Itálie 2018 s Equinox 800

Kategorie: Nálezy a záchrané výzkumy v zahraničí , Detektor kovů Minelab Equinox 800 a 600

Jak už se skoro stalo tradicí tak ani tento rok nebude výjimkou a zase Vás čeká nějaký ten článek o hledání u moře. Letos bude díky novému vybavení trochu obsáhlejší než minulé ročníky. Také jsem celý článek rozdělil do několika částí. Každopádně se máte na co těšit, protože informací bude více než dost, tak čtěte pozorně :-)

Plánování

Letos jsme to pojali trochu zodpovědněji a zkusili vše předem trochu naplánovat, což se nakonec ukázalo jako scestné, ale nebudu předbíhat. Asi všichni poslední červencový víkend zaznamenali zprávy o kolabující dopravě na dálnicích směrem na oblíbená prázdninová letoviska, důvodem byly začínající prázdniny ve vedlejších zemích. Stejně tak to mají i Italové. Prázdniny tam začínají o měsíc později, a jak jsem se dozvěděl minulý rok při pokecu na pláži s místním hledačem, tak po celé
Itálii se k této příležitosti koná několik větších či menších plážových párty, kam se sjede italská omladina z okolí a z radosti z nadcházejících prázdnin se tam totálně zruší.

Jako správný hledač jsem viděl neodmítnutelnou přiležitost a možnost zužitkovat zkušenosti z vybírání českých festivalů (vyklízení festivalu). Takže jsme zabalili a vzhůru do dopravního pekla.

Vybavení

Letos poprvé jsem v podstatě kompletně obměnil vybavení, z čehož jsem měl sice trochu strach, ale obavy se nakonec ukázaly jako zcela neopodstatněné. Ale jel jsem přece jenom relativně daleko, tak jsem byl trochu nervozní. Když jede člověk s neodzkoušeným vybavením, i sebemenší problém vás může vyřadit z boje, což může mít daleko od domova fatální následky :-). Minulé ročníky jsem vždy jel s CTX 3030, které už jsem měl předtím roky nachozené a nastavení vypilované do detailu tak, že stačilo detektor jenom zapnout, zaškrtnout kolonku slaná voda a hop do vody. Letos jsem vzal Equinoxe 800, s kterým jsem byl ve slané uplně poprvé, takže všechno šlo zase úplně od začátku.

Výhoda oproti CTX je, že člověk nemá o detektor tak urputný strach, přeci jen ztráta CTX by byla daleko bolestivější, zvlášť pokud detektor tahá po kempech jenom zamčený v autě jako já. Obvykle tahám všude svoje EQ 600 na teleskopu, ale chtěl jsem zkusit gold režim na drobné zlato (náušničky a řetízky) pod sítí volejbalových hřišť, kterých je po plážích celkem značné množství. Přibylo i nové síto, které jsem sám vybíral. Pod vodou hledám už bezmála 10 let a síto už mě párkrát vyřadilo z boje. Bylo nutné ho pořádně otestovat a protože se osvědčilo, zařadili jsme ho do nabídky na LP.

Když pominu síta ze svých začátků, která jsem vyráběl svépomocí ze všeho, co bylo v dosahu, většnou nepřežili ani půl sezony a kolikrát jsem se musel v půlce hledání sbalit a jet domů. Poslední síto jsem používal opravdu intenzivně asi 3 sezóny, nicméně po čase bylo potřeba vyztužit vrchní plech a síto na některých místech znovu přivařit. Ale musím dodat , že síto muselo
zažívat opravdová muka. Původní síto bylo také koncipováno na klasický průměr smetákové násady. Bohužel v naprosté většině obchodů jsou k dostání pouze smrkové násady, které vydrží tak 2 hledačky. Když už se vám náhodou povede sehnat bukovou jako mě, můžete s ní nachodit i celou jednu sezonu.Tento problém jsem spolehlivě vyřešil násadou z jasanu vyrobenou na zakázku.

Propracovat se k něčemu, co funguje, chvíli trvá.

Nicméně zpět k novému sítu. Zde je hned několik konstrukčních zlepšení. Celé síto je vyrobené z kvalitního 2mm nerezového plechu, takže ani po týdnu intenzivního používání ve slané vodě se na
nerezu neobjevily žádné změny na materíálu. Asi největší změna je vyztužení vrchního plechu síta vzpěrou a ohybem plechu o 90 stupňů. Zadní nášlapná část je ohýbaná a zkosená, tím pádem lze kopat pohodlně i naboso a člověk si nezničí nohy o ostrý úhel síta se sváry. Další změnou je také způsob uchycení násady, které je koncipováno na daleko silnější násadu. Síto je dodávané s rozebíratelnou nerezovou násadou, což se hodí, když budete cestovat letadlem a je potřeba šetřit místem. Do síta padnou i klasické rýčové násady, které seženete bez problému všude a jsou dvojnásobně silnější. (Moje násada vyšla na krásných 69Kč :-)).Navíc se s novým sítem skvěle otvírá pivo :-).

Celkově jsem na cestu měl zabaleno: Equinox 800, Go-find 66, Pro-Find 35, malou powerbanku LP, síto a draperku.

Cesta

Pro podobné dobrodruhy zde vyčtu zhruba náklady na cestu Praha-severní Itálie tam i zpět:

• Benzín cca  v CZK 2400,-
  • Benzín v Rakousku 25Eur,- (snažil jsem se tankovat co to šlo v Čechách)
  • Dálniční známka v Rakousku cca 10Eur/10 dní
  • Poplatky za Rakouský tunel 2* 11,5Eur
  • Mýtné na Italské dálnici cca 2*18Eur
  • 4*Redbull v akci za 99,- :-)

Cestu jsem jel i se zastávkami a občasnými kolonami cca.12 hodin, vyjížděl jsem ve 22:30 z Čech, abych se vyhnul všem dopravním špičkám.

Itálie

Vzhledem k tomu, že jsem jel do kempu, nemohl jsem úplně spoléhat na 100% dodávku elektřiny. U CTX jsem si s tím nemusel dělat starosti. Stačilo pouze vzít blok na tužkové baterie a v případě potřeby pouze vyměňovat tužkovky. Ještě před cestou jsem všechno nabil na 100%, ale bylo mi jasné, že baterie celkem rychle dojde. Nabíjet Eq celý týden v autě se mi taky nechtělo, trochu jsem se bál, abych po týdnu nabíjení nevybil baterku v autě a v klidu odjel. Blikající jednotka a adaptér v autě by taky mohli přitáhnout nechtěnou pozornost. Celý tento problém vyřešila malá 5000mAh powerbanka. Ve dne jsem chodil pouze vodu a v noci, když byly pláže prázdné, jsem se vydal pod lehátka a při hledání rovnou dobíjel. K powerbance se dodává i kapsička pod loketní opěrku, takže powerbanka ani napájecí kabel nikde nepřekáží.

Když jsem večer dohledal, hodil jsem detektor i s powerbankou do auta, aby se úplně dobil. Power banku jsem pak ráno při odchodu na pláž nechal dobíjet na recepci. Je to daleko elegantnějí řešení než tam nechávat jednotku a demontovat kvůli tomu celý detektor. Nehledě na to, že člověk na sebe alespoň zbytečně neupozorňuje.

Párty

Po úmorné cestě jsme přijeli až do italského kempu. Následovalo rychlé vybalení stanů a výlet k moři. Přijeli jsme ráno 27.7. Na ten samý den byla naplánovaná ta prázdninová párty.
Po debatě s kolegou a díky totální únavě z cesty jsme usoudili, že bychom mohli jít spát a dohodli jsme budíček na 5:00, což se později ukázalo jako fatální chyba. Druhý den ráno jsme se reálně vzbudili až v 5:30 a tak minimálně do 6:00 jsme mezi bordelem v autě hledali dohledávačky, lopatky apod. Sedli jsme do auta a jeli hledat místo plážové párty, která byla na druhé straně města. Po příjezdu na místo a vybalení všech věcí bylo tak 7:00 a k našemu překvapení už na místě běhali tak 4 místní hledači a další už balil věci. No vycítil jsem, že tohle se asi nepovedlo a přišli jsme pozdě. Nicméně i přesto se mi povedlo uprosit něco přes 10 Eur, drtičku se zbytkem, dvoje sluneční brýle a pár zapalovačů. Od jednoho z místních jsem se dozvěděl, že akce skončila o půlnoci a v podstatě už od 1 hodiny ráno šlo v areálu normálně hledat. Příště to holt bude chtít vstávat dřív. Místní hledači vypadali evidentně spokojeně.

Hledání pod vodou

Po menším nezdaru na párty jsem se nenechal odradit a řekl si, že stejně to podstatné na mě čeká v moři. Zapnu program Beach 2 a čekám, co se bude dít. Byly celkem vlny a voda se mnou a detektorem celkem slušně mávala. Opět mi došlo, že nemá cenu se prát s vlnami, jinak budete za hodinu totálně unavení. Jak už jsem psal minule, je nutné chodit kolmo na vlny a pohyb detektoru synchonizovat s vlnami a v podstatě nechat unášet detektor vlnami a přitom trochu tisknout sondu k zemi. Vlny udělají většinu podstatné práce za vás. První den sloužil vpodstatě jen k aklimatizaci a pilování nastavení. Přesto padly 3 prsteny z chir. oceli a Ag náušnice. Nastavení jsem nakonec nechal na obyč. dvojtónu se zavřených železem (v podstatě jednotón) - dvojtón sloužil pouze při přepnutí do all metalu, když jsem si chtěl něco ověřit.

Normálně chodím na tónově bohatší audio (v podstatě přetvořený 5ti tón ), ale v situaci kdy vlny pořád máchají s vámi i detektorem, se mi cíle lépe zaměřovaly v jednotónu. Cílů je v moři mnohem méně, než jste zvyklí z Čech. Ven šla vpodstatě jakákoliv barva, takže mi v tomto případě jednotonové audio vůbec nevadilo. Odladění země jsem nechal v automatu. Chtěl jsem pohodové hledaní, navíc detektor je v této volbě znatelně stabilnější. Dokonce i pokud přepnete v menu na ikonku GB, je vidět jak si automat zem sám průběžně nastavuje.

Další celkem důležitá věc je nastavení citlivosti, které je v podstatě přímo úměrné aktuální intenzitě vln v daném místě. Pokud bylo moře opravdu rozbouřené, hledal jsem i na citlivost 14. Jak už jsem
psal výše, velké vlny dovedou s detektorem celkem slušně mávat a v důsledku toho, jak se sonda rychle přibližuje a oddaluje ode dna, mění se odladění GB a ne vždy dokáže automat tyto rychlé změny dohnat.

Toto způsobí, že se detektor občas ozve. Na klidné hladině lze v klidu hledat na citlivost okolo 18.
Pláže v Itálii byly vesměs rozdělené mezi hotelové pláže, soukromé pláže a takzvaně svobodné pláže zdarma (spiaggia libera). Jako první jsme logicky hned zapadli na pláž pod ten nejhonosnější hotel v okolí. To se kupodivu neukázalo jako uplně ta nejlepší volba :-). Bylo zde kupodivu pod vodou asi nejvíce Euro, šperků taky dost. Nicméně většinou stříbro nebo ocel. Asi šperky, které turisté z hotelu koupili dětem nebo přítelkyním.

Nějaké zlato také padlo, ale většinou to bylo až na jednu výjimku klasické 14 karátové zlato po turistech (standardní ryzost v Itálii je 18 karátů). Překvapení se konalo až na svobodné pláži na kraji města, sem se podle mě jezdí koupat místní Italové z okolí. Eurových mincí, ocelových a stříbrných šperků sice trochu ubylo. Nicméně se mi z této pláže povedlo vytáhnout dva celkem dost tučné 18 karátové pánské snubáky (5,7 a 4,9g) a kolega kopnul taky jeden o něco slabší 18 karátový dámský. Vysněný zlatý řetěz, který jsem si dal jako cíl této výpravy, bohužel nepadnul, ale co jsem slyšel, tak jsou prý stejně většinou dutý :-) Prostě v Itálii jde hlavně o to, aby to vypadalo :-).
Ještě jedna zajímavost. Pod vodou nejsou skoro žádné alobaly. Pro vlny je to celkem lehký předmět a vlny všechny vyplaví na břeh ještě než dosednou na hladinu. O pláži se to bohužel říct nedá.

Vice info o nastavení a bonusy najdete ve videu níže

Hledání na pláži

Když se začne stmívat, pláže se začnou celkem rychle vylidňovat, což je zase příležitost přijít si na pár Eur :). Situace je zde narozdíl od vody diametrálně odlišná, na každém rohu je stánek s občerstvením a čas od času projede pláží i stánkař se zmrzlinou.

Takže pláž je celkem slušně plná alobalů a ostatního bordelu. Zlato bude na pláži určitě taky, ale na jeden prstýnek tam vyjdou stovky alobalů. Daleko snadnější se mi zdálo vytáhnout zlatý prstýnek z vody než z pláže.

Z tohoto důvodu jsem se na pláži zaměřil vyloženě na Eura. V nastavení není potřeba dělat žádné zázraky. Eurové mince jsou celkem velký cíl a nebývají ani moc hluboko. I tak jsem při hledání Eur narazil na stříbrný náramek :-)

V podstatě jsem hledal na Park 1 pouze s diskriminací otevřenou od ID 14, abych ignoroval alobal. Bohužel jsem si tím smazal i některé zlaté cíle, ale to bych se ukopal. Příliš vysoké nastavení citlivosti je spíš na obtíž, detektor pak bere i konstrukce lehátek ze strany a vy se tak nedostanete blízko k lehátkům. Také při hledání pod bary nebo stánky z občerstvením může detektor brát i železné konstrukce stánku, což je zase na škodu. Citlivost jsem chodil cca okolo 15.

Co mě ale překvapilo byl Go-Find 60, který jsem podstrčil přítelkyni, aby hledala se mnou. Na hledání Eur je to v kombinaci s malou plastovou lopatkou naprosto dostačující detektor, který se po hledačce doslova složí do kabelky. Ale to není jediné překvápko, které mi tento detektor připravil. Nastavení bylo na citlivost 3 a v disc zamítnuté první 2 políčka (železo a fólie). Poslední den jsem ke svému překvapení zjistil, že tento detektor úplně v pohodě chodí na mokrém slaném písku a na citlivost 1 i ve slané vodě, což bych ovšem úplně nedoporučoval, protože detektor není vodotěsný.
Nešťastný pád do vody může mít pro detektor fatální následky. Nicméně slaný písek ani přiblížení k němu nezvládá většina i dražších přístrojů, což bylo u detektoru s touto cenou celkem slušné překvápko.

Doporučení a údržba

Údržba:

a) Před každým hledáním zkontrolujte dotažení všech konektorů detektoru
b) Po hledání je naprosto nutné detektor odsolit tím, že ho vykoupete nebo přinejmenším důkladně osprchujete normální sladkou vodou (sprchy byly zdarma na každém rohu)
c) V žádném případě nechoďte do vody s připojenou powerbankou ani kdyby byla powerbanka nad vodou.
d) Nenabíjejte detektor v případě, že jsou kontakty na detektoru mokré nebo když detektor nebyl řádně odsolený (viz. bod b)
e) Pokud to není nutné, zbytečně nerozpojujte konektor sluchátek nebo sondy. Písek se velice rychle dostane opravdu všude. Pokud budete chtít sondu nebo sluchátka znovu připojit, ujistěte se
že jsou obě části konektoru dokonale čisté, případně je nějak nenásilně vyčistěte.
f) Po hledání ve vode se vám může zdát, že je sonda detektoru o dost těžší. Na vině je písek, který se během hledáni pod vodou usadil pod krytem sondy mezi vyztužovacímí příčkami sondy.
Doporučuji po každém hledání sundat i kryt sondy.
g) Pokud nemáte vodotěsná sluchátka, je nutné mít v konektoru sluchátek pečlivě zašroubovanou černou záslepku.

Doporučení:

a) Na pláži se nachází vic mincí než pod vodou, ve vodě jdou zase spíš šperky než Eura.

b) Signál z bezdrátových sluchátek se přeruší, jakmile potopíte jednotku pod vodu.
c) Ráno jezdí po pláži stroj s katrovačkou, který přesívá písek a čistí pláž od bordelu, pokud se vám jí podaří sledovat a zjistit, kam vysypává bordel, čeká tam na vás celkem dost Eur,
ale to už je spíš na dohledávačku.
d) Eurové mince snadno vyčistíte vlhkým pískem z pláže mezi prsty nebo vhozením do automatu a zmačknutím tlačítka na vrácení, pak vám vypadnou nové :-)
e) Připravte se na pozornost, Italské děti jsou dost rozmazlené. Často se mě chytily a nemohl jsem se jich půl kilometru zbavit, musel jsem hledat za stálého řevu. Rodičům je to úplně jedno a spí. Jsou rádi, že se jich zbavili.
f) Minimum Italů umí cizí jazyk, s angličtinou nebo němčinou moc nepochodíte. Přesto se vás dokola budou furt na něco ptát i když jim musí být jasné, že jim nerozumíte.
g) Nedávejte na první dojem z pláže, nejvíc zlata bylo na pláži, kde to vypadalo jak na Chánovském sídlišti. Eur bylo zase dost na hotelových plážích.
h) Italové řídí jako blázni, tak dávejte pozor, půlka jích nesvítí a druhá půlka nebliká.

Závěr

Pokud máte trochu trpělivosti a času na dovolené, určitě doporučuji detektor k moři vzít. Hledání u moře je naprosto odlišné od klasického hledání v Čechách, proto by byla škoda to nezkusit :-)

jaccob

Další články od autora jaccob: Články od Jaccob

Článek je zařazen v kategoriích: