Nálezy a záchrané výzkumy v zahraničí

Na Slovensku našli dům z doby bronzové, předznamenává objev celé osady

Ve slovenské Detve v Luční čtvrti objevili archeologové tři tisíce let staré obydlí, které zásadně mění vědecký pohled na celou oblast. Nález učinila archeologická společnost z Banské Bystrice Midland Adventure, jejíž členové pod vedením Martina Kvietka zkoumali půdu na území plánované výstavby rodinných domů.

1486,
11. dubna

Úprava dálnice odhalila 2 000 let starou římskou silnici; odborníky přivedla k neznámé římské osadě

Stavební práce při modernizaci nejdelší britské dálnice A1 odhalily nedaleko Richmondu v severním Yorkshiru mnoho vzácných předmětů a přivedly k objevu jednoho z nejstarších a nejbohatších římských osídlení v zemi. Nalezené artefakty zásadně mění pohled na počátky římského osídlení severní Anglie.

2102,
9. dubna

Pomocí detektorů kovu odhalili tajemství „prokleté“ lodi

Před dvěma sty lety byla odsouzená k zániku a někteří říkají, že je prokletá. Ruská loď Něva ztroskotala v lednu 1813 na jihovýchodu Aljašky. Tři desítky lidí zemřelo a přeživší strávili měsíc v poušti, než byli zachráněni.

1251,
Viky,
6. dubna

Ohromující mozaiky v nově nalezeném římském městě

Archeologové objevili v jižní Francii část starověkého římského města, známého jako Ucetia. Toto město bylo známé pouze z písemných pramenů a nebyla známá jeho přesná poloha.

1401,
16,
Elmara,
3. dubna

Obří poklad zlatých, stříbrných a dalších cenných předmětů nalezen na dně řeky v Číně

Archeologové objevili obrovský poklad zatím blíže neurčené, již nyní ale zřejmě astronomické hodnoty ve vraku lodi ze 17. století. Zatím bylo vyzvednuto více než 10 000 zlatých, stříbrných a bronzových mincí, ingotů, šperků, zlatých artefaktů a zbraní, včetně železných mečů, kopí a nožů a stovky předmětů milionových hodnot zabaveny překupníkům...

2186,
17,
26. března

Na Sibiři našli vzácné „brnění“ vyrobené ze sobích parohů

Detektory kovů v akciUnikátní ochranný oblek pro válečníka objevili archeologové na Sibiři, přesně na severozápadě. Je vyrobený ze sobích parohů. Jednotlivé části jsou většinou bohatě zdobené. Podle odborníků jde o hezkou řemeslnou práci.

2181,
Viky,
22. března

Detektorem kovů našli zřejmě nejstarší zlaté keltské šperky doby železné

Dva celoživotní přátelé Joe Kania a Mark Hambleton hledali v prosinci poblíž Leekfrithu v hrabství Staffordshire na pozemku místní farmy. Celý den bez valného výsledku. Sem tam nějaká ta rozpadlá viktoriánská mince, klasické polní nálezy... Až koncem dne přišel Joe k Markovi a nenuceně mu sdělil, že „asi něco našel…“.

3033,
47,
1. března

Hrob keltské šlechtičny se zlatým pokladem vydává po letech svá tajemství

Jedno z nejznámějších keltských hradišť střední Evropy se nachází na kopci Heuneburg v blízkosti Dunaje. Ve své době mělo obrovský význam při obchodním styku se středomořskými kulturami jižně od Alp. V posledních letech se proslavilo mj. vyzvednutím kompletní, zcela unikátní bohaté hrobky, jejíž zkoumání trvalo řadu let.

2927,