům je třeba snížit dno přístavu

CSS Georgia, známá též jako „State of Georgia“ či „Ladies' Ram“, byla obrněná loď Konfederace z doby Americké občanské války. Postavili ji roku 1862 v Savannahu, stát Georgia, aby chránila říční kanály pod Savannahem, kde měla svými děly bránit postupu Unie na město ze strany moře. Na konstrukci lodi se však projevila jistá industriální nevyspělost Jihu. Ta by šla ilustrovat třeba i na faktu, že pancíř nesestával z ocelových plátů, nýbrž z do sebe zasazených kolejnic, ale v případě Georgie byl hlavní a velký problém v jejích parních motorech, které neměly dostatek výkonu k tomu, aby u 1200 tun vážící lodi dokázaly překonat sílu říčního proudu. Protože obrněnec nemohl na řece účinně manévrovat, byl zakotven v přístavu jako plovoucí dělová baterie. Tam také vlastní posádka loď potopila, aby se nedostala do rukou Unie, jejíž vojáci Savannah v prosinci 1864 obsadili. Má se za to, že Georgia šla ke dnu, aniž by v boji vystřelila jedinou ránu, ačkoli údajně existuje příběh, podle kterého jednou vystřelila na lodě Unie, když se pokoušely přiblížit k městu po řece.

Schematický výkres lodi CSS Georgia
obr. 2 - schematický výkres lodi CSS Georgia

CSS Georgiaobr. 3 - CSS Georgia

Detail boku

obr. 4 - detail boku

Mapka s polohou vraku (obdélník na hranici prostřední a pravé třetiny)obr. 5 - mapka s polohou vraku (obdélník na hranici prostřední a pravé třetiny)

První záchranné operace proběhly už v roce 1866, kdy bylo vyzdviženo pancéřování, i když evidentně ne všechno, přičemž došlo k roztrhání dřevěného trupu podvodními náložemi. Vrak pak byl ponechán svému osudu a zapomnělo se na něj.

Znovu objeven byl až v roce 1968 při bagrování řeky. Žádné záchranné práce se tehdy neodehrály, pouze se zaznamenala poloha vraku. Bohužel však došlo k narušení lokality bagrovacím zařízením a kotvami, což možná pozůstatky lodi ještě více poničilo. Část menších artefaktů byla ze dna vyzdvižena v roce 1986. Z velkých
kusů se po roce 1992 dochovaly už jen části předních a zadních dělostřeleckých kasemat a části motorů. Poblíž se rovněž nacházela různá výzbroj, mezi ní několik děl. Průzkum sonarem v roce 2003 poskytl detailní záznam lokality.

Protože bylo na obzoru další bagrování dna, padlo rozhodnutí zbytky obrněnce z řeky vyzdvihnout. V květnu 2012 se na to vyhradilo 14 milionů dolarů. O 9 měsíců později, v únoru 2013, proběhl další průzkum lokality sonarem. Na konci roku, 12. prosince, pak válečné námořnictvo Spojených států ve spolupráci s archeology získalo ze dna řeky část lodi o ploše 6 metrů čtverečných.

Kus vylovený v roce 2013obr. 6 - kus vylovený v roce 2013

Aktuální záchranné operace, jež budou zároveň těmi definitivními, probíhají od dubna tohoto roku. Po měsících přípravných prací podvodních archeologů, během nichž se podařilo získat víc než 1000 artefaktů, dorazili koncem června na místo armádní potápěči. Jejich prvním úkolem bylo vyzdvihnout 132 střel roztroušených po lokalitě. Za pomoci jeřábu vyzdvihli 4 děla vážící od 0,5 tuny do 5 tun a vynořily se i další předměty: setrvačník, pumpa a část parního kotle. Asi nejpůsobivějším nálezem byl neporušený lodní šroub stále spojený s lodní hřídelí, která jím kdysi otáčela.

Zbývaly 3 obří kusy pancéřování. I když většina dřeva, ke kterému bylo pancéřování z kolejnic původně přichyceno, shnila, kolejnice držely při sobě díky bahnu a nánosům z říčního dna. Tyto 3 kusy pancéřování se bohužel ukázaly být pro vylovení příliš těžké, a tak musejí být postupně rozděleny na zhruba 20 částí, každá o
rozměrech 4 stopy na 24 stop a váze kolem 5 t.

Protože říční proud neumožňuje potápěčům pracovat pod vodou víc než 3 hodiny denně, vyzdvihne se průměrně 1 kus pancéřování za den. Odhaduje se tak, že se poslední díl objeví nad hladinou někdy koncem srpna nebo začátkem září. Kde všechny vylovené předměty po katalogizaci a konzervaci skončí, nebylo dosud sděleno.

Výkres lodního šroubu

obr. 7 - výkres lodního šroubu

Vylovený lodní šroubobr. 8 - vylovený lodní šroub

Výkres přichycení pancéřování k trupu (nahoře řada kolejnic)

obr. 9 - výkres přichycení pancéřování k trupu (nahoře řada kolejnic)

Vylovené pancéřováníobr. 10 - vylovené pancéřování

31.8.2015

zdroje informací:
článek „Divers raise wreckage of Confederate warship“ na archaeologynewsnetwork.blogspot.cz
článek „CSS Georgia (ironclad)“ na en.wikipedia.org
video „CSS Georgia - Preserving History“ na www.youtube.com
zdroje obrázků:
1 - 5, 7 a 9: video „CSS Georgia - Preserving History“ na www.youtube.com
6: video „CSS Georgia - Raising History“ na www.youtube.com
8: video „CSS Georgia Propeller Raised from Savannah River“ na www.youtube.com
10: článek „Divers raise wreckage of Confederate warship“ na archaeologynewsnetwork.blogspot.cz

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Zajimavy pribeh :-) Ale ta lod se mi vubec nelibi :-/

plovoucí střecha od stodoly :-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru