Při stavbě metra byla objevena vila centuriona z období vlády císaře Hadriána

Kategorie: Nálezy a záchrané výzkumy v zahraničí

Téměř dvě tisíciletí starý honosný dům římského velitele byl objeven v těsné blízkosti nově budované stanice římského metra trasy C. Jedná se o první stavbu tohoto druhu, jaká kdy byla nalezena v Říme. V rámci záchranného výzkumu bylo odhaleno mnoho zachovalých artefaktů, včetně zdí s freskami, mozaikami a mramorovými deskami, které musí být dočasně přesunuty.

Vila se nachází 12 metrů pod současným povrchem. Jde o stejnou lokalitu, ve které byla v roce 2016 objevena vojenská kasárna. Zjistilo se, že velitelský dům je s vojenskou ubytovnou spojen chodbou a schodišti. Měl impozantních 300 m2, nacházelo se v něm nejméně 14 místností. Všechny jsou bohatě zdobeny černobílými mozaikovými podlahami s květinovými a zvířecími motivy a různými scénickými vyobrazeními.

Vila se mohla pyšnit také mramorovými dlaždicemi v kontrastních barvách, úžasnými freskami a dalším luxusním vybavením. Jedna z místností byla vyhřívaná, pravděpodobně to byly soukromé lázně, o čemž svědčí prostor pod podlahou, který umožňoval cirkulaci ohřátého vzduchu. Místnosti byly typicky uspořádány kolem atria, čtvercového nádvoří uprostřed domu, ve kterém archeologové našli zbytky kašny.

Na opačné straně kasáren je další stavba, která byla postavená později než kasárna i dům velitele. Podle odborníků mohla být skladištěm, byla totiž kompletně vyplněná cihlami, vodovodním potrubím a dalším instalačním a stavebním materiálem. Archeologové objevili také mnohé dřevěné artefakty, především stavební nástroje, jako jsou formy používané při stavbě základů, tesařské nosníky apod. Krom toho byly nalezeny předměty každodenní potřeby, ozdoby, zlaté prsteny, dýka s vyřezávanou rukojetí ze slonoviny, amulety a mnohé další předměty, které pomohly archeologům vytvořit časovou osu k přesnější identifikaci staveb.

Kasárna byla opuštěna a zničena i s domem v druhé polovině 3. století; pravděpodobně v roce 271, kdy bylo záměrně povaleno všechno, co leželo mimo nově postavené 19 km dlouhé Aureliánské hradby, které chránily téměř 14 km2 vnitřní plochy. Vše, co by mohlo v případě útoku na město posloužit nepříteli a stálo před hradbami, bylo tehdy srovnáno se zemí.

Práce archeologů je velmi titěrná a pracná; černobílé mozaiky, mramorové podlahy, fontány a freskové stěny jsou příliš křehké na to, aby byly ponechány na místě v době výstavby tunelů. Proto je nutné celé naleziště kousek po kousku pečlivě zakonzervovat a přesunout na dočasné úložiště, odkud bude po dokončení metra opět přesunuto na své původní místo.

Trasa C římského metra má tu „smůlu“, že při jejím hloubení narazí dělníci velmi často archeologické nálezy. Celosvětově je tak nejpomaleji stavěnou trasou metra, ale to Italům nevadí. Jsou hrdí na své historické památky. Stavba se tak doslova stane součástí nové stanice metra, přičemž cestující se budou moci kochat někdejší nádherou luxusního domu římského vojenského velitele a přímo v prostoru stanice budou vystaveny nejkrásnější exponáty.

Zdroje: nytimes.com, dailysabah.com, thehistoryblog.com, eastkenthistory.org.uk, YouTube.com

Video

Roman Němec

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Díky za článek! Nedokážu si představit to všechno postupně odvézt a seskládat jinde, titěrná a záslužná práce, škoda, že to neponechají na svém původním místě a namísto toho tam bude tunel/metro. o:-) :-)

Díky za čtení ;-)

MajkizZor: nesmutni, oni to tam vrátí, jak se dodělá to metro. Jen v průběhu stavby ty křehké fresky musí někde schovat.

Díky za článek,paráda ;-)

Opravdu krásný článek a úžasný objev. Držím jim palce, aby to zvládli. ;-) :-D :-D

Zajímavé. :-) :-)

Pekne! Muze mi prosim nekdo objasnit, jak se tak stane, ze se to nachazi ted 12m pod povrchem? To tam 2000 let postupne navazeli odpad atd? Ono totiz 12m neni uplne malo ...
Diky.

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru